►Afsnittet indeholder:

  • Generelt
  • Formidling af ulovligt spil
  • Reklame af spil uden tilladelse

Generelt

Som foranstaltning til beskyttelse af det lovlige spilmarked, er der i medfør af spilleloven blandt andet indført et reklameforbud for spiludbydere uden tilladelse. Spilleloven forbyder herunder reklame for spiludbydere uden tilladelse og formidling til ulovligt spil.

Spilleloven finder anvendelse på spil, der udbydes eller arrangeres i Danmark. Det er herefter en betingelse, at de spil der reklameres for eller formidles til udbydes i Danmark, for at handlingen er omfattet af spillelovens formidlings- og reklamebegreb. Se SPILL § 2, § 59, stk. 2 og § 59, stk. 5, nr. 4.

Spil udbydes blandt andet i Danmark, hvis markedsføring af spillet retter sig direkte mod danske spillere, herunder fx hvis markedsføringen er på dansk. Se SKM2021.328.ØLR. I det tilfælde, hvor en hjemmeside reklamerer for et spiludbud, kan det forhold, at markedsføringen er rettet direkte mod danske spillere således bevirke, at spiludbuddet anses for rettet mod det danske marked, og følgelig udbudt i Danmark.

Formidling af ulovligt spil

Det er ulovligt at formidle deltagelse i spil uden tilladelse her i landet. Formidling af ulovligt spil kan straffes med bøde, hvis overtrædelsen sker forsætligt eller groft uagtsomt.

Se SPILL § 59, stk. 2.

Formidlingsbegrebet skal i medfør af spilleloven forstås som enhver aktivitet, der har til formål at etablere eller udbrede deltagelsen i ulovligt spil, hvad enten de udbydes elektronisk eller på anden måde.

Der vil eksempelvis være tale om formidling, såfremt der anvendes links til hjemmesider hos spiludbydere, der ikke har tilladelse til udbud af spil efter spilleloven. Bestemmelsen forbyder således, at spillere i Danmark ad fysisk eller digital vej hjælpes til at spille hos spiludbydere uden tilladelse.

Formidlingsforbuddet gælder dog ikke redaktionel omtale i trykte eller digitale nyhedsmedier.

Reklame af spil uden tilladelse

Det er ulovligt at reklamere for spil og spiludbydere, der ikke har en tilladelse til at udbyde spil i Danmark. Ulovlig reklame af spil uden tilladelse kan straffes med bøde, hvis overtrædelsen sker forsætligt eller groft uagtsomt.

Se SPILL § 59, stk. 5, nr. 4.

En reklame for spil er ulovlig, når der reklameres for spil, som udbydes af en spiludbyder der ikke har tilladelse til at udbyde spil i Danmark.

Reklamebegrebet skal i medfør af spilleloven forstås som enhver form for annoncering eller anden viderebringelse af information om spiludbyderens virksomhed og spiludbud. Reklamering omfatter modtagelse af sponsorater fra ulovlige spiludbydere. Ved sponsorater forstås typisk et økonomisk bidrag til en aktivitet, et arrangement mv. med sigte på at fremme afsætningen af spiludbyderens produkter. Spiludbydere, der giver sponsorater, vil oftest forvente en modydelse fra modtageren i form af reklamering, positiv omtale og lignende.

Begrebet reklame samt markedsføring indgår også i markedsføringslovens definition af handelspraksis. Se markedsføringslovens § 2, stk. 1, nr. 4. Der stilles i ikke krav om, at der skal foreligge en egentlig aftale, før der er tale om reklame, idet bestemmelsen blot stiller krav om, at den erhvervsdrivende har en kommerciel hensigt med den pågældende handelspraksis. Hvis der er er indgået en aftale om promovering af et produkt, vil der dog altid være en kommerciel hensigt.

Reklameforbuddet gælder dog ikke redaktionel omtale i trykte eller digitale nyhedsmedier.

Såfremt der er tale om reklamering, er dette selvstændigt reguleret, og falder derfor uden for formidlingsbegrebet.◄