►Indhold
Dette afsnit beskriver stigningsbegrænsningsordningen for dækningsafgift på erhvervsejendomme.
Afsnittet indeholder:
- Resumé
- Stigningsbegrænsningsordningen
- Beregning af stigningsbegrænsning for 2024 og frem
- Eksempel
- Ejendomme som ikke tidligere har været pålagt dækningsafgift
Resumé
Det fremgår af ESL § 45 a, at der ydes der rabat i form af begrænsning af stigninger i dækningsafgift til fysiske og juridiske personer, der ejer ejendomme omfattet af ESL § 12.
Bestemmelserne om en stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift på erhvervsejendomme blev indsat i ESL ved lov nr. 1471 af 10. december 2024. Stigningsbegrænsningsordningen indebærer, at dækningsafgiften højst kan stige med 10 pct. af den fulde afgift for året.
Formålet med bestemmelsen er at sikre mod pludselige markante stigninger i dækningsafgiften for erhvervsejendomme. Med stigningsbegrænsningsordningen bliver stigningerne indfaset over tid, så en markant stigning gradvist får effekt.
Stigningsbegrænsningsordningen
Stigningsbegrænsningsordningen omfatter dækningsafgift på erhvervsejendomme. Se ESL § 12. Erhvervsejendomme er ejendomme, der anvendes til kontor, hotel, fabrik, værksted eller lignende øjemed. Se afsnit C.H.4.4.5.1 om erhvervsejendomme.
Stigningsbegrænsningsordningen omfatter som udgangspunkt alle stigninger i dækningsafgiften. Den gælder derfor, uanset om stigningen skyldes en ny vurdering eller ændring af dækningsafgiftspromillen. Den omfatter også stigninger i dækningsafgiften som følge af en forøgelse i andelen af grundværdien vedrørende den del af ejendommen, der anvendes til dækningsafgiftspligtige formål.
Bestemmelserne omfatter erhvervsejendomme omfattet af ESL § 12 samt § 23 A i den tidligere gældende KESL, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020. ESL indeholder i § 45 b og § 45 c regler om stigningsbegrænsning for skatteårene 2022 og 2023. Disse bestemmelser beskrives ikke nærmere i DJV, da kommunerne er ansvarlige for opkrævningen af dækningsafgift for skatteårene 2022 og 2023. Se ESL § 84.
Dækningsafgift af offentlige ejendomme, jf. ESL § 11, er ikke omfattet af stigningsbegrænsningsordningen. Det følger af ESL § 29, stk. 1, at dækningsafgift for disse ejendomme er uændret til og med 2028.
Beregning af stigningsbegrænsning for 2024 og frem
For 2024 og efterfølgende år betyder den foreslåede stigningsbegrænsningsordning, at dækningsafgiften vil udgøre det laveste beløb af enten:
1) Dækningsafgiften for kalenderåret opgjort efter ESL kapitel 1-5, eller
2) Den opkrævede dækningsafgift for året før med tillæg af 10 pct. af dækningsafgiften efter nr. 1.
Til brug for opgørelsen efter nr. 2 tages for kalenderåret 2024 udgangspunkt i den dækningsafgift, der er opgjort for 2023. Hvis dækningsafgiften var stigningsbegrænset for 2023, vil der skulle tages udgangspunkt i den stigningsbegrænsede dækningsafgift for skatteåret 2023. I dette tilfælde opgøres dækningsafgiften i 2024 efter nr. 2, som den stigningsbegrænsede dækningsafgift for 2023 med tillæg af 10 pct. af dækningsafgiften for kalenderåret 2024 opgjort efter ESL kapitel 1-5.
Eksempel
Ejeren af en dækningsafgiftspligtig ejendom er opkrævet 20.000 kr. i dækningsafgift for 2023.
På baggrund af en ny vurdering, som udgør beskatningsgrundlag for kalenderåret 2024, opgøres dækningsafgiften for 2024 til 40.000 kr.
Stigningsbegrænsningsordningen indebærer, at dækningsafgiften vil udgøre det laveste beløb af den fuldt indfasede dækningsafgift for året eller dækningsafgiften i det forudgående år med tillæg af 10 pct. af den fuldt indfasede dækningsafgift.
I dette eksempel udgør den fuldt indfasede dækningsafgift for 2024 40.000 kr.
Dækningsafgiften opgjort for 2023, dvs. 20.000 kr., med tillæg af 10 pct. af de 40.000 kr. (40.000 kr. x 0.10 = 4.000 kr.), udgør 24.000 kr. Det betyder, at ejeren vil skulle betale 24.000 kr. i dækningsafgift for 2024. Dækningsafgiften i det forudgående år med tillæg af 10 pct. af den fuldt indfasede dækningsafgift udgør således det laveste beløb i dette eksempel.
For 2025 indebærer stigningsbegrænsningsordningen, at dækningsafgiften vil udgøre det laveste beløb af den fuldt indfasede dækningsafgift for året eller den opkrævede dækningsafgift i det forudgående år med tillæg af 10 pct. af den fuldt indfasede dækningsafgift.
I eksemplet er den fuldt indfasede dækningsafgift 40.000 kr. i 2025, mens den opkrævede dækningsafgift i det forudgående år er 24.000 kr. Tillægget på 10 pct. er 4.000 kr. Det betyder, at ejeren vil skulle betale 28.000 kr. i dækningsafgift for 2025, og at dækningsafgiften i det forudgående år med tillæg af 10 pct. af den fuldt indfasede dækningsafgift således stadig udgør det laveste beløb.
Bemærk
Den tidligere gældende KESL anvender begrebet "skatteår" til og med 2023.
Med ESL er begrebet "skatteår" fra og med 2024 erstattet af "kalenderår".
Ejendomme som ikke tidligere har været pålagt dækningsafgift
Hvis en erhvervsejendom ikke var pålagt dækningsafgift det forudgående år, fx en nyopført ejendom, vil dækningsafgiften det første år altid være dækningsafgiften opgjort efter ESL kapitel 1-5, dvs. uden stigningsbegrænsning. Se ESL § 45 d, stk. 2.◄