Indhold
Dette afsnit beskriver gerningsindholdet og strafferammen i SKL § 83 om skattepligtige, som
-
modtager en for lav årsopgørelse uden at have givet de pligtige oplysninger,
-
modtager en skønsmæssig ansættelse, der er for lav, eller som
-
ikke modtager en årsopgørelse eller et oplysningsskema.
Afsnittet indeholder:
Regel
En skattepligtig, som
-
modtager en årsopgørelse uden at have givet de oplysninger, som den pågældende har pligt til efter SKL § 2, skal inden 4 uger efter oplysningsfristen give de pligtige oplysninger, hvis ansættelsen er for lav, jf. SKL § 83, stk. 1,
-
modtager en skønsmæssig ansættelse efter SKL § 74, skal inden 4 uger efter modtagelsen underrette told- og skatteforvaltningen, hvis ansættelsen er for lav, jf. SKL § 83, stk. 2,
-
ikke modtager en årsopgørelse eller et oplysningsskema, skal afgive de oplysninger, som den pågældende har pligt til at afgive efter SKL § 2, inden udløb af oplysningsfristen, jf. SKL § 83, stk. 3.
Hvis en af de ovenstående pligter ikke bliver overholdt, og hvis det sker med forsæt til skatteunddragelse, straffes for skattesvig med bøde eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder. I særlig grove tilfælde kan straffen stige til fængsel i 8 år efter STRFL § 289, ►jf. dog SKL § 83 A◄. Se SKL § 83, stk. 4.
Hvis overtrædelsen er begået af grov uagtsomhed, er straffen bøde. Se SKL § 83, stk. 5.
SKL § 83 er en videreførelse af SKL-Lbk 1264 § 15 og af SKL-Lbk 1264 § 16, jf. SKL-Lbk 1264 § 1 A, med sproglige ændringer og præciseringer.
I forhold til SKL-Lbk 1264 § 15 er der sket en udvidelse af det strafbare område, idet grov uagtsomhed nu også er omfattet. Det gælder for overtrædelser begået den 1. januar 2019 eller senere.
SKL § 83 er en undladelsesforbrydelse, der regulerer de tilfælde, hvor en skattepligtig tilsidesætter pligten til at give oplysninger.
Hvis den pågældende eller nogen på dennes vegne har afgivet oplysninger til brug for afgørelse af skattepligt eller skatteansættelse, finder SKL § 83 ikke anvendelse. Det gør i stedet SKL § 82.
►Bemærk - ændrede regler fra indkomståret 2024
Ved lov nr. 755 af 13. juni 2023 (lovforslag L 75, 2022-23, 2. samling) blev SKL § 2, stk. 2, ophævet, og der blev i stedet indsat en ny SKL § 83 A.
Der blev i SKL § 83, stk. 4, indsat henvisning til den nye regel om betingelserne for straffrihed i SKL § 83 A.
Ændringerne er trådt i kraft den 1. januar 2025. Se bekendtgørelse nr. 1152 af 11. november 2024. Ændringerne har således virkning fra indkomståret 2024.
De regler, der er gældende fra indkomståret 2024, er omtalt nedenfor.
Bemærk - regler gældende til og med indkomståret 2023
Se Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit A.C.3.2.1.3.3 om SKL § 83 og den til og med indkomståret 2023 gældende SKL § 2, stk. 2.◄
Personer omfattet af reglen
SKL § 83, stk. 1
SKL § 83, stk. 1, omfatter skattepligtige, som modtager en årsopgørelse uden at have givet de oplysninger, den pågældende har pligt til efter SKL § 2.
►En skattepligtig kan ikke straffes efter SKL § 83 for fejl eller mangler i oplysninger, der er eller burde være indberettet efter SIL af en uafhængig tredjemand,
hvis
1) oplysningerne skal anvendes i den skattepligtiges årsopgørelse, jf. SKL § 8, og den skattepligtige ved modtagelse af årsopgørelsen ikke af told- og skatteforvaltningen gøres særskilt opmærksom på sin oplysningspligt, hvad angår de pågældende oplysninger, jf. SKL § 2, stk. 1,
eller
2) oplysningerne skal låses i den skattepligtiges årsopgørelse eller oplysningsskema, jf. SKL § 15.
Ad 1)
Den skattepligtige kan kun pådrage sig et strafansvar efter SKL § 83 for fejl eller mangler i ikke-låste felter vedrørende uafhængige tredjemandsoplysninger efter SIL, hvis den skattepligtige af told- og skatteforvaltningen ved modtagelse af årsopgørelsen er gjort særskilt opmærksom på sin oplysningspligt vedrørende de pågældende oplysninger.
Hvis den skattepligtige ikke har givet oplysninger, afgøres spørgsmålet om et eventuelt strafansvar efter SKL § 83. Hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne har givet oplysninger, afgøres spørgsmålet om et eventuelt strafansvar efter SKL § 82.
Ansvarsfritagelsen i SKL § 83 A, nr. 1, omfatter kun skatteydere, der modtager en årsopgørelse efter SKL § 8.
Det fremgår af lovbemærkningerne (lovforslag L 75, 2022-23, 2. samling), at told- og skatteforvaltningen vil kunne gøre den skattepligtige særskilt opmærksom på dennes oplysningspligt med den virkning, at den pågældende kan pådrage sig et strafansvar, uanset om oplysningerne fra tredjemand mangler eller er korrekte, forkerte eller mangelfulde. Det afgørende vil være, at oplysningerne fra den skattepligtige er nødvendige for at kunne beregne den skattepligtige indkomst.
Ad 2)
Den skattepligtige kan ikke pådrage sig et strafansvar for fejl eller mangler i låste felter vedrørende uafhængige tredjemandsoplysninger efter SIL.
Det gælder både oplysninger, der er låst i årsopgørelsen, og oplysninger der er låst i oplysningsskemaet.◄
Feltlåsningsbekendtgørelse
Se bkg. nr. 1300 af 14. november 2018 om begrænsning i adgangen for visse skattepligtige til at ændre oplysninger om indkomster og fradrag i oplysningsskemaet og årsopgørelsen.
SKL § 83, stk. 2
Efter SKL § 83, stk. 2, skal skattepligtige,
-
som er omfattet af reglerne om oplysningsskema i SKL § 5, og som
-
ikke rettidigt har givet de oplysninger, der er pligt til efter SKL § 2, og som derfor
-
modtager en skønsmæssig ansættelse efter SKL § 74,
inden 4 uger efter modtagelsen underrette told- og skatteforvaltningen, hvis den skønsmæssige ansættelse er for lav.
Gør den skattepligtige ikke det, er SKL § 83, stk. 2, overtrådt.
Reglen viderefører SKL-Lbk 1264 § 16.
SKL § 83, stk. 3
Efter SKL § 83, stk. 3, skal skattepligtige,
afgive de pligtige oplysninger til skatteansættelsen inden udløbet af oplysningsfristen. Hvis den skattepligtige ikke gør det, er SKL § 83, stk. 3, overtrådt.
Det strafbare gerningsindhold er undladelsen af at opfylde oplysningspligten inden fristens udløb, hvis den skattepligtige ikke har modtaget en årsopgørelse eller et oplysningsskema.
SKL § 83, stk. 3, omfatter fx tilfælde, hvor told- og skatteforvaltningen er uden kendskab til en bestående skattepligt, fx på grund af manglende tilmelding til folkeregisteret eller manglende registrering af virksomhed.
Reglen viderefører SKL-Lbk 1264 § 15.
I forhold til SKL-Lbk 1264 § 15 er der sket en udvidelse af det strafbare område, idet grov uagtsomhed nu også er omfattet. Se SKL § 83, stk. 5. Det gælder for overtrædelser, der bliver begået 1. januar 2019 eller senere.
Gerningsindholdets sammenhæng med de materielle regler i skattelovgivningen
Bestemmelserne i skattekontrolloven dækker alle de love, som indgår ved afgørelse af skattepligt eller skatteansættelse, herunder skatteberegning.
Retspraksis
SKL § 83 viderefører SKL-Lbk 1264 § 15 og § 16. Det var i lovbemærkningerne til SKL § 83 forudsat, at den hidtil gældende sanktionspraksis videreføres.
SKL-Lbk 1264 § 15 omfattede ikke grov uagtsomhed. I lovbemærkningerne til SKL § 83, stk. 5, er anført, at bødeniveauet for en groft uagtsom overtrædelse SKL-Lbk § 16, stk. 2, videreføres for alle groft uagtsomme overtrædelser af SKL § 83, det vil sige en bøde på en tredjedel af den unddragne skat. ►For overtrædelser begået den 15. januar 2025 eller senere, er bøden én gang den unddragne skat. Det følger af lovbemærkningerne til lovforslag L 103, 2024-25, (lov nr. 16 af 14. januar 2025).◄
Se A.C.3.5.2.1 om beregning af normalbøder i sager om unddragelse af skatter og afgifter.