Registrerede virksomheder skal foretage en endelig årlig regulering af afgiftstilsvaret i overensstemmelse med de verificerede udledningsrapporter.

Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hvert kalenderår angive og betale eventuel restafgift eller angive overskydende afgift. Dvs. differencen mellem den endelige opgørelse og summen af de foreløbige opgørelser.

Angivelsen skal hvert år indgives til told- og skatte-forvaltningen som en del af den ordinære angivelse for april måned med angivelsesfrist den 15. maj. Er den sidste rettidige angivelsesdato en banklukkedag, anses den førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag.

Afgiften skal indberettes digitalt til Skatteforvaltningen. Se TastSelv Erhverv på www.skat.dk

Afgiften forfalder til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb.

Angivelsen og betaling sker i øvrigt efter reglerne i opkrævningsloven.

Se EMAL § 9.

Se også

Se også afsnit

  • A.B.4.4 Angivelse og betaling af punktafgifter
  • E.A.4.9.8.1.2 Opgørelse af den afgiftspligtige mængde.