Indhold
Dette afsnit beskriver Skattestyrelsens kompetencer i forbindelse med opkrævning på området for angivelse, afregning og registrering.
Afsnittet indeholder:
- Angivelse for personer og virksomheder
- Afregning for personer og virksomheder
- Registrering
Angivelse for personer og virksomheder
Vedr. personer
Enhver, der er skattepligtig her til landet, jf. dog SKL §§ 3 og 4, skal årligt oplyse Skatteforvaltningen om sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, og give oplysninger om sin ejendom. Se SKL § 2, stk. 1.
Se også
Se også afsnit A.C.2.1.2.1.6.1 Fysiske personer, der indeholder fristerne for indgivelse af oplysninger for fysiske personer.
Vedr. virksomheder
De fleste skatte- og afgiftslove har bestemmelser om, hvornår en virksomhed skal angive og betale de enkelte skatter og afgifter. Fx indeholder momslovens § 57 forskellige frister for indberetning og betaling af moms afhængig af virksomhedens størrelse. En virksomheds angivelse af moms er således virksomhedens indberetning af størrelsen på momstilsvaret for en specifik periode.
Skatter og afgifter m.v., der opkræves efter opkrævningslovens § 2, skal angives digitalt ved brug af de digitale kanaler, som SKAT anviser. Se § 1 i Bekendtgørelse om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
En virksomheds angivelse (indberetning) af indeholdt A-skat, AM-bidrag og udbytteskat skal ske til indkomstregisteret. Se Afsnit A.B.1.3.4.1 Indberetning til eIndkomst, der omhandler en virksomheds pligt og frist ved indberetning til eIndkomst.
En virksomheds angivelse (indberetning) af moms, lønsum og punktafgifter, samt udbytteudlodning og udbyttemodtagere, skal ske via TastSelv Erhverv. Se også afsnit A.A.8.3.1.3 Obligatorisk digital indberetning om retsvirkning af rettelser i TastSelv Erhverv. På Skat.dk findes i øvrigt en lang række vejledninger om, hvordan virksomheder indberetter korrekt.
Se også
Se også afsnit:
- A.B.1.2 Indberetningspligter efter skatteindberetningsloven, der handler om tredjemands indberetningspligter.
- A.B.4.1 Indberetning og betaling af indkomstskat og AM-bidrag
- A.B.4.2 Angivelse og betaling på momsområdet
- A.B.4.3 Angivelse og betaling af lønsumsafgift
- A.B.4.4 Angivelse og betaling af punktafgifter
For sen angivelse
Hvis en person ikke opfylder oplysningspligten, kan Skatteforvaltningen benytte følgende sanktioner:
- Afskæring fra TastSelv
- Tvangsbøder
- Skattetillæg
- Skønsmæssig ansættelse
- Revisorpålæg
Se A.C.2.1.4, der indeholder reglerne om de Administrative retsfølger af manglende opfyldelse af oplysningspligt
Hvis virksomheden ikke angiver rettidigt, kan Skatteforvaltningen benytte følgende sanktioner:
- Foreløbig fastsættelse for A-skat, AM-bidrag, moms, lønsumsafgift og punktafgifter, se OPKL § 4.
Hvis tilsvaret bliver foreløbigt fastsat, skal der betales en afgift. ►Ved Lov nr. 16 af 2025-01-14 om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven, er afgiften efter OPKL § 4, stk. 2, ændret til 1.400 kr. fra tidligere 800 kr.◄ - Inddragelse af registreringen. Se OPKL § 4, stk. 3.
Se også
Se også afsnit
- A.B.4.7.1 Forsinket eller manglende angivelse/indberetning
- A.D.9 Forebyggende restance.
Afregning for personer og virksomheder
Vedr. personer
Restskat og B-skat
Ved Lov nr. 1565 af 2023-12-12 om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven er skæringstidspunktet for overførsel af den del af restskatten, som ikke overstiger et grundbeløb ændret fra den tidligere gældende 1. oktober i året efter indkomståret. Det fremgår herefter af bestemmelsen, at hvis udskrivningsdatoen for den skattepligtiges årsopgørelse er senest den dag i september i året efter indkomståret, hvor en overførsel af restskat til opkrævning sammen med forskudsskat for næste indkomstår senest systemmæssigt understøttes, overføres den del af restskatten som ikke overstiger et grundbeløb som yderligere tilsvar for det efterfølgende år. Se KSL § 61, stk. 3.
Grundbeløbet udgjorde 18.300 i 2010-niveau og reguleres efter PSL § 20. Se KSL § 61, stk. 3 og 8.
Et eventuelt resterende beløb (restskat) med tillæg af procenttillægget forfalder til betaling i 3 rater i månederne august, september og oktober. Udskrives årsopgørelsen først den 1. august i året efter indkomståret eller senere, forfalder raterne i de nærmest følgende 3 måneder afhængig af tidspunktet for årsopgørelsens udskrivning. Se KSL § 61, stk. 4.
B-skat
B-skat og foreløbigt arbejdsmarkedsbidrag forfalder til betaling i 10 rater den 1. i hver af månederne januar, februar, marts, april, maj, juli, august, september, oktober og november med sidste rettidige betalingsdag for den skattepligtige den 20. i forfaldsmåneden. Se KSL § 58.
For sen betaling
Hvis en restskat ikke betales rettidigt, beregnes der renter af beløbet fra forfaldsdagen. Det fremgår af KSL § 63, at renter af for sent betalt personskat opgøres en gang om året og opkræves sammen med restskatten for de pågældende år. Renten udgør rentesatsen i OPKL § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint. Rentesatsen efter OPKL § 7, stk. 2, er angivet i afsnit A.B.4.7.2.
Se også
Se også afsnit
- A.B.4.1.2.1 Betaling af B-skat og foreløbige AM-bidrag
- A.B.4.1.2.2 Betaling af restskat og tilbagebetaling af overskydende skat.
- A.A.9.6 Særligt om forældelse af skattekrav - hovedregler, undtagelser, forfaldstidspunkt og foreløbig afbrydelse
Vedr. virksomheder
Som udgangspunkt er ind- og udbetalinger fra og til virksomheder, selskaber, fonde og foreninger, offentlige myndigheder, institutioner m.v., omfattes af reglerne om skattekontoen. Se nærmere afsnit A.B.4.5.1.
Ind- og udbetalinger af skatter og afgifter, som omfattes af skattekontoen, modregnes automatisk efter et saldoprincip, hvor ældste krav dækkes først.
Se også
Se også afsnit
- A.B.4.5 Betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto.
- A.B.4.8 Tilbagebetaling af skatter og afgifter m.v.
For sen betaling
Hvis virksomheden betaler told, moms, skatter og afgifter for sent, opkræves renter og gebyrer mv. Se afsnit A.D.8.
Skatteforvaltningen udsender ikke rykkerbreve, hvor debetsaldo på skattekontoen er på 5.000 kr. eller derunder. Rykkerbrev udsendes dog til ophørte virksomheder, også hvor debetsaldoen er større end 200 kr. og mindre end 5.000 kr. Se OPKL § 16 c, stk. 4.
Betales beløbet ikke inden den frist, der er fastsat i rykkerbrevet, oversendes en resterende debetsaldo til inddrivelse.
Se også
Afsnit A.B.4.7 Forsinket eller manglende angivelse, indberetning og betaling af skatter og afgifter.
Skatteforvaltningen kan endvidere benytte andre sanktionsmuligheder i henhold til OPKL mv. Det drejer sig om:
- Kreditbegrænsning (forkortet afregnings- og betalingsperiode)
- Eventuelt pålæg (krav) om sikkerhedsstillelse for A-skat, AM-bidrag og moms mv.
- Inddragelse af registreringen
Se også
Afsnit A.D.9 Forebyggende restance.
Registrering
Skatteministeren kan efter aftale med erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om, at visse virksomheder, selskaber, fonde eller foreninger m.v. skal foretage anmeldelse til Erhvervsstyrelsen, og at Erhvervsstyrelsen foretager registrering af anmeldelserne.
Se også
Se afsnit A.B.2 Registreringspligt, der bl.a. handler om kompetencefordelingen mellem Skatteforvaltningen og Erhvervsstyrelsen.