Indhold
Dette afsnit beskriver gerningsindholdet og strafferammen i SKL § 82 om afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Personer omfattet af reglen
- Gerningsindholdets sammenhæng med de materielle regler i skattelovgivningen
- Retspraksis
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Regel
Den, som
- med forsæt til at unddrage det offentlige skat
- afgiver urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger til told- og skatteforvaltningen
- til brug for afgørelse af egen eller andres skattepligt eller skatteansættelse, herunder også skatteberegning,
straffes for skattesvig med bøde eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder. I særlig grove tilfælde kan straffen stige til fængsel i 8 år efter STRFL § 289, ►jf. dog SKL § 83 A◄. Se SKL § 82, stk. 1.
Hvis ovennævnte handlinger er begået af grov uagtsomhed, er straffen bøde. Se ►SKL § 82, stk. 2 (tidligere stk. 3)◄.
SKL § 82 er en videreførelse af SKL-Lbk 1264 § 13, jf. SKL-Lbk 1264 § 1 A, med sproglige ændringer og præciseringer.
Det er præciseret, at også ufuldstændige oplysninger er omfattet af gerningsindholdet.
►Bemærk - ændrede regler fra indkomståret 2024
Ved § 3 i lov nr. 755 af 13. juni 2023 (lovforslag L 75, 2022-23, 2. samling) blev SKL § 2, stk. 2, ophævet, og der blev i stedet indsat en ny SKL § 83 A. Det hidtil gældende SKL § 82, stk. 2, blev ophævet, og det hidtidige SKL § 82, stk. 3, blev nyt stk. 2.
Der blev i SKL § 82, stk. 1, indsat henvisning til den nye regel om betingelserne for straffrihed i SKL § 83 A.
Ændringerne er trådt i kraft den 1. januar 2025. Se bekendtgørelse nr. 1152 af 11. november 2024. Ændringerne har således virkning fra indkomståret 2024.
De regler, der er gældende fra indkomståret 2024, er omtalt nedenfor.
Bemærk - regler gældende til og med indkomståret 2023
Se Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit A.C.3.2.1.3.2 om SKL § 82 og den til og med indkomståret 2023 gældende SKL § 2, stk. 2.◄
Personer omfattet af reglen
Alle, der har afgivet urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger er omfattet af reglen. Det vil sige, at både den skattepligtige selv og andre er omfattet. SKL § 82 omfatter således også enhver form for medvirken til afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger.
►Henvisningen i SKL § 82, stk. 1, til SKL § 83 A medfører, at en skattepligtig ikke kan straffes efter SKL § 82 for fejl eller mangler i oplysninger, der er eller burde være indberettet efter SIL af en uafhængig tredjemand,
hvis
1) oplysningerne skal anvendes i den skattepligtiges årsopgørelse, jf. SKL § 8, og den skattepligtige ved modtagelse af årsopgørelsen ikke af told- og skatteforvaltningen gøres særskilt opmærksom på sin oplysningspligt, hvad angår de pågældende oplysninger, jf. SKL § 2, stk. 1,
eller
2) oplysningerne skal låses i den skattepligtiges årsopgørelse eller oplysningsskema, jf. SKL § 15.
Ad 1)
Den skattepligtige kan kun pådrage sig et strafansvar efter SKL § 82 for fejl eller mangler i ikke-låste felter vedrørende uafhængige tredjemandsoplysninger efter SIL, hvis den skattepligtige af told- og skatteforvaltningen ved modtagelse af årsopgørelsen er gjort særskilt opmærksom på sin oplysningspligt vedrørende de pågældende oplysninger.
Et eventuelt strafansvar efter SKL § 82 afhænger af, om den skattepligtige har afgivet oplysninger. Hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne ikke har givet oplysninger, afgøres spørgsmålet om et eventuelt strafansvar efter SKL § 83.
Ansvarsfritagelsen i SKL § 83 A, nr. 1, omfatter kun skatteydere, der modtager en årsopgørelse efter SKL § 8.
Det fremgår af lovbemærkningerne (lovforslag L 75, 2022-23, 2. samling), at told- og skatteforvaltningen vil kunne gøre den skattepligtige særskilt opmærksom på dennes oplysningspligt med den virkning, at den pågældende kan pådrage sig et strafansvar, uanset om oplysningerne fra tredjemand mangler eller er korrekte, forkerte eller mangelfulde. Det afgørende vil være, at oplysningerne fra den skattepligtige er nødvendige for at kunne beregne den skattepligtige indkomst.
Ad 2)
Den skattepligtige kan ikke pådrage sig et strafansvar for fejl eller mangler i låste felter vedrørende uafhængige tredjemandsoplysninger efter SIL.
Det gælder både oplysninger, der er låst i årsopgørelsen, og oplysninger der er låst i oplysningsskemaet.◄
Feltlåsningsbekendtgørelse
Se bkg. nr. 1300 af 14. november 2018 om begrænsning i adgangen for visse skattepligtige til at ændre oplysninger om indkomster og fradrag i oplysningsskemaet og årsopgørelsen.
Særligt om indberetningspligtige efter SIL
Det fremgår af lovbemærkningerne til SKL § 82, at også en indberetningspligtig efter SIL, hvis oplysninger indgår direkte i årsopgørelsen eller oplysningsskemaet, er omfattet af ordlyden i SKL § 82. Det er tilfældet, hvis den indberetningspligtige forsætligt eller groft uagtsomt indberetter oplysninger, der fører til en for lav skatteansættelse.
Sådanne forhold er tillige omfattet af gerningsindholdet i SIL § 58.
Det må afgøres konkret, hvilken af de to straffebestemmelser, det er mest relevant at anvende.
Efter lovbemærkningerne til SKL § 82 vil det være relevant at anvende SKL § 82 også i forhold til indberetteren, hvis den skattepligtige har haft indflydelse på indberetningen.
Særligt om medvirken
STRFL § 23 om medvirken medfører, at enhver, der ved tilskyndelse, råd eller dåd, har medvirket til at overtræde en straffebestemmelse, også er omfattet af den pågældende straffebestemmelse.
Som eksempler på forhold, der kan straffes som medvirken til overtrædelse af SKL § 82, kan nævnes
-
handlinger, der består i at udarbejde opgørelser fx om omsætning, lagerbeholdning mv., der senere bliver brugt som grundlag for afgivelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen
-
udstedelse af urigtig faktura, når dokumentet er egnet til og af udstederen må påregnes at blive anvendt til skattesvig af modtageren.
Udstedelse af urigtig faktura, hvor der ikke kan føres det fornødne bevis for udstederens tilregnelse i forhold til modtagerens anvendelse til skattesvig, er omfattet af SKL § 84, nr. 6. Se afsnit A.C.3.2.1.3.4.6.
Gerningsindholdets sammenhæng med de materielle regler i skattelovgivningen
Bestemmelserne i skattekontrolloven dækker alle de love, som indgår ved afgørelse af skattepligt eller skatteansættelse, herunder skatteberegning.
Retspraksis
SKL § 82 viderefører SKL-Lbk 1264 § 13, og det er i lovbemærkningerne til SKL § 82 forudsat, at den hidtil gældende sanktionspraksis videreføres.
I SKM2022.198.ØLR blev en skatteyder straffet for forsætlig skatteunddragelse vedrørende urigtige oplysninger i TastSelv. Tiltaltes forklaring om, at det ikke var ham selv, der havde foretaget ændringer i TastSelv, og at nogen måtte have brugt hans NemID, blev tilsidesat. Se også SKM2023.445.ØLR og SKM2023.544.ØLR, der begge er omtalt i afsnit A.C.3.2.4.
Se A.C.3.5.2.1 om beregning af normalbøder i sager om unddragelse af skatter og afgifter.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelser | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsretsdomme |
SKM2022.198.ØLR | T var tiltalt for at have afgivet urigtige oplysninger i TastSelv. Oplysningerne var afgivet samme dag og vedrørte tre indkomstår. Der var unddraget skat med i alt ca. 197.000 kr. For to af indkomstårene var der oplyst om tab og udbytte af unoterede aktier, og for det ene år var der oplyst om indskud på etableringskonto. T forklarede, at det ikke var ham selv, der havde afgivet oplysninger i TastSelv, og at nogen måtte have brugt hans NemID i forbindelse med, at hans tegnebog havde været stjålet. T blev ved både byret og landsret idømt en normalbøde på 330.000 kr. T’s forklaring var ikke underbygget af objektive bevisdata og blev tilsidesat som utroværdig. | Bevisvurdering. T’s forklaring om, at det ikke var ham selv, der havde givet oplysninger i TastSelv, blev tilsidesat som utroværdig. |