Indhold

Dette afsnit beskriver den tredje grundpille i TIR-ordningen - TIR-carnetet. Godset ledsages under transporten af et internationalt anerkendt carnet, et TIR-carnet, der er et tolddokument.

Afsnittet indeholder:

  • Anvendelse
  • Udstedelse
  • Gyldighedsperiode
  • Beskrivelse af TIR-carnetet.

Anvendelse

Et TIR-carnet anvendes ved godstransporter under TIR-ordningen.

En toldangivelse i form af TIR-carnet gælder kun for én rejse. Det tages i brug i afgangslandet og benyttes ved toldkontrol i afgangslande, transitlande og bestemmelseslande, der er kontraherende parter til ordningen

Se EUTK art. 226, stk. 3, litra b og art. 227, stk. 2, litra b samt art. 272.

TIR-carnetet kan ikke anvendes ved nationale forsendelser og kan som hovedregel ikke anvendes ved forsendelse inden for EU. I relation til anvendelsen af TIR-carneter anses EU for at udgøre ét toldområde.

TIR-carnetet gælder kun for én rejse. Det skal indeholde mindst det antal løse blade til toldangivelse og -afvikling, som er nødvendige for den pågældende transport.

Der skal udfærdiges et enkelt TIR-carnet for hvert vejkøretøj eller container. Der kan imidlertid udfærdiges et enkelt TIR-carnet for en kombination af køretøjer eller for flere containere, som er pålæsset et enkelt vejkøretøj eller en kombination af køretøjer. I så fald skal godsmanifestet i TIR-carnetet særskilt angive indholdet af hvert køretøj i kombinationen af køretøjer eller indholdet af hver container.

Et TIR-carnet, der har været anvendt, skal straks efter brugen returneres til vedkommende nationale garantiorganisation.

Udstedelse

TIR-carneter udstedes af IRU til de nationale garantiorganisationer.

Hver national garantiorganisation formidler TIR-carneterne til transportørerne i deres eget land. Når der udstedes et TIR-Carnet, sker det på særlige betingelser, og der indgås en skriftlig aftale med den enkelte transportør.

Gyldighedsperiode

Den garanterende organisation skal fastsætte en gyldighedsperiode for TIR-carnetet, der angives på carnetets omslag. Efter denne dato kan carnetet ikke indleveres ved et afgangstoldsted i forbindelse med start af en TIR-transport.

Hvis carnetet er modtaget ved afgangstoldsted på eller før den udløbsdato, der er angivet, er det gyldigt indtil TIR-transporten er afsluttet ved bestemmelsestoldstedet.

Beskrivelse af TIR-carnetet

Omslag og blade

TIR-carnetet er udformet som et omslag med et antal nummererede blade, der hver består af en talon og et afrivningsblad. Omslaget indeholder også et gult godsmanifest og et gult rapportblad, som anvendes i tilfælde af plombebrud, ulykker eller andre uregelmæssigheder, der medfører, at godset skal overføres til et andet køretøj.

Bladene med ulige numre er hvide.

Bladene med lige numre er grønne. De grønne blade indeholder en afrivningsslip, der skal returneres til det toldsted, hvor varen indpasserer i Fællesskabet, eller til afgangstoldstedet. Slippen tjener som bevis for, at varen er kommet frem til bestemmelsestoldstedet eller har forladt toldområdet.

Som beskrevet består hvert sæt af et sæt hvide og grønne blade med tilhørende taloner.

Talonen indeholder rubrikker til toldmyndighedernes attestationer.

På afrivningsbladet findes dels de samme oplysninger om:

  • Den udstedende organisation, gyldighed mv., som der er anført på omslagets side 1
  • Rubrikker til brug for toldmyndighedernes attestation
  • Rubrikker til fortegnelse over de varer, der skal transporteres - godsmanifestet.

Godsmanifestet skal udfyldes på afgangslandets sprog, medmindre toldmyndighederne tillader anvendelse af et andet sprog. Toldmyndighederne forbeholder sig ret til at kræve godsmanifestet oversat til dansk.

På samme måde har udenlandske myndigheder ret til at forlange en oversættelse af godsmanifestet til det pågældende lands sprog.

Hvis der ikke er plads på godsmanifestet til, at alt det transporterede gods kan anføres, kan tillægsblade, der er udformet som manifestet, vedhæftes. Det kan også være handelsdokumenter, der indeholder alle de oplysninger, der kræves i manifestet.

TIR-konventionen, kapitel III, art. 18

Det er nødvendigt med et sæt for hvert yderligere afgangstoldsted eller bestemmelsestoldsted.

Denne situation opstår, hvis en transport omfatter varer fra flere af- og pålæsninger. Dog kan det samlede antal afgangs- og bestemmelsestoldsteder ikke overstige otte. En forøgelse fra de tidligere fire til nu otte afgangs- og bestemmelsestoldsteder, har betydning for layoutet af TIR-carnetet, der er fornyet og taget i anvendelse fra den 25. juni 2022. Der er tale om en overgangsperiode, hvor de gamle TIR-carneter stadigvæk kan anvendes, frem til den 31. december 2024.

Indleveringskontrol

Det toldsted, hvor en TIR-transport begynder, foretager bl.a. en indleveringskontrol af TIR-carnetet. Den består navnlig i at sikre, at TIR-carnetet er udfyldt korrekt af carnetindehaveren, og at samtlige godsmanifester og tilhørende erklæringer er underskrevet af carnetindehaveren eller dennes repræsentant.

►◄

Bemærk

Administrationsudvalget for TIR-konventionen af 1975 henstiller, at TIR-carnetindehavere ud over varebeskrivelsen også angiver HS-koden (sekscifret) i rubrik 10 på godsmanifestet på det gule blad i TIR-carnetet (der ikke er forbeholdt toldbehandling).

Henstilling om anvendelse af HS-varekode i TIR-carnetet

Administrationsudvalget for TIR-konventionen af 1975 henstiller, at man anvender HS-varekoden i TIR-carnetet.

Tilføjelse af HS-koden i TIR-carnetet betragtes som en hjælp til at

  • identificere varer, der indebærer en sikkerhedsmæssig eller finansiel risiko,
  • fremme den frie bevægelighed af andre varer
  • Udbrede den elektroniske databehandling.

HS-koden er en sekscifret varekode, der er udformet i overensstemmelse med den internationale konvention om det harmoniserede varebeskrivelses- og varenomenklatursystem.

Det bemærkes, at TIR-carnetindehavere og deres repræsentanter ikke har pligt til at anføre HS-koden, når de åbner et TIR-carnet på afgangstoldstedet i Det Europæiske Fællesskab.

Rapport

TIR-carnetet indeholder et gult rapportblad.

Rapportbladet anvendes i de tilfælde, hvor toldlukket bliver brudt undervejs som følge af hændelig begivenhed, eller hvor gods beskadiges eller går til grunde. I sådanne situationer skal fragtføreren øjeblikkeligt tage kontakt til toldmyndighederne - eller hvis dette ikke er muligt, til enhver anden kompetent myndighed - i det land, han befinder sig i. Vedkommende myndigheder skal hurtigst muligt udfærdige den bekræftede rapport i TIR-carnetet.

Rapportbladet anvendes også, hvis ladningen skal overføres til et andet vejkøretøj eller container.

Dette kan kun ske på følgende måder:

  • De rette myndigheder skal overvære, at ladningen overføres, og de skal også udfærdige rapporten.
  • Erstatningskøretøjet skal være godkendt til TIR-transport, medmindre der er tale om tungt eller omfangsrigt gods.
  • Erstatningskøretøjet skal toldlukkes, og bemærkning herom skal tilføres rapporten.

Rapportbladet anvendes også i tilfælde af, at overhængende fare har nødvendiggjort omgående aflæsning af ladningen eller en del deraf. Fragtføreren skal i så fald hurtigst muligt kontakte de rette myndigheder og over for disse godtgøre nødvendigheden af hans handling, for at omstændighederne kan verificeres, godset blive kontrolleret, køretøjet eller containeren blive forseglet og rapporten udfærdiget.

Sprog

TIR-carnetet trykkes på fransk med undtagelse af omslagets side 1, der også trykkes på engelsk. Reglerne for anvendelse af TIR-carnetet trykkes på engelsk på omslagets side 3.

Tungt og omfangsrigt gods

Tungt og omfangsrigt gods kan transporteres ved anvendelse af TIR-carnet, selv om det ikke sker i toldlukkede køretøjer eller containere.

Definition - TIR-konventionen, kapitel III, art. 29

Ved tungt og omfangsrigt gods forstås efter konventionen enhver tung og omfangsrig genstand, som på grund af dens vægt, størrelse eller art normalt ikke transporteres hverken i et lukket vejkøretøj eller i en lukket container.

Det er en forudsætning for at transportere den slags gods under TIR-ordningen, at godset og eventuelt tilbehør hertil kan

  • identificeres uden vanskelighed på grundlag af det beskrevne, eller
  • kan forsynes med toldlukke eller identifikationsmærker, så det ikke kan fjernes eller ombyttes med andet gods, uden at det efterlader synlige spor.

Der kræves ikke godkendelsesbevis for vejkøretøjer eller containere, der transporterer tungt eller omfangsrigt gods.

Hvis vejkøretøjer eller specialkøretøjer, der eksporteres, i sig selv anses for tungt eller omfangsrigt gods, transporterer andet tungt eller omfangsrigt gods, så både køretøj og gods opfylder betingelserne i TIR-konventionen, behøves der kun ét TIR-carnet til transporten. TIR-carnetet skal i så fald have påtegningen "tungt eller omfangsrigt gods" på TIR-carnetets omslag og alle bladene.

Hvis sådanne køretøjer medfører normalt gods i lastrummene eller i containere, skal køretøjerne eller containerne være godkendt, og lastrummene eller containerne skal være toldlukkede. Der kræves i sådanne tilfælde to TIR-carneter til transporterne, idet normalt gods ikke kan transporteres under et carnet med påskriften "tungt eller omfangsrigt gods".

Reglerne om "tungt eller omfangsrigt gods" bruges også ved transport af levende dyr, hvis de umiddelbart kan identifices.

Specielt sprogbrug

TIR-konventionen, kapitel III, art. 32

Det TIR-carnet, der bruges ved transport af tungt eller omfangsrigt gods, skal bl.a. af hensyn til garantien være forsynet med påskriften "tungt eller omfangsrigt gods" på omslaget og på alle blade i letlæselige, "fede" bogstaver og være udfærdiget på engelsk eller fransk.

"Tungt eller omfangsrigt gods" hedder "heavy or bulky goods" på engelsk og "marchandises pondéreuses ou volumineuses" på fransk.

Afgangstoldstedet kan forlange, at pakkelister, fotografier, tegninger mv., som er nødvendige til identifikation af det gods, der skal transporteres, vedlægges TIR-carnetet. Afgangstoldstedet skal stemple disse dokumenter. Et eksemplar af dokumentet skal hæftes på bagsiden af TIR-carnetets omslag, og alle carnetets manifester skal indeholde en henvisning til dokumenterne.

For transport af tungt eller omfangsrigt gods under TIR-ordningen gælder samme bestemmelser som for andet gods.

TIR-plader

TIR-konventionen, kapitel III, art. 16

Når et vejkøretøj eller en kombination af vejkøretøjer foretager en TIR-transport, skal der være anbragt en rektangulær plade med påskriften "TIR" såvel foran som bag på vejkøretøjet eller kombinationen af vejkøretøjer. Pladerne skal være klart synlige og skal kunne fjernes, se sidste punkt herunder.

TIR-konventionen stiller følgende krav til TIR-pladerne:

  • Pladernes mål skal være 250 mm x 400 mm
  • Bogstaverne TIR skal være mindst 200 mm høje og udført i latinske blokbogstaver med streger af mindst 20 mm tykkelse. Bogstaverne skal være hvide på blå baggrund. Pladerne skal være af fast materiale. Selvklæbende mærkater er ikke tilladt.
  • Pladerne skal være aftagelige eller fastgjort eller udformet på en sådan måde, at de kan vendes, tildækkes, sammenfoldes eller på anden måde vise, at der ikke finder en TIR-transport sted med køretøjet.