►Indtægter fra lotteriafvikling skal indsættes på en konto i et pengeinstitut. Posteringerne vedrørende lotteri skal kunne adskilles fra andre posteringer. Spillemyndigheden kan pålægge tilladelsesindehaver, at indtægter fra lotteriafvikling skal indsættes på en særskilt konto i et pengeinstitut.

Der kan alene fratrækkes rimelige udgifter, der er direkte forbundet med lotteriet, til dækning af omkostninger i forbindelse med afholdelse af lotteri. Rimelige udgifter, der er direkte forbundne med lotteriet, kan fx være udgifter til trykning af lodder, indkøb af gevinster, udgifter til regnskabsaflæggelse, udgifter til vindertrækning og lokaleleje. Hvad, der vil være at anse for rimelige udgifter, vil bero på en konkret vurdering baseret på den enkelte udgift, hvor niveauet holdes op imod normalprisen på en lignende vare eller service.

Overskuddet skal senest ved regnskabsaflæggelsen være udloddet. Udlodning skal ske via bankoverførsel, medmindre foreningen er almennyttig, og udlodning derfor sker til foreningen selv. Der må ikke hensættes midler fra lotteriafvikling til tilladelsesindehavers egenkapital.

Se BEK nr. 1438/2024 §§ 23-25.

Krav til lotteriregnskab afhænger af tilladelseskategori:

Tilladelseskategori 1

Tilladelsesindehaver skal pr. 12 måneder udarbejde en opgørelse over indtægter og udgifter forbundet med lotteriafvikling. Den 12 måneders periode løber fra tilladelsens starttidspunkt.

Af opgørelsen skal det tydeligt fremgå, hvilke indtægter og udgifter der har været forbundet med at afholde lotteri. Det skal samtidigt fremgå, hvem overskuddet fra det enkelte lotteri er kommet til gode. Hvis overskuddet fordeles mellem flere modtagere, skal det fremgå, hvor meget de enkelte modtagere er blevet tildelt.

Opgørelsen skal offentliggøres senest 3 måneder efter tilladelsens udløb. Offentliggørelsen skal ske på en sådan måde, at alle deltagere nemt kan tilgå opgørelsen, fx via tilladelsesindehavers hjemmeside.

Spillemyndigheden kan bede om at få opgørelsen tilsendt.

Se BEK nr. 1438/2024 § 26.

Tilladelseskategori 2

Tilladelsesindehaver skal pr. 12 måneder udarbejde et regnskab. Den 12 måneders periode løber fra tilladelsens starttidspunkt.

Af regnskabet skal det tydeligt fremgå, hvilke indtægter og udgifter der har været forbundet med at afholde lotteri. Det skal samtidigt fremgå, hvem overskuddet fra det enkelte lotteri er kommet til gode. Hvis overskuddet fordeles mellem flere modtagere, skal det fremgå, hvor meget de enkelte modtagere er blevet tildelt.

Regnskabet skal som minimum indeholde oplysninger om:

  1. antallet af lotterier, der er afholdt i tilladelsesperioden, 
  2. lotteriernes samlede indtægter, 
  3. lotteriernes samlede udgifter, 
  4. overskuddets størrelse, og 
  5. hvem der er udloddet til.

Regnskabet skal efterses og attesteres af mindst to personer hos tilladelsesindehaver.

Regnskabet skal offentliggøres og indsendes til Spillemyndigheden senest 6 måneder efter tilladelsens udløb. Offentliggørelsen skal ske på en sådan måde, at alle deltagere nemt kan tilgå opgørelsen, fx via tilladelsesindehavers hjemmeside.

Spillemyndigheden kan pålægge tilladelsesindehaver, at regnskabet skal påtegnes af en registreret eller statsautoriseret revisor.

Se BEK nr. 1438/2024 §§ 27 og 29.

Tilladelseskategori 3

Tilladelsesindehaver skal pr. 12 måneder udarbejde et regnskab. Den 12 måneders periode løber fra tilladelsens starttidspunkt.

Af regnskabet skal det tydeligt fremgå, hvilke indtægter og udgifter der har været forbundet med at afholde lotteri. Det skal samtidigt fremgå, hvem overskuddet fra det enkelte lotteri er kommet til gode. Hvis overskuddet fordeles mellem flere modtagere, skal det fremgå, hvor meget de enkelte modtagere er blevet tildelt.

Regnskabet skal som minimum indeholde oplysninger om:

  1. antallet af lotterier, der er afholdt i tilladelsesperioden, 
  2. lotteriernes samlede indtægter, 
  3. lotteriernes samlede udgifter, 
  4. overskuddets størrelse, og 
  5. hvem der er udloddet til.

Regnskabet skal påtegnes af en registreret eller statsautoriseret revisor, som samtidig skal udarbejde en revisorerklæring.

Regnskabet og revisorerklæringen skal offentliggøres på tilladelsesindehavers hjemmeside eller ved andet offentligt opslag og indsendes til Spillemyndigheden senest 6 måneder efter regnskabsperiodens udløb.

Se BEK nr. 1438/2024 §§ 28-29.◄

►◄