Indhold
Dette afsnit handler om tilbagebetaling af negative tilsvar af skatter og afgifter m.v. efter OPKL § 12.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Udbetalingsfrist ►ved rettidige modtagne angivelser/indberetninger◄
- Afbrydelse af udbetalingsfristen
- ►Ikkerettidige modtagne angivelser/indberetninger◄
- Tilbageholdelse af beløb
- Forholdet til skattekontoen
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Regel
Hvis en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter m.v., der opkræves efter OPKL, for en afregningsperiode er negativt, betales beløbet tilbage til virksomheden. Se OPKL § 12, stk. 1.
Det samme gælder, når virksomheden ved en fejl har indbetalt for meget, eller når en godtgørelse eller lignende, som skal modregnes i virksomhedens tilsvar, overstiger tilsvaret. Se OPKL § 12, stk. 1.
Bestemmelsen omfatter kun egentlige fejl i relation til indbetalingen, dvs. fejlagtige indbetalinger af beløb, der er større end det angivne tilsvar, og fejl, der er begrænset til simple taste- og regnefejl. Se SKM2013.883.LSR.
Bestemmelsen omfatter ikke tilbagebetalinger, der følger af ordinær eller ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvar efter SFL §§ 31-32. Se SKM2013.883.LSR.
Udbetalingsfrist ►ved rettidige modtagne angivelser/indberetninger◄
Udbetalingen skal ske senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen/indberetningen for den pågældende periode, hvis angivelsen/indberetningen af beløbet er modtaget rettidigt. Se OPKL § 12, stk. 2.
Hvis tilbagebetalingen skyldes en fejl i indbetalingen, skal beløbet betales tilbage seneste 3 uger efter det første af følgende to tidspunkter:
Se OPKL § 12, stk. 2.
►Bemærk, at udbetalingsfristen i OPKL § 12, stk. 2, ikke finder anvendelse, hvis angivelsen/indberetningen ikke er modtaget rettidigt. Se nærmere nedenfor under overskriften " Udbetalingsfrister ved ikke rettidige modtagne angivelser/indberetninger".◄
Afbrydelse af udbetalingsfristen
Udbetalingsfristen afbrydes, hvis Skatteforvaltningen ikke kan foretage kontrol af angivelsen eller indberetningen af beløb omfattet af OPKL § 2, stk. 1, 4. pkt., og dette skyldes virksomhedens forhold. Se OPKL § 12, stk. 3.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis virksomheden ikke kan fremlægge et sædvanligt momsregnskab eller fremlægge dokumenter, der kan give et sikkert grundlag for opgørelse og kontrol. Se SKM2001.334.ØLR.
Udbetalingsfristen er afbrudt indtil virksomhedens forhold ikke længere hindrer kontrollen. Se OPKL § 12, stk. 3.
Skatteforvaltningen kan også afbryde udbetalingsfristen eller stille krav om sikkerhed, indtil virksomhedens forhold er undersøgt, hvis Skatteforvaltningen vurderer, at udbetalingen på det foreliggende grundlag vil medføre en nærliggende risiko for afgiftstab. Se OPKL § 12, stk. 3.
►Ikkerettidigt modtagne angivelser/indberetninger◄
►Udbetalingsfristen i OPKL § 12, stk. 2, finder ikke anvendelse, hvis angivelsen henholdsvis indberetningen ikke er modtaget rettidigt.
OPKL § 12, stk. 2, finder eksempelvis ikke anvendelse på ordinære angivelser, der ikke er rettidige, og efterangivelser, som er at anse som anmodning om genoptagelse.
Der er ikke lovbestemmelser om udbetalingsfristen vedrørende ikkerettidigt modtagne angivelser/indberetninger, men Skatteforvaltningen skal tilskrive renter efter Den Juridiske Vejledning, afsnit A.A.12.3, hvis tilbageholdelsen er sket uberettiget, jf. lovforarbejderne til opkrævningsloven, LFF 1999-10-06 nr. 19 under bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser omkring § 12, hvoraf fremgår, at:
" […] Såfremt tilbageholdelse er sket uberettiget, tilskrives renter ved udbetaling efter de almindelige regler i rentecirkulæret, Skatteministeriets cirkulære nr. 157 af 14. oktober 1987."
Skatteministeriets cirkulære nr. 157 af 14. oktober 1987 er indarbejdet i Den Juridiske Vejledning, afsnit A.A.12.3.
Hvorvidt rentetilskrivningen skal ske efter afsnittet om "Beløb, der er indbetalt efter påkrav" eller "Beløb, der ikke er indbetalt efter påkrav" i Den Juridiske Vejledning, afsnit A.A.12.3 er behandlet i SKM2001.426.DEP. Det fremgår af denne, at de beløb, som myndighederne havde tilbageholdt i medfør af dagældende momslovens § 63 om risiko for afgiftstab, var omfattet af cirkulærets pkt. 8 (nu Den Juridiske Vejledning afsnit A.A.12.3, afsnittet om "Beløb, der ikke er indbetalt efter påkrav"), idet en angivelse af et negativt afgiftstilsvar i denne sammenhæng måtte betragtes som en anmodning om udbetaling. Derfor skulle der først betales renter, når der var gået 30 dage fra Skattestyrelsen havde modtaget anmodningen herom.
Af ovenstående kan udledes, at i tilfælde af ikkerettidige angivelser/indberetninger skal kravet forrentes efter Den Juridiske Vejledning, afsnit A.A.12.3 og dennes afsnit om "Beløb, der ikke er indbetalt efter påkrav", da angivelsen af et negativt tilsvar må betragtes som en anmodning om udbetaling. Derfor skal der først betales renter, når der er gået 30 dage fra Skattestyrelsen har modtaget anmodningen om tilbagebetaling (anmodningstidspunktet).
Eftersom udbetalingsfristen i OPKL § 12, stk. 2, 1. pkt., ikke finder anvendelse for ikke-rettidige angivelser/indberetning, finder reglerne i OPKL § 12, stk. 3, om afbrydelse af udbetalingsfristen heller ikke anvendelse.
Det kan imidlertid udledes af SKM2023.399.LSR, at Skattestyrelsen kan suspendere/udskyde tidspunktet for rentetilskrivning, når Skattestyrelsen berettiget foretager kontrol af en ikkerettidig angivelse, før udbetaling finder sted. Derudover følger det af Den Juridiske Vejledning, afsnit A.A.12.3, at fordringshavermora kan begrunde suspension af rentegodtgørelse for udbetalingskrav omfattet af 30-dages fristen i medfør af rentelovens § 4, stk. 1. 1. pkt.◄
Tilbageholdelse af beløb
Udbetalingen kan holdes tilbage, hvis der ikke er indgivet angivelser/indberetning vedrørende afregningsperioder, som er afsluttet. Se OPKL § 12, stk. 4.
Krav på tilsvar og eventuelle renter for disse perioder modregnes ved udbetalingen af negative tilsvar, selvom kravet ikke er forfaldent. Se OPKL § 12, stk. 4.
Udbetalinger kan også holdes tilbage, hvis virksomheden ikke har indsendt sin selvangivelse rettidigt. Se OPKL § 12, stk. 4.
Forholdet til skattekontoen
Hvis et negativt tilsvar indgår på skattekontoen, udbetales det kun, hvis det negative tilsvar modsvares af en kreditsaldo. Se OPKL § 12, stk. 5.
Reglerne modregning via skattekontoen er beskrevet i afsnit A.B.4.5.2.
Eksempel
En virksomhed opgør et negativt momstilsvar på 20.000 kr. og har samtidig en debetsaldo på skattekontoen på 7.000 kr.
Virksomheden vil i dette tilfælde alene få udbetalt 13.000 kr., idet de resterende 7.000 kr. anvendes til dækning af den eksisterende debetsaldo på skattekontoen.
Se bemærkningerne til lovforslag nr. 205 af 29. marts 2006.
Overdragelse af kravet på udbetaling
Krav på udbetalinger efter OPKL § 12 kan ikke overdrages før den afregningsperiode, som kravet vedrører, er udløbet. Se OPKL § 13, stk. 1.
Aftaler om sådanne overdragelser er ugyldige. Se OPKL § 13, stk. 1.
Det er heller ikke muligt at overdrage et udbetalingsbeløb, der er større end det, som kan opgøres efter modregning på skattekontoen efter OPKL § 12, stk. 5. Se OPKL § 13, stk. 2.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsretsdomme |
SKM2001.334.ØLR | Udbetalingsfrist efter dagældende momslovs § 63, stk. 2, afbrudt, da virksomheden ikke kunne fremlægge et sædvanligt momsregnskab eller dokumenter, der kunne danne sikkert grundlag for opgørelse og kontrol. Berettiget fristafbrydelse. | Dagældende momslovs § 63, stk. 2, svarer til OPKL § 12, stk. 3. |
Landsskatteretskendelser |
►SKM2023.399.LSR◄ | ►Sagen vedrørte, hvorvidt selskabet var berettiget til rentegodtgørelse som følge af, at Skattestyrelsen ikke havde overholdt udbetalingsfristen, jf. opkrævningslovens § 12, stk. 2, 1. pkt.
For 4. kvartal 2014 og 1. halvår 2015 fandt Landsskatteretten, at selskabet ikke rettidigt havde angivet den negative moms, hvorfor bestemmelserne i opkrævningslovens § 12, stk. 2 og stk. 3, ikke fandt anvendelse. Skattestyrelsen havde derfor været berettiget til at foretage kontrol af angivelsen, før udbetaling fandt sted. For 2. halvår 2015 fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsen havde godtgjort, at der forelå en nærliggende risiko for afgiftstab, jf. opkrævningslovens § 12, stk. 3, 2. pkt. Skattestyrelsen havde dermed været berettiget til at afbryde fristen i opkrævningslovens § 12, stk. 2, 1. pkt., hvorfor selskabet ikke havde ret til rentegodtgørelse. For 1. og 2. halvår 2016 fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsen ikke havde været berettiget til at afbryde fristen, jf. opkrævningslovens § 12, stk. 2, 1. pkt., da betingelserne i stk. 3 ikke var til stede. Selskabet havde derfor som udgangspunkt ret til rentegodtgørelse. Landsskatteretten fandt dog, at der kun kunne tilkendes rentegodtgørelse i anledning af uberettiget tilbageholdelse af negativ moms, i det omfang den negative momsangivelse var materielt korrekt. Selskabet havde dermed ikke ret til rentegodtgørelse.◄ | |
SKM2013.883.LSR | Afgrænsningen af OPKL § 12, stk. 1. | |
SKM2011.377.LSR | Udbetalingsfrist afbrudt pga. uens fragtbreve fra selskab og transportør. Lagt til grund at det skyldtes underleverandør. Ikke godtgjort nærliggende risiko for afgiftstab. Ikke dokumenteret hindring af kontrol. Uberettiget fristafbrydelse. | |