►Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for samtykke.
Afsnittet indeholder
- Regel
- Samtykke til at give oplysninger
- Samtykke til at indhente oplysninger hos tredjemand til brug for en straffesag
- Hvis der ikke gives samtykke◄
Regel
Når Skatteforvaltningen har vejledt den mistænkte om, at vedkommende ikke har pligt til at meddelen oplysninger, kan den mistænkte give samtykke til alligevel at give oplysninger, selvom oplysningspligten overfor vedkommende ikke gælder. Se RSL § 10, stk. 3.
Den mistænkte kan også give samtykke til, at Skatteforvaltningen anvender oplysningspligten i forhold til tredjemand ►til at indhente oplysninger til brug for behandling af en straffesag mod den mistænkte◄. Se RSL § 10, stk. 4.
►Samtykke til at give oplysninger◄
►Den mistænkte kan give samtykke til at give Skatteforvaltningen oplysninger til brug for en skatte-, told-, og/eller afgiftssag. Samtykket kan gives i forlængelse af, at Skatteforvaltningen anmoder om materiale til brug for en skatte-, told-, og/eller afgiftssag eller i forbindelse med et tvangsindgreb - fx en udgående kontrol, hvor den mistænkte giver samtykke til at give Skatteforvaltningen oplysninger og dermed hjælpe i forbindelse med den udgående kontrol.◄
Samtykket skal være skriftligt, og skal meddeles på et frivilligt, specifikt og informeret grundlag. Kravet om, at samtykket skal være givet på et specifikt grundlag indebærer, at det klart og utvetydigt skal fremgå, hvad der meddeles samtykke til.
►At samtykket skal gives på et informeret grundlag betyder, at den mistænkte skal være klar over, hvad vedkommende giver samtykke til. Skatteforvaltningen skal sikre sig, at den mistænkte er tilstrækkeligt vejledt om, hvad samtykket indebærer, så denne kan vurdere, hvorvidt samtykket skal gives. Dette betyder, at den mistænkte bl.a. skal oplyses om, at vedkommende ikke har pligt til at afgive oplysninger, og at, hvis samtykke gives, kan oplysningerne også indgå i vurderingen af, om der er begået en strafbar overtrædelse. Den mistænkte skal desuden vejledes om, at samtykket til enhver tid kan tilbagekaldes.
Skriftlighedskravet indebærer, at samtykket skal gives på et skriftligt grundlag, og at det således ikke er tilstrækkeligt, at samtykket gives mundtligt. ◄Derudover er der ikke noget formkrav til det skriftlige samtykke, der fx kan gives på mail eller via Skatteforvaltningens► samtykkeerklæring.◄
Den skattepligtige kan til enhver tid tilbagekalde sit samtykke. Der gælder ikke noget krav om skriftlighed eller andre formkrav for tilbagekaldelsen. Det betyder, at tilbagekaldelsen også kan ske mundtlig.
►Samtykke til at indhente oplysninger hos tredjemand til brug for en straffesag◄
►RSL § 10, stk. 4, giver mulighed for at indhente oplysninger hos tredjemand til brug for behandling af en straffesag, hvis den mistænkte giver sit samtykke. Det kræver dog, at Skatteforvaltningen har beføjelser til at indhente oplysninger til brug for behandling af en straffesag. Skattekontrolloven giver fx ikke beføjelser til at indhente oplysninger til brug for behandling af en straffesag men kun til oplysninger, der er nødvendige for skattekontrollen, indberetningskontrollen og kontrol vedrørende indeholdelse af kildeskat. ◄
►Hvis der ikke gives samtykke◄
►Hvis der ikke gives samtykke, har Skatteforvaltningen ingen mulighed for at indhente oplysningerne hos den mistænkte selv om de forehold, hvor der foreligger en konkret mistanke.
Skatteforvaltningen må i stedet og hvis muligt fx:
- Foretage tvangsindgreb (Se A.C.1.6.3 Adgangen til at tilvejebringe oplysninger)
- Opgøre kravet ud fra de foreliggende oplysninger
- Opgøre kravet skønsmæssigt
- Kontakte tredjemand ◄