Indhold
Afsnittet handler om, hvordan tinglysningsafgiften opgøres for storkunder.
Afsnittet indeholder:
- Afgiftsperiode og oprettelse af konti
- Konto for udgående tinglysningsafgift
- Konto for indgående tinglysningsafgift.
Afgiftsperiode og oprettelse af konti
Afgiften opgøres og betales for afgiftsperioden, der er én kalendermåned. Se TAL § 17, stk. 2, og TALbek. § 21, stk. 1.
Til brug for opgørelse af den skyldige afgift for den pågældende kalendermåned skal virksomheden i eget bogholderi oprette:
- Konto for udgående tinglysningsafgift
- Konto for indgående tinglysningsafgift.
Konto for udgående tinglysningsafgift
På denne konto bogføres afgiften for de tinglysninger, som virksomheden foretager.
Afgiften for tinglysning i det digitale tinglysningssystem eTl bogføres på konto for udgående tinglysningsafgift, når tinglysningen eller registreringen er endeligt gennemført. Er dokumentet udtaget til manuel behandling i Tinglysningsretten, skal afgiften derfor først bogføres på kontoen, når behandlingen er afsluttet med tinglysning af dokumentet.
Ifølge bekendtgørelsen skal samtlige tinglysninger fremgå af den udgående konto. Det vil sige, at også de tinglysninger, hvor virksomheden har beregnet 0 kr. i afgift som udgangspunkt skal fremgå af konto for udgående tinglysningsafgift.
Dog vil følgende tinglysninger efter omstændighederne kunne fravælges registreret på konto for udgående tinglysningsafgift:
- Aflysninger
- Fristforlængelser
- Fremtidsfuldmagter
Registreringer i tingbogen, som ikke er en tinglysning, men er en såkaldt notering, er der ikke hjemmel til at kræve registreret i storkunderegnskabet. Endvidere vil registrering af ekspeditionstyperne:
- Forevis dokumentation
- Transport erklæringer
- servituterklæringer
ikke skulle registreres.
Konto for indgående tinglysningsafgift
På kontoen bogføres de afgifter, som virksomheden har ansøgt om tilbagebetaling for. Afgiften bogføres på kontoen på det tidspunkt, hvor virksomheden ansøger om tilbagebetaling i det digitale tinglysningssystem eTl eller på det tidspunkt, hvor virksomheden sender en skriftlig ansøgning til Skatteforvaltningen om tilbagebetaling af afgiften.
Se TAL § 17, stk. 2, og TALBek §§ 21 og 25.
Se også
Se afsnit E.B.2.8 om, hvordan der ansøges om tilbagebetaling af afgiften.