Rettelse af godkendte indberetninger
Rettelser af godkendte indberetninger skal ske straks efter, at I har konstateret fejlen. Konstaterer I først fejlen efter den 31.december, er der ikke pligt til at rette fejlen, da det ikke er muligt at ændre forskudsopgørelsen for året.
Ændringer i de faktiske forhold
Konstaterer I, at der er sket en ændring af de faktiske forhold mv. som har betydning for de indberettede oplysninger, skal korrektion af disse indberetninger ske straks efter, at I er blevet bekendt med de ændrede forhold, og der er korrigeret overfor kunden. Det kan fx være i den situation, hvor der er sket forkert opkrævning af renter hos kunden, og der derfor skal ske en genberegning af renten.
Status på indberetningen
Inden I retter eller invaliderer en indberetning, har I behov for at vide om der er tale om en gældende eller ikke gældende indberetning, men også om der tidligere har været en gældende indberetning på kontoen. I skal derfor kende status på indleveringen inden I retter eller invaliderer. I Rentesystemet vil der være en gældende og en seneste indlevering. Svarfiler, søgemuligheder og den samlede rapporter vil tage udgangspunkt i den seneste indlevering på kontoen, også selvom der foreligger en gældende indberetning, der er godkendt.
Hvor kan I finde status for indlevering?
Ved masseindlevering på Webservice (REST API), FTPs Gateway eller TastSelv Erhverv filoverførsel står denne status i indleveringsstatusfilen, som er i svarfilen (læs mere i afsnit 5 i den tekniske vejledning).
Ved enkeltindberetning vil denne status kunne ses ved at fremsøge kontoen i Tidligere indberetninger og Søg i konti (læs mere i afsnit 6.2 i den tekniske vejledning). Her vil I kunne se status på den gældende indberetning og den seneste indlevering samt historikken for kontoen, hvor I vil kunne se validering-status for hver indlevering, der er sket på kontoen.
Der er en beskrivelse i REST API dokumentation af, hvordan status kan ses ved både masseindlevering og enkeltindberetning.
Hvornår er det en gældende indberetning?
Vi har udarbejdet en teknisk beskrivelse af datakvalitetsniveauer for, at I kan få en bedre forståelse af, hvornår der er tale om en indlevering og hvornår det er en gældende indberetning. I figuren nedenfor kan I se, hvilken datakvalitet indleveringen skal have for, at den bliver til en gældende indberetning.
Hvis indleveringen får status FejlFormat eller FejlIndberetning, er datakvaliteten ikke tilstrækkelig til at blive til en gældende indberetning. I disse tilfælde vil rettelsesprincippet ikke kunne anvendes, da der ikke er en gældende indberetning, I kan rette. I skal i stedet lave en ny indlevering i korrekt format.
Indberetningens status | Forklaring | Gældende indberetning? |
FejlFormat | Fil ikke genkendt som XML | Nej |
FejlIndberetning | Fejl ved XML validering | Nej |
FejlIndberetning | Fejl i ikke retbare felter | Nej |
FejlIndberetning | Rettelsesprincip ikke overholdt | Nej |
Invalideret | Invalidering af en konto | Nej |
FejlKonto | Fejl på kontoniveau eller hvor alle kontohavere på kontoen har fået mindst en fejl | Ja |
FejlKontohaver | En kontohaver er gået på fejl, hvor der mindst er en kontohaver, der ikke har fået fejl | Ja |
GodkendtKontoAdvis | Der er givet et eller flere advis | Ja |
GodkendtKonto | Ingen advis eller fejl på kontoen | Ja |
Hvis en indberetning er gældende, skal I overholde rettelsesprincippet. I skal være opmærksomme på, at en gældende indberetning ikke nødvendigvis betyder, at indberetningen bliver udstillet i skatteoplysningerne. En gældende indberetning betyder blot, at xml-strukturen er gyldig. Læs mere i afsnit 8.