Identifikationsoplysninger om herboende - indlænding
Ved indlænding forstås en person, der har bopæl eller er hjemmehørende her i Danmark pr. 31/12 i det år, der indberettes om. Hvis kundeforholdet ophører i løbet af året, så er det personens bopælsstatus ved kundeforholdets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som indlænding eller valutaudlænding.

Kundens skattepligtsforhold har ikke betydning i forhold til indberetningen. Det skal bemærkes at der gælder andre regler i forhold til indberetning til CRS og FATCA.

Ved indberetningen af indskud på en pensionsordning skal personnummeret anvendes som identifikationsnummer for ejeren af pensionsordningen. Endvidere skal oplysning om policenummer eller kontonummer altid oplyses, så det er muligt entydigt at identificere den enkelte indberetning.

I henhold til skatteindberetningslovens § 52 skal den, som opretter en pensionsordning, oplyse om kundens navn, adresse og personnummer. Det kan ved oprettelse af en pensionsordning i et ansættelsesforhold være arbejdsgiver, som afgiver disse oplysninger på vegne af den ansatte. Den ansatte er i denne forbindelse forpligtet til at give arbejdsgiveren de nødvendige oplysninger.

Ejer af pensionsordningen skal oplyse om ændringer i oplysningerne inden en måned efter, at ændringen er sket. Det kan ved oprettelse af en pensionsordning i et ansættelsesforhold være arbejdsgiver, som afgiver disse oplysninger på vegne af den ansatte. Den ansatte er i denne forbindelse forpligtet til at give arbejdsgiveren de nødvendige oplysninger.

Informationsside på skat.dk
På skat.dk kan I finde en informationsside som henvender sig til kunder der har en konto, depot eller pensionsordning i et finansielt institut. På denne side kan kunden blandt andet læse om de forpligtelser, et finansielt institut har til at indhente identifikationsoplysninger, til brug for indberetning til Skattestyrelsen. Det er hovedsageligt personer som bor i udlandet, eller som er skattepligtig til et andet land og har en konto, depot eller pensionsordning i Danmark, informationssiden henvender sig til. I er velkommen til at linke til denne side på jeres hjemmeside.

En pensionsordning må ikke oprettes før der er afgivet identifikationsoplysninger. Det står i § 52, stk. 2, nr. 3 og 4 i skatteindberetningsloven.  
Der sker afvisning af indberetninger til pensionssystemet, hvis der ikke er påført et personnummer på personer med bopæl eller som er hjemmehørende i Danmark.

Identifikationsoplysninger om ikke herboende - valutaudlændinge
Ved valutaudlændinge forstås personer, der hverken har bopæl eller er hjemmehørende her i Danmark pr. 31/12, i det år der indberettes om. Hvis kundeforholdet ophører i løbet af året, så er det personens bopælsstatus ved kundeforholdets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som indlænding eller valutaudlænding.

Kundens skattepligtforhold har ikke betydning i forhold til indberetningen. Det skal bemærkes at der gælder andre regler i forhold til indberetning til CRS og FATCA.

Der gælder de samme krav til identifikationsoplysninger for udlændinge som for indlændinge. Der er dog nogle yderligere krav til indhentning af identifikationsoplysninger for valutaudlændinge.

Som udgangspunkt har alle, der indskyder på en arbejdsgiveradministreret pensionsordning, et dansk personnummer.
Dette gælder også valutaudlændinge - personer, som arbejder eller har arbejdet i Danmark, men bor i udlandet (f.eks. Sverige).
Disse personer får tildelt et personnummer i forbindelse med bestilling af skattekort. Pensionsinstituttet bør derfor sikre sig, at de får oplyst dette fra arbejdsgiveren i forbindelse med første eller anden pensionsindbetaling.

Identifikationsnummeret (TIN) for grønlændere er det danske CPR-nummer.

Der MÅ IKKE indberettes med fiktive eller konstruerede CPR-numre til Pensionssystemet - CPS.

Pensionsordning oprettet og aftalt før 1 juli 2016
Der var i denne periode ikke krav om at indhente identifikationsnummer (TIN).

Er TIN oplyst, skal det indberettes.  

Pensionsordning oprettet og aftalt fra 1. juli 2016
For konti og depoter, der er oprettet eller aftalt fra og med d. 1/7 2016, skal pensionsindskyderen også oplyse den indberetningspligtige om sit identifikationsnummer (TIN-nr.) efter reglerne i den pågældendes bopælsland.

Udsteder bopælslandet ikke identifikationsnummer (TIN) for den pågældende kundetype, så skal der for personer gives oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland. Fx en dansk diplomat.

Hvis den der indberettes om, ikke har oplyst TIN efter reglerne i den pågældendes bopælsland, men har oplyst TIN efter reglerne i det land hvor pågældende er skattepligtig, accepteres dette TIN i indberetningen.

Ændres eller udvides aftaler oprettet eller aftalt før 1. juli 2016, skal der indhentes identifikationsnummer (TIN). Ændring af pensionskundens bopælsadresse ses ikke som en ændring eller udvidelse af kundeforholdet.

Hvis man har oplysning om TIN-nr. i sin kunderegistrering, kan det altid indberettes.

Hvordan skal I indberette en kunde/ejer, når kunden har et cpr-nr., men I ikke har sikker viden om bopælslandet?  
I skal indberette kunden/ejeren som indlænding (ejerstatuskode 0), idet den vil blive afvist, hvis I ikke kan udfylde landekode ved TIN-typekode 3. Ved at I indberetter personen som indlænding, bevirker det, at data kan blive anvendt på årsopgørelsen, hvis personen er skattepligtig til Danmark.

Statsudsendte 
Bopælslandet er afgørende for om en Statsudsendt skal betragtes som indlænding eller valutaudlænding.

Krav til kundens legitimation
Krav til kundens legitimation ved afgivelse af identifikationsoplysninger følger reglerne i kapitel 3 i hvidvaskloven (Lovbekendtgørelse nr. 316 af 11. marts 2022). Hvidvaskloven gælder, uanset om oplysningerne bruges til den nationale eller internationale indberetning.

Vi anbefaler, at der ved afgivelse af identifikationsoplysninger forevises billedlegitimation, fx pas eller nationalt ID-kort. Billedlegitimationen bør kontrolleres mod en anden type legitimation, fx sundhedskort.

Er der ikke billedlegitimation, kan I bruge fx dansk sundhedskort, dåbs- eller navneattest, vielsesattest, årsopgørelse eller andet, som bærer cpr-nr.

Oplysning om udenlandsk identifikationsnummer, og hvor det ikke findes, oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland gives via en underskrevet egen-erklæring.   
 
Der er ingen formkrav til en egen-erklæring, og der er ikke krav om, at der samtidig skal vises dokumentation for oplysningernes rigtighed.

Hvis den indberetningspligtige ligger inde med tidligere fremsendt dokumentation, hvoraf oplysningerne fremgår, og der er uoverensstemmelse mellem disse oplysninger i forhold til hvad der oplyses i erklæringen, skal det dog give anledning til yderligere undersøgelse.

Vi anbefaler, at I undersøger om det udenlandske identifikationsnummer opfylder det pågældendes lands formatkrav.

TIN ON EUROPA - kontrol af om det er en gyldig TIN nummer struktur.  

OECDs Automatic Exchange Portal.