Identifikationsoplysninger om herboende - indlænding
Ved indlænding forstås en person, der har bopæl eller er hjemmehørende her i Danmark pr. 31/12 i det år der indberettes om. Hvis kundeforholdet ophører i løbet af året, så er det personens bopælsstatus ved kundeforholdets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som en indlænding eller valutaudlænding.
Dette gælder også selskaber og foreninger m.v., der har hjemsted her i Danmark, og dødsboer og konkursboer, der behandles i Danmark.
Kundens skattepligtforhold har ikke betydning i forhold til indberetningen. Det skal bemærkes at der gælder andre regler i forhold til indberetning til CRS og FATCA.
Den som opretter et depot, skal oplyse om låntager (debitor) og depothavers (kreditors) navn, adresse og personnummer eller virksomhedsnummer. Låntager og depothaver skal oplyse om ændringer i oplysningerne inden en måned efter, at ændringen er sket.
Dit finansielle institut skal have sikker viden om dig
På skat.dk kan I finde informationsside, som henvender sig til kunder der har en konto, depot eller pensionsordning i et finansielt institut. På denne side kan kunden blandt andet læse om de forpligtelser, et finansielt institut har til at indhente identifikationsoplysninger, til brug for indberetning til Skattestyrelsen. Det er hovedsageligt personer som bor i udlandet, eller som er skattepligtig til et andet land og har en konto, depot eller pensionsordning i Danmark, informationssiden henvender sig til. I er velkommen til at linke til denne side på jeres hjemmeside.
For selskaber, fonde, foreninger og dødsboer og lignende som hverken har et personnummer eller virksomhedsnummer, afgives identifikationsoplysninger om formanden eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, som indberetningen handler om. Det står i § 3, stk. 3 i bekendtgørelse nr. 1016 af 22. juni 2023.
Et depot må ikke oprettes, før den der opretter depotet, har givet identifikationsoplysninger om låntagere (debitor) og depothaver (kreditor). Det står i § 52, stk. 2, nr. 6. i skatteindberetningsloven.
Identifikationsoplysninger om ikke herboende - Valutaudlænding
Ved valutaudlænding forstås en person, der hverken har bopæl eller er hjemmehørende her i Danmark pr. 31/12, i det år der indberettes om. Hvis kundeforholdet ophører i løbet af året, så er det personens bopælsstatus ved kundeforholdets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som en indlænding eller valutaudlænding.
Dette gælder også selskaber og foreninger m.v., der ikke har hjemsted her i Danmark og dødsboer og konkursboer, der ikke behandles her i Danmark.
Kundens skattepligtforhold har ikke betydning i forhold til indberetningen. Det skal bemærkes at der gælder andre regler i forhold til indberetning til CRS og FATCA.
Der gælder de samme krav til identifikationsoplysninger for valutaudlændinge som for indlændinge. Der er dog nogle yderligere krav til indhentning af identifikationsoplysninger for valutaudlændinge.
Pantebreve sat i depot til forvaltning før 1. januar 2004
Der var i denne periode ikke krav om at indhente identifikationsnummer (TIN).
Er identifikationsnummer (TIN) oplyst, skal det indberettes.
Pantebreve sat i depot til forvaltning efter 1. januar 2004 og før 1. juli 2016
Fysiske personer kunne efter bestemmelserne i denne periode vælge enten at oplyse identifikationsnummer (TIN) eller fødselsdato, fødselssted og fødselsland.
Er identifikationsnummer (TIN) oplyst, skal det indberettes, ellers indberettes fødselsdato, fødselssted og fødested.
Depot oprettet før 1. juli 2016
Der var i denne periode ikke krav om at indhente identifikationsnummer (TIN).
Er TIN oplyst, skal det indberettes.
Depot oprettet fra 1. juli 2016
En valutaudlænding der fra 1. juli 2016 opretter et depot skal oplyse om identifikationsnummer (TIN) efter reglerne i det pågældende bopælsland.
Udsteder bopælslandet ikke identifikationsnummer for den pågældende kundetype, så skal der for personer gives oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland. Fx en dansk diplomat.
Hvis den der indberettes om ikke har oplyst TIN efter reglerne i den pågældendes bopælsland, men har oplyst TIN efter reglerne i det land hvor pågældende er skattepligtig, accepteres dette TIN i indberetningen.
Ændres eller udvides aftaler oprettet eller aftalt før 1. juli 2016, fx ved ændringer i ejerkredsen, skal der indhentes identifikationsnummer (TIN). Ændring af låntagers eller depothavers bopælsadresse ses ikke som en ændring eller udvidelse af kundeforholdet.
For selskaber, fonde, foreninger og dødsboer og lignende som hverken har et personnummer, virksomhedsnummer, eller udenlandsk identifikationsnummer (TIN) afgives identifikationsoplysninger om formanden eller en anden person der er berettiget til at handle på vegne af den, hvorom indberetningen skal foretages. Det står i § 3, stk. 3 i bekendtgørelse nr. 1016 af 22. juni 2023.
Der er indsat et skema over hvilke retursvar I modtager i forbindelse med indberetning af identifikationsoplysninger for valutaudlændinge i afsnit 10, bilag 1.
Statsudsendte
Hvis en statsudsendt opretholder sin folkeregisteradresse i Danmark, skal personen betragtes som indlænding.
Hvordan skal I indberette en låntager eller depothaver, når kunden har et cpr.nr., men I ikke har sikker viden om bopælslandet?
I skal indberette låntager eller depothaver som valutaudlænding. Feltet KontohaverIdentifikationMulig skal være udfyldt med false. Cpr-nr. skal altid være udfyldt.
Er der tale om en person, som står uden fast adresse, fx hjemløse skal I indberette låntager eller depothaver som indlænding.
Indberetter I også til værdipapirsystemerne:
Ved indberetning til værdipapirsystemerne er der en anden regel, da I skal indberette konto- og depotejer som indlænding (ejerstatuskode 0,2,4), idet den vil blive afvist, hvis I ikke kan udfylde landekode ved TINtypekode 3. Ved at I indberetter person, en som indlænding, bevirker det at data kan blive anvendt på årsopgørelsen, hvis personen er skattepligtig til Danmark.
Når værdipapirsystemerne bliver moderniseret, vil reglen på værdipapirsystemerne komme til at følge reglen på rente.
Såfremt det giver problemer at håndtere, at der er forskellige regelsæt på rente- og værdipapirsystemerne, bliver det accepteret at der bliver benyttet samme regel på rente som ved indberetning til værdipapirsystemerne.