Rettelse af fejllister
De afviste indberetninger skal I genindberette med samtlige oplysninger, da de fejlbehæftede indberetninger ikke bliver registreret.

Ved genindberetning af afviste indberetninger fra fejllisten på FTPs Gateway skal I anvende samme individstruktur som for den oprindelige indberetning.

Genindberetning af afviste indberetninger fra en fejlliste kan I også foretage ved fil-upload via TastSelv Erhverv.

Rettelse af fejl i tidligere indsendte indberetninger
Er en godkendt indberetning behæftet med fejl, skal I slette den, og I skal foretage en ny korrekt indberetning. Det betyder, at I skal foretage to indberetninger.

Når I skal slette en tidligere indberetning, skal den angivne dato for udbetaling være den samme ved sletning som i den oprindelige indberetning om diskvalificerende udbetaling. Datoen kan ved sletning også være blank.

Sletning af en tidligere indberetning og indberetning af en ny korrekt indberetning kan ikke ske til samme datakørsel - se Tidsplan over indberetning (test og produktion) for produktionskørsler i skattestyrelsen. Der skal være en kørsel/uge imellem, at I indsender sletningen og den korrekte indberetning. Hvis I sender begge indberetninger i samme fil, vil sletningen blive godkendt, men den nye diskvalificering indberetning vil blive afvist.

Cvr-nr. og policenummer/kontonummer ved sletning
En sletning validerer på kombinationen cpr-nr., cvr-nr. og policenummer/kontonummer (ordningsnummer).
En diskvalificerende indberetning kan kun slettes med det cvr-nr. og policenummer/kontonummer, som indberetningen oprindeligt er foretaget med. Det vil sige, at hvis I af en eller anden årsag indberetter fra et nyt cvr-nr., skal sletningen foretages med det oprindelige cvr-nr. og policenummer/kontonummer, som diskvalificeringen blev oprettet med.

Ved indberetning af rettelser efter 1. årsopgørelse er dannet (ultimo marts)  
Nedenstående generelle regel afviger lidt for indberetning om diskvalificerende udbetalinger, da en diskvalificerende udbetaling først har skattemæssig betydning for indkomståret efter, at den diskvalificerende udbetaling er påbegyndt.

I skal give eKapital besked, før I sender et større antal rettelser til tidligere indberettede data (før 2023), hvis rettelserne påvirker årsopgørelsen. Det er for at sikre den korrekte rettelsesprocedure, og evt. forhindre at en borger fx får to årsopgørelser vedrørende samme rettelse.

Der kan ikke sættes et præcis tal på, hvornår der er tale om et større antal rettelser. Kontakt eKapital, hvis I er i tvivl.

Vi underretter vores kundecenter om, at der er indberetninger på vej, som kan medføre henvendelser fra de borgere indberetningen vedrører.

Vi er gerne behjælpelige med at give input til underretningsbrev til jeres kunder i forhold til de skattemæssige konsekvenser af rettelserne.