|  | En forvaltningsmyndigheds kompetenceområde afgrænses ud fra reglerne om 
den saglige og stedlige kompetencefordeling. Saglig kompetence Reglerne om saglig kompetencefordeling bygger bl.a. på 
den forudsætning, at visse forvaltningsmyndigheder er særligt velegnede 
til at tage sig af bestemte forvaltningsopgaver i kraft af deres særlige sagkundskab 
og opsamlede erfaring, herunder at træffe bestemte typer af afgørelser. 
Den saglige kompetencefordeling indeholder derfor en fordeling af opgaver mellem 
forskellige myndigheder efter opgavernes art. Reglerne om saglig kompetence findes 
bla. i sagsudlægningsbekendtgørelsen.
 Saglig inkompetence Saglig inkompetence foreligger, hvis en forvaltningsmyndighed 
træffer afgørelse vedrørende et forhold, der efter sin art hører 
under en anden forvaltningsmyndighed. I FOB 1999. 341 havde en told- og skatteregion 
truffet afgørelse om en husejers begæring om aktindsigt i skyldrådets 
klagesager. Da en anmodning om aktindsigt i en afgørelsessag, skal afgøres 
af den myndighed, som har afgørelseskompetencen i sagen (her skyldrådet), 
var der tale om saglig inkompetence. Det forhold, at materiale om skyldrådets 
klagesager, blev sendt til regionen som tilsynsmyndighed, bevirkede ikke, at regionen 
havde kompetence til træffe afgørelse om aktindsigt i 1. instans.
 Stedlig kompetence Reglerne om stedlig kompetence fordeler ensartede forvaltningsopgaver 
mellem flere sideordnede forvaltningsmyndigheder, således at hver myndighed 
får tildelt sit stedlige forretningsområde.
 Kommunalbestyrelsen i en kommune, der mener, at den skattekommune, der er udpeget 
for en skattepligtig, ikke er den rette, kan, for så vidt angår personer, 
der var skattepligtige den 5. september forud for det pågældende kalenderår, 
rejse indsigelse herimod, jf. lov om kommunal indkomstskat § 2, stk. 3. Indsigelsen 
skal rejses inden den 1. marts i kalenderåret. Spørgsmålet om rette 
skattekommune skal herefter så vidt muligt søges løst ved aftale 
mellem kommunerne. Sager, hvori der ikke kan opnås enighed, afgøres af 
indenrigsministeriet.
 Efter SSL § 15 har skatteministeren 
fastsat landets inddeling i told- og skatteregioner og toldcentre, jf. bekendtgørelse 196 af 21. marts 2000. 
Fordelingen af opgaver på de enkelte regioners forretningsområder er som 
udgangspunkt foretaget ud fra sagernes stedlige tilknytning, fx en kommune, en parts 
bopæl, en fast ejendoms beliggenhed eller registrering i CVR-registret under 
den pågældende regions regionsnummer.
 En stedlig kompetenceregel kan være begrundet i, at et vist stedkendskab vil 
være nødvendigt ved varetagelsen af en bestemt opgave. En stedlig kompetenceregel 
kan også være begrundet i en rent praktisk arbejdsdeling mellem sideordnede 
myndigheder.
 Stedlig inkompetence Der er tale om stedlig inkompetence, hvis en kommunal 
skattemyndighed foretager en skatteansættelse, som hører under en anden 
kommune, eller hvis en region træffer en afgørelse vedrørende en 
borger/virksomhed, som hører under en anden region. I FOB 1998. 304 forelå 
der stedlig inkompetence, idet en skatteforvaltning traf en afgørelse vedrørende 
en skattepligtig i en anden kommune. Der vil være tale om stedlig inkompetence, 
selv om den stedlige kompetenceregel ikke kan opfattes som en garanti for afgørelsens 
lovlighed og rigtighed, men alene som her er udtryk for en arbejdsdeling mellem 
sideordnede forvaltningsmyndigheder. Da told- og skatteregionerne/toldcentrene på 
de fleste områder besidder samme saglige kompetence, kan regionerne/toldcentrene 
som udgangspunkt gennemføre opgaver hver for sig, i samarbejde eller efter 
aftale på tværs af deres stedlige forretningsområde. Selvom sagsforberedelsen 
evt. er foretaget i samarbejde mellem regioner og/eller på tværs af regionernes/toldcentrenes 
forretningsområder, skal kontakten med borgeren/virksomheden, (fx breve, partshøring, 
evt. møder samt selve afgørelsen), altid varetages af den stedligt kompetente 
myndighed, selvom den stedlige kompetence udelukkende er baseret på en arbejdsdeling 
mellem myndighederne. Den stedligt inkompetente myndighed kan ikke indhente bemyndigelse 
fra den stedligt kompetente myndighed til at træffe afgørelse på 
den stedligt kompetente myndigheds forretningsområde.
 Om konsekvenserne af inkompetence, se afsnit F.
 Kompetenceafgrænsning
 De kommunale skattemyndigheder og de statslige skattemyndigheder Efter SSL 
§ 3, stk. 3, 1. pkt. kan den kommunale skattemyndighed ikke foretage eller 
ændre en skatteansættelse, i det omfang en anden skattemyndighed har taget 
ligningsmæssig stilling til ansættelsen. Den kommunale skattemyndighed 
kan derimod ændre andre forhold i skatteansættelsen end dem, som den anden 
skattemyndighed har taget stilling til. I TfS 2000, 248 ØLD var et skatteankenævns 
kendelse om en dispositions betydning for et andet indkomstår og dens betydning 
for anvendelse af andre skatteretlige regler, ikke til hinder for, at den kommunale 
skattemyndighed foretog ændring af en skatteansættelse for året før.
 Skatteankenævnet har ikke kompetence til at tage ligningsmæssig stilling 
til det efterfølgende år, når dette ikke er omfattet af klagen. Hvis 
skatteankenævnet som led i en begrundelse har anført, hvad konsekvenserne 
af skatteankenævnets afgørelse vil blive for den skattepligtiges ansættelse 
det efterfølgende år, er skatteforvaltningen ikke bundet af skatteankenævnets 
opfattelse ved ligningen af det efterfølgende år, jf. TfS 1998, 115 VLD. 
Heller ikke den skattepligtige kan i denne situation støtte ret på skatteankenævnets 
tilkendegivelse.
 Det forhold, at Told- og Skattestyrelsen havde afgivet en vejledende udtalelse til 
en kommunal skattemyndighed til brug for flere konkrete sager, medførte ikke, 
at skatteansættelserne var foretaget i strid med SSL § 3, stk. 3, jf. 
TfS 2000, 958 LSR. Told- og Skattestyrelsen havde anført i udtalelsen, at den 
alene var vejledende, og at spørgsmålet hørte under ligningen med 
klageadgang i sædvanlig instansfølge, og at den skatteansættende 
myndighed derfor ikke var forpligtet til at følge udtalelsen.
 Ifølge SSL § 3, stk. 3, 2. og 3. pkt. kan den kommunale skattemyndighed 
ikke foretage eller ændre en skatteansættelse for et indkomstår, 
i det omfang en anden skattemyndighed har ansættelsen under ligningsmæssig 
behandling. Den kommunale skattemyndighed kan dog ændre andre forhold i skatteansættelsen 
end dem, som den anden skattemyndighed har under behandling, hvis den kommunale 
skatteforvaltning underretter den anden skattemyndighed om den påtænkte 
ændring i rimelig tid før ansættelsesændringens foretagelse. 
Denne underretningspligt gælder også tilfælde, hvor en klageinstans 
har stillet behandlingen af en klage i bero indtil videre - fx hvis skatteankenævnet 
afventer en ledende landsskatteretskendelse - uden formelt at have afsluttet klagebehandlingen. 
Underretningen foretages praktisk ved at sende kopi af agterskrivelsen til den anden 
skattemyndighed, samtidig med at agterskrivelsen sendes til den skattepligtige. 
På grundlag af underretningen afgør den anden skattemyndighed, om der 
er sammenfald i de forhold i ansættelsen, der behandles af de to myndigheder. 
Meddelelse om sammenfald gives skriftligt.
 Det forhold, at de statslige skattemyndigheder, som et led i overvejelser om tiltalebegæring, 
har foretaget en bedømmelse af de underliggende skattespørgsmål, 
kan ikke afskære de kommunale skattemyndigheder fra at ændre skatteansættelsen, 
når de statslige skattemyndigheder ikke har truffet nogen afgørelse eller 
har givet nogen vejledning eller instruks vedrørende selve skatteansættelsen, 
jf. TfS 1999, 488 VLD og TfS 1999, 489 VLD.
 Skatteankenævn og den statslige told- og skatteforvaltning Hvis det 
oplyses over for et skatteankenævn, at de statslige skattemyndigheder har indledt 
en revisionsmæssig undersøgelse af den påklagede afgørelse, 
skal nævnet midlertidigt standse klagebehandlingen, jf. forretningsorden for 
skatteankenævn § 12, stk. 3.
 Som nævnt kan den statslige told- og skatteforvaltning ændre de ansættelser, 
der er foretaget af de kommunale skatteforvaltninger. Told- og skatteforvaltningen 
har ikke samme beføjelse til at ændre afgørelser truffet af skatteankenævnet. 
Told- og skatteforvaltningen kan heller ikke udstede direktiver for skatteankenævnets 
arbejde. Told- og skatteforvaltningen kan tilkendegive sin mening overfor skatteankenævnet 
efter anmodning eller af egen drift.
 Told- og skatteforvaltningen kan endvidere forelægge skatteankenævnets 
afgørelse for Ligningsrådet til evt. ændring, jf. afsnit A.2.3.
 Ligningsrådet eller Landsskatteretten har taget stilling Efter 
SSL § 36, stk. 1 kan skatteankenævnet - eller de statslige told- og skattemyndigheder 
- ikke ændre en skatteansættelse for et indkomstår, i det omfang 
Ligningsrådet eller Landsskatteretten har taget ligningsmæssig stilling 
til det pågældende punkt i ansættelsen. Skatteankenævnet - og 
de statslige told- og skatteforvaltninger - kan dog ændre andre forhold i ansættelsen 
end dem, som Ligningsrådet eller Landsskatteretten har taget stilling til. 
For sager, der forelægges Ligningsrådet med indstilling om en egentlig 
ansættelsesændring, er der tale om, at der træffes en lovfæstet 
afgørelse af et uafhængigt råd. Det vil sige, at skatteministeren 
henholdsvis Told- og Skattestyrelsen ikke kan ændre afgørelsen. Ligningsrådet 
kan ikke træffe afgørelse om forhold, som Landsskatteretten har afgjort.
 Undtagelsen i SSL § 35, stk. 4 Hovedreglen i SSL § 36 om, at en 
underordnet myndighed ikke kan træffe afgørelse hvis en overordnet myndighed 
har truffet afgørelse i sagen, fraviges positivt i SSL § 35, stk 4. Herefter 
kan en skatteansættende myndighed som udgangspunkt ændre en skatteansættelse 
fra og med indkomståret 1997, selv om et skatteankenævn, Landsskatteretten 
eller Ligningsrådet tidligere har taget stilling til samme punkt, når 
ændringen er begrundet med et af de objektive kriterier, der efter SSL § 
35, stk. 1 åbner for en ekstraordinær skatteansættelse, jf. SSL § 
35, stk. 4. Der henvises til beskrivelsen i G.3.2.1.
 Arbejdsgiverkontrol og kommunale skattemyndigheder En arbejdsgiverkontrol 
medfører ofte, at regionen bliver opmærksom på forhold, der har betydning 
for ligningen af den indeholdelsespligtige eller ansatte hos den indeholdelsespligtige. 
Arbejdsgiverkontrollens afgørelser om indeholdelse af A-skat, AM-bidrag og 
SP-bidrag er opkrævningsmæssige afgørelser, der (bortset fra tilfælde, 
hvor der er grundlag for hæftelse) har fremtidig virkning. Alle forhold, som 
regionen opkrævningsmæssigt har taget stilling til, skal derfor ligningsmæssigt 
bedømmes af de kommunale skattemyndigheder. Den kommunale skattemyndighed har 
som ligningsmyndighed pligt til at foretage en selvstændig oplysning, vurdering 
og begrundelse af den konkrete sag. Arbejdsgiverkontrollens kontroloplysninger for 
fremtiden er derfor ikke bindende for de lignende myndigheder. Hvis de kommunale 
skattemyndigheder kommer til et andet resultat end arbejdsgiverkontrollen - fx på 
grund af nye oplysninger i sagen - er regionen som tilsynsmyndighed forpligtet til 
at sikre, at der er tale om en ligningsmæssig korrekt afgørelse. Er dette 
tilfældet, skal arbejdsgiverkontrollens afgørelse ændres. I situationer, 
hvor en ansat i virksomheden slutlignes i en kommune uden for regionens område, 
må bestemmelsen i SSL § 12 om regionens tilsynspligt i relation til ensartet 
ligning sikres ved aftale mellem virksomhedens registreringsregion og den region, 
som den ansattes slutligningskommune hører til.
 I TfS 1998, 792 LSR kunne en indeholdelsespligtig ikke støtte ret på skattemyndighedernes 
forudsætningsvise godkendelse af et honorars udbetaling som B-indkomst hos 
indkomstmodtageren, idet der ikke forelå en positiv tilkendegivelse i form 
af en ligningsmæssig stillingtagen. Landsskatteretten bemærkede i den 
forbindelse, at told- og skatteregionerne var rette myndighed for den indeholdelsespligtige 
i sager om arbejdsgiverkontrol.
 Moms, told og afgifter Det følger af de almindelige forvaltningsretlige 
principper, at en underordnet myndighed ikke må træffe afgørelse, 
hvis en overordnet myndighed har taget stilling til spørgsmålet. Det vil 
sige, at told- og skatteregionerne og toldcentrene ikke må træffe afgørelse 
i en sag, som Told- og Skattestyrelsen og Landsskatteretten har taget stilling til.
 Endvidere kan Told- og Skattestyrelsen ikke ændre en afgørelse, som Landsskatteretten 
har truffet.
 
 
 |