Indhold
Dette afsnit giver et overblik over ordningen
Afsnittet indeholder:
- ►Overblik over ordningen◄
- ►Regel◄
- ►Tilstrækkeligt detaljeret register ◄
- ►Implementeringen ◄
Overblik over ordningen
►Betalingstjenesteudbydere, der tilbyder betalingstjenester i EU, skal overvåge modtagere af grænseoverskridende betalinger og videregive oplysninger om dem til medlemsstaternes skatteadministrationer. Oplysningerne videregives fra de nationale skatteadministrationer til EU, som centraliserer oplysningerne i CESOP. Herfra har de nationale skatteadministrationer mulighed for at tilgå oplysningerne med henblik på momskontrol.
De centrale definitioner i indberetningspligten, såsom definitionen af betalingstjenesteudbyder, betalingstjeneste, hjemland mv. er defineret i ML § 79,[KW1] som ændret ved lov nr. 755 af 13/06/2023. Definitionerne i denne bestemmelse følger i høj grad definitionen af samme begreber i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/2366 af 25. november 2015 om betalingstjenester i det indre marked (betalingstjenestedirektivet).◄
Regel
►Betalingstjenesteudbyderes pligt til at føre register fremgår af ML § 80, stk. 1, som ændret ved lov nr. 755 af 13/06/2023. § 80, stk. 2 indeholder en undtagelse til registerpligten. Dette register skal gøres tilgængeligt for Skattestyrelsen via en elektronisk standardformular, hvis Danmark er enten betalingstjenesteudbyderens hjemland eller værtsland, jf. § 80, stk. 4.
Pligt til at føre et register
ML § 80, stk. 1
Betalingstjenesteudbydere skal for hvert kalenderkvartal føre et tilstrækkelig detaljeret register over betalingsmodtagere og betalinger i forbindelse med de betalingstjenester, som de udbyder, når følgende betingelser er opfyldt, jf. dog stk. 2:
- En betalingstjenesteudbyder udbyder grænseoverskridende betalinger. En betaling anses for at være en grænseoverskridende betaling, når betaleren befinder sig i et EU-land og betalingsmodtageren befinder sig i et andet EU-land, på et tredjelandsområde eller i et tredjeland, jf. § 80 a.
- En betalingstjenesteudbyder udbyder betalingstjenester svarende til mere end 25 grænseoverskridende betalinger til den samme betalingsmodtager i løbet af et kalenderkvartal. Antallet af de grænseoverskridende betalinger beregnes ud fra de betalingstjenester, der udbydes af betalingstjenesteudbydere pr. EU-land og pr. identifikator, jf. § 80 a, stk. 2. Hvis en betalingstjenesteudbyder har oplysninger om, at en betalingsmodtager har flere identifikatorer, foretages beregningen pr. betalingsmodtager.
Stk. 2. Kravet i stk. 1 finder ikke anvendelse på betalingstjenester, der udbydes af en betalers betalingstjenesteudbydere, hvis det fremgår af betalingstjenesteudbyderens BIC eller enhver anden forretningsidentifikationskode, som utvetydigt identificerer betalingstjenesteudbyderen og det sted, hvor vedkommende befinder sig, at mindst én af betalingsmodtagerens betalingstjenesteudbydere befinder sig i et EU-land. Betalerens betalingstjenesteudbydere skal ikke desto mindre medtage disse betalingstjenester i den beregning, der er omhandlet i stk. 1, nr. 2.
Betalingstjenesteudbyderes pligt til at indberette
ML § 80, stk. 4
Er Danmark enten hjemland eller værtsland for betalingstjenesteudbyderen, skal oplysningerne i registeret nævnt i stk. 1 gøres tilgængelige for told- og skatteforvaltningen ved hjælp af en elektronisk standardformular i overensstemmelse med artikel 24 b i forordning (EU) nr. 904/2010 med senere ændringer. Oplysningerne skal gøres tilgængelige for told- og skatteforvaltningen senest ved udgangen af den måned, der følger det kalenderkvartal, som oplysningerne vedrører. 1. og 2. pkt. gælder ikke, hvis de respektive oplysninger skal gøres tilgængelige for et andet EU-land efter tilsvarende regler, som følge af at dette EU-land er værtsland.◄
Tilstrækkeligt detaljeret register
►Kravene til et tilstrækkeligt detaljeret register fremgår af MBEK § 114.
I praksis gør disse krav registeret egnet til at udveksle med Skattestyrelsen gennem et standardiseret format. Skattestyrelsen kan derefter videregive oplysningerne til EU’s centrale register, CESOP.
Skatteforvaltningen har udarbejdet danske vejledninger henvendt betalingstjenesteudbydere, herunder om dannelse af registeret i anerkendt XML-format samt indberetning af dette til Skatteforvaltningen.
Se hertil skat.dk/cesop → Godt at vide om indberetning af betalingsoplysninger → Danske vejledninger. ◄
Implementeringen
►Implementeringen af udvekslingsordningen er sket to-leddet fra EU. Den nationale indsamling af oplysninger til brug for udvekslingen er vedtaget ved direktiv, som efterfølgende vedtages ved national lov. Udveksling af de nationalt indsamlede oplysninger til den centrale europæiske database, Central Electronic System of Payment information (CESOP), er vedtaget ved forordning med direkte virkning i alle EU-medlemsstater.
Indberetningsordningen er ved direktiv vedtaget i Europarådets Direktiv (EU) 2020/284 af 18. februar 2020 om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår indførelse af visse krav til betalingstjenesteudbydere.
Direktivet er i dansk ret implementeret ved den reviderede momslov - Lov nr. 755 af 13/6/2023.
Ministeren har på baggrund af bemyndigelsen i § 80, stk. 5 indsat kapitlet "Særligt for betalingstjenesteudbydere" i momsbekendtgørelsen.
Den europæiske udvekslingsmekanisme er vedtaget ved forordning med direkte national virkning ved Europarådets forordning (EU) 2020/283 af 18. februar 2020 om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt angår foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde med henblik på bekæmpelse af momssvig. ◄