Efter begge ordninger skal der i oplysningerne indgå et kortfattet resumé af tilkendegivelsen.

Formålet med resuméet er, at det skal assistere den modtagende skattemyndighed i dens risikovurdering med hensyn til, om tilkendegivelsen potentielt kan medføre skatteundgåelse, skatteunddragelse etc. I første række skal resuméet understøtte en beslutning om, hvorvidt der er basis for at anmode om at få tilkendegivelsen tilsendt i sin helhed. Se herom afsnit A.A.3.14.10.

Resuméet må under hensyn til disse formål for det første indeholde en beskrivelse af de relevante forretningsaktiviteter eller transaktioner. Dette er et krav efter DAC3 artikel 8a, stk. 6, litra b, og en retningslinje i vejledningen til udfyldelse af oplysningsskemaet i OECD BEPS Action 5-rapportens Annex C. Ifølge vejledningen bør resuméet også indeholde andre oplysninger, der kan støtte risikovurderingen. Resuméet bør derimod normalt ikke indeholde referencer til og detaljer om det afgivende lands skattelovgivning.

Kravene til resuméet under DAC3-ordningen er med virkning fra 1. januar 2023 skærpet ved en ændring af DAC artikel 8a, stk. 6, litra b, som er gennemført ved artikel 1, nr. 7, litra b i DAC7. Der stilles herefter krav om, at resuméet skal indeholde "alle andre oplysninger, der kan være til nytte for den kompetente myndighed i forbindelse med bedømmelsen af den mulige skatterisiko".

Det står ikke umiddelbart klart, hvilken virkning - hvis nogen - den ovennævnte skærpelse af DAC3-bestemmelsen vil få, eftersom det i forvejen var en forventning, at sådanne oplysninger gives i resuméet.

OECD-rapporten eksemplificerer dette element med en unilateral APA, hvor resuméet kan indeholde oplysning om typen af transaktion eller indkomst, der er omfattet af APA’en, og den prisfastsættelsesmetode, der er aftalt.

Resuméet skal skrives på engelsk ved udveksling efter DAC3-ordningen og så vidt muligt på engelsk eller fransk ved udveksling efter OECD-ordningen.