Dette afsnit indeholder

  • OECD-ordningen
  • DAC3-ordningen

OECD-ordningen

Under OECD-ordningen er det nødvendigt for det afsendende land at tage stilling til, til hvilket eller hvilke samarbejdende lande eller jurisdiktioner oplysninger om en tilkendegivelse skal sendes.

OECD BEPS Action 5-rapporten indeholder i tabel 5.1 en oversigt over, til hvilke lande der bør udveksles oplysninger, opdelt efter de kriterier, der figurerer i oversigten gengivet i afsnit A.A.3.14.4:

Type af tilkendegivelse

Lande/jurisdiktioner, der bør udveksles med

Skattebegunstigede ordninger

Skattemæssigt hjemsted for alle forbundne parter, med hvem skatteyderen har indgået en transaktion, som den skattebegunstigede ordning gælder for, eller som giver anledning til indkomst fra forbundne parter, som har nydt godt af en skattebegunstiget ordning

 + Skattemæssigt hjemsted for ultimativt moderselskab og umiddelbart moderselskab

Unilateral APA eller TP i øvrigt

Skattemæssigt hjemsted for alle forbundne parter, med hvem skatteyderen har indgået en transaktion, der er omfattet af APA’en eller TP-tilkendegivelsen

 + Skattemæssigt hjemsted for ultimativt moderselskab og umiddelbart moderselskab

Nedsættelse af skattemæssigt overskud

Skattemæssigt hjemsted for alle forbundne parter, med hvem skatteyderen har indgået en transaktion, som omfattes af tilkendegivelsen

+ Skattemæssigt hjemsted for ultimativt moderselskab og umiddelbart moderselskab

Fast driftssted

Skattemæssigt hjemsted for hovedkontoret eller skattemæssigt hjemsted for det faste driftssted, afhængig af, hvilket land der har afgivet tilkendegivelsen

+ Skattemæssigt hjemsted for ultimativt moderselskab og umiddelbart moderselskab

Gennemstrømning

Skattemæssigt hjemsted for enhver forbunden part, som foretager betalinger, direkte eller indirekte, til gennemstrømningen

+ skattemæssigt hjemsted for den ultimative reelle ejer (sædvanligvis det ultimative moderselskab) for betalinger til gennemstrømningen

+ i det omfang, det ikke allerede er omfattet: skattemæssigt hjemsted for det ultimative moderselskab og det umiddelbare moderselskab

Hybride enheder

Skattemæssigt hjemsted for det land, hvor den hybride enhed vurderes at være hjemmehørende og det land, hvor enheden er registreret uden at være skattemæssigt hjemmehørende.

DAC3-ordningen

DAC3-ordningen går operativt ud på, at oplysninger om alle omfattede tilkendegivelser skal uploades til EU-Kommissionens centralregister. Se afsnit A.A.3.14.9.2. Der skal derfor ikke træffes nogen beslutning om, hvilken eller hvilke medlemsstat(er) der skal modtage oplysningerne.

Derimod skal det angives, hvilken eller hvilke medlemsstat(er) en tilkendegivelse anses for at angå. Se afsnit A.A.3.14.6.2. Her kan der tages udgangspunkt i oversigten under afsnittet om OECD-ordningen ovenfor.    

Alle EU-lande har adgang til alle oplysninger, der uploades i det centrale register, jf. DAC3 præambel nr. 4. Afgørelsens fulde tekst skal derimod kun leveres, hvis en medlemsstat beder om det og sandsynliggør, at afgørelsen er forudsigeligt relevant for beskatningen i den pågældende medlemsstat. Se DAC3 præambel nr. 16. Bevisbyrden herfor vil alt andet lige være lettere at løfte for et land, der allerede er angivet som værende berørt af tilkendegivelsen, end for de øvrige medlemsstater. Se afsnit A.A.3.14.10 om fremgangsmåden, når tilkendegivelsens fulde tekst ønskes udleveret.