3. Opret og tildel roller til medarbejdere

Følgende delproces skal udføres af en NemID Administrator hos DUPLA aftaleparten.

3.1. Gå til TastSelv

Når der skal tildeles og oprettes roller via https://skat.dk/TFE.tastselverhverv skal test-NemID Administrator: 

      • Være logget ind med et LRA certifikat
      • Være logget ind som lokal administrator

For at blive lokal administrator skal man have tildelt rollen af en af følgende:

      • En som er logget på som LRA
      • En skattemedarbejder  

3.2. Opret to roller til medarbejdere:

  • Tryk på "Profil- og kontaktoplysninger"

Rettigheder og adgange til TastSelv

  • Tryk på "Rettigheder og adgange til TastSelv"

Rettighed til TastSelv

  • Tryk på "Administrer rettigheder og roller til TastSelv"

Administrer rettigheder og roller til TastSelv

  • Tryk på "Ny rolle for egen virksomhed"

Ny rolle for egen virksomhed

  • Angiv navn til rollen - fx "GUL Aftalebehandler" eller "GUL Aftaleunderskriver" og gå videre ved at trykke på "Fortsæt"

Angiv navn til rollen

  • Hvis der er flere SE-numre tilknyttet CVR-nummeret, så angiv det SE-nummer, som svarer til CVR-nummeret (og tryk herefter på "Vælg cvr-/se-nr." for at opdatere)

Vælg cvr-/se-nr.

  • Vælg domænet "GUL" (og tryk på "vælg domæne" for at opdatere)

Vælg domænet

  • Vælg rettigheden "Sagsbehandler hos aftager" eller "Aftaleunderskriver hos aftager" afhængig af, hvilken rolle du er ved at oprette (og tryk på "vælg rettighed" for at opdatere)

Sagsbehandler hos aftager

  • Tryk på "Gem" nede i højre hjørne

Tryk på Gem nede i højre hjørne

  • Gentag processen, indtil begge roller er oprettet

3.3. Opret medarbejder

  • Tryk på "Rettigheder og adgange til TastSelv" efterfulgt af "Administrer NemID/MitID og medarbejdersignatur".

Rettigheder og adgange til TastSelv

Rettigheder og adgange til TastSelv

  • Kontrollér, om medarbejderens RID fra medarbejderens MitID Erhverv findes på listen over "Virksomhedens medarbejdere". Hvis RID'en allerede er oprettet, gå videre til "3.4. Tildel rolle til medarbejder"

Virksomhedens medarbejdere1

  • Tryk på "Opret medarbejder"

Rettigheder og adgange til TastSelv

  • Udfyld "RID-kode" fra medarbejderens MitID Erhverv, "Navn" og "Email adresse" - tryk herefter på "Gem"

Virksomhedens medarbejdere2

Note: Hvis du er i TFE-miljøet, så skal du anvende et test-certifikat (jf. under "Test-certifikater" længere nede i denne vejledning).

  • Gentag proces, indtil alle medarbejdere er oprettet

 

3.4. Tildel rolle til medarbejder

  • Tryk på "Rettigheder" i højre kolonne, ud for den RID-kode som skal have tildelt rollen

Virksomhedens medarbejdere3

  • Under "Mulige roller" vælges den eller de relevante roller, som netop er blevet oprettet (fx "GUL Aftalebehandler" eller "GUL Aftaleunderskriver")

Rettigheder og adgange til TastSelv

  • Tryk på "Vælg rettighed" (rollen vil herefter figurere under "Tildelte roller")

Rettigheder og adgange til TastSelv

  • Tryk på "Gem"

Rettigheder og adgange til TastSelv

  • Gentag proces, indtil alle medarbejdere er blevet tildelt de nødvendige roller. Overvej i denne proces, at jeres organisation bør have mindst én "GUL Aftalebehandler" og mindst én "GUL Aftaleunderskriver". I GUL's Aftalemodul påkræves det, at det ikke er samme medarbejder der behandler aftalen og underskriver aftalen.

Yderligere relevante informationer ifm. oprettelse og tildeling af roller til medarbejdere (disse oplysninger er også relevante for punkt 4 med "Opret og tildel roller til systemer"

  • Test-certifikater: Når I skal oprettes på TFE-miljøet skal I angive jeres  test-certifikater (MOCES). 
  1. Overblik over roller i GUL
    Navn Giver adgang til at: Kan delegeres antal gange
    It-system hos aftager lave et tovejs-TLS til Dataudvekslingsplatformen gennem et OCES-certifikat. Gælder for aftagerens it-system, eventuelt hos dennes leverandør. 0
    aftager-behandler se, oprette og lukke en aftale samt at sende aftale til godkendelse. Sagsbehandleren er den primære rolle, der arbejder med aftalerne for organisationen. 0
    aftager-underskriver se, aftale og underskrive godkendt aftale. Rollen har ansvaret for at underskrive aftalen på vegne af aftageren og gøre den juridisk gældende. 0

Rolle til systemer: Rollen "It-system hos aftager" kan tildeles til dataaftagerens it-system eller leverandørens it-system (virksomhedcertifikatet, der tildeles denne rolle, skal I senere bruge, når I opretter aftalen i aftalemodulet). Certifikat ID påføres under Leverandør- og systemoplysninger.

Roller til medarbejdere: Rollerne "Sagsbehandler hos aftager" og "Aftaleunderskriver hos aftager" tildeles til medarbejdere hos dataaftager.

2. Lokal Administrator: I kan vælge at gøre en medarbejder til jeres "Lokal administrator". Det giver medarbejderen mulighed for at lave samme administration på TastSelv Erhverv som NemID administratoren. Der findes en automatisk oprettet rolle, som hedder "Vedrørende alle typer". Den indeholder alle rettigheder, som organisationen har, og giver dermed adgang til alt i TastSelv Erhverv for din organisation. Organisationens NemID-administrator har altid selv rollen, og den kan også tildeles andre medarbejdere i organisationen, så de bliver lokale administratorer for TastSelv Erhverv (og hermed også for GUL).