►Det følger af SBL § 6, stk. 2, 1.-3. pkt., at Skatteforvaltningen fastsætter de foreløbige beløb, der så vidt muligt skal svare til det midlertidige solidaritetsbidrag, der fastsættes efter indkomstårets udløb.
Ved fastsættelsen af første rate af det foreløbige midlertidige solidaritetsbidrag lægges selskabets eller det faste driftssteds oplysninger efter SBL § 7 til grund, i det omfang told- og skatteforvaltningen finder oplysningerne tilstrækkeligt sandsynliggjort. Første rate udgør halvdelen af det forventede midlertidige solidaritetsbidrag. Se nærmere om forskudsskema efter SBL § 7 nedenfor.
Dette indebærer, at Skatteforvaltningen vil skulle fastsætte to lige store foreløbige rater på grundlag af de oplysninger, som de berørte selskaber og faste driftssteder selv vil skulle afgive i medfør af den nedenfor omtalte bestemmelse i SBL § 7. De afgivne oplysninger vil skulle lægges til grund af Skatteforvaltningen, medmindre der foreligger omstændigheder, som giver anledning til at mene, at de ikke er tilstrækkeligt sandsynliggjorte. Skatteforvaltningen har bevisbyrden for, at de afgivne oplysninger ikke er tilstrækkeligt sandsynliggjorte.
Anden rate fastsættes på grundlag af oplysningerne, som er afgivet til Skatteforvaltningen efter SKL § 2, således at summen af første og anden rate udgør det midlertidige solidaritetsbidrag. Se SBL § 6, stk. 2, 4.-7. pkt.
Hvis anden rate beregnet på dette grundlag er større end første rate, betales et tillæg på 2 pct. af forskelsbeløbet mellem første og anden rate, og er anden rate mindre end første rate, tilkommer der den skattepligtige en godtgørelse på 2 pct. af forskelsbeløbet. Tillæg eller godtgørelse medregnes ikke ved indkomstopgørelsen.
Dette indebærer, at den anden rate først vil skulle fastsættes, efter at de berørte selskaber og faste driftssteder har afgivet de årlige oplysninger om deres skattepligtige indkomst, jf. SKL § 2, og den anden rate vil skulle fastsættes således, at den sammen med den første rate udgør det samlede midlertidige solidaritetsbidrag for indkomståret 2023. Der vil desuden skulle opkræves et ikke-fradragsberettiget tillæg eller udbetales en ikke-skattepligtig godtgørelse på 2 pct. af det beløb, der måtte være forskellen mellem de to rater. Dette svarer til de regler, der gælder for opkrævning af kulbrinteskattens anden rate, jf. KULBOPKL § 4, stk. 2.
Om tilfælde, hvor det endeligt fastsatte midlertidige solidaritetsbidrag overstiger det beløb, der er indbetalt som første foreløbige rate, henvises der til den nedenfor omtalte bestemmelse i SBL § 8 omkring efterbetaling eller tilbagebetaling.
Hvis det efter Skatteforvaltningens skøn antages, at det foreløbigt beregnede midlertidige solidaritetsbidrag vil være væsentligt større end det endelige midlertidige solidaritetsbidrag, skal der efter selskabets eller det faste driftssteds begæring herom ske hel eller delvis tilbagebetaling af 1. rate af det foreløbigt beregnede bidrag. Se SBL § 6, stk. 3.
Dette indebærer, at der efter begæring fra selskabet eller det faste driftssted vil skulle ske hel eller delvis tilbagebetaling af den 1. rate af det midlertidige solidaritetsbidrag, såfremt det må lægges til grund, at denne rate i sig selv væsentligt overstiger det endelige midlertidige solidaritetsbidrag, der skal svares for indkomståret 2023. Selskabet eller det faste driftssted vil have bevisbyrden for, at der bør ske en sådan hel eller delvis tilbagebetaling. Dette svarer til reglen om eventuel tilbagebetaling af 1. rate af kulbrinteskatten, jf. KULBOPKL § 4, stk. 3.◄