►Indhold

Det afsnittet indeholder:

  • Fysiske personer, der berøres af en tilkendegivelse
  • Forretningshemmeligheder og ordre public
  • Bi- og multilaterale APAs med tredjelande (DAC3)                 

Fysiske personer, der berøres af en tilkendegivelse

Begge ordninger indeholder et forbehold om, at der ikke skal udveksles oplysninger om fysiske personer. Det betyder for det første, at hvis en tilkendegivelse kun angår én eller flere fysiske personer, skal tilkendegivelsen ikke udveksles, uanset om den i øvrigt opfylder alle andre betingelser for udveksling. Se DAC artikel 8a, stk. 4, og afsnit A.A.3.14.3.

For det andet betyder det, at hvis der blandt de personer, der berøres af en tilkendegivelse, er en eller flere fysiske personer, skal tilkendegivelsen ganske vist udveksles, hvis kriterierne herfor er opfyldt, men oplysninger om den eller de fysiske personer skal ikke indgå i udvekslingen. Se DAC artikel 8a, stk. 6, litra a.

Bemærk

Eftersom den bagvedliggende præmis for begge ordninger er, at det er tilladt at udveksle oplysninger spontant, herunder oplysninger om en tilkendegivelse, kan det ikke antages, at udveksling af en tilkendegivelse bliver ugyldig, alene fordi den indeholder oplysninger om en fysisk person, der berøres af tilkendegivelsen.

Se også afsnit A.A.3.14.2 om retsgrundlagene.   

Forretningshemmeligheder og ordre public

Udvekslingen skal ikke omfatte oplysninger, som ville røbe en erhvervsmæssig, industriel hemmelighed eller fremstillingsmetode. Udvekslingen skal heller ikke omfatte oplysninger, hvis udvekslingen ville være i strid med princippet om ordre public. Se DAC3 præambel nr. 9 og DAC artikel 8a, stk. 6, litra b, om resumé.

Disse begrænsninger er fælles for al udveksling af oplysninger mellem skattemyndigheder. De har sjældent konkret betydning, bl.a. af den årsag, at den myndighed, der modtager oplysningerne, selv er en skattemyndighed og selv er bundet af fortrolighedsforpligtelser. Se afsnit C.F.8.2.2.26.1.6.

Bi- og multilaterale APAs med tredjelande (DAC3)

DAC3 præambel nr. 11 og DAC artikel 8a, stk. 3, beskriver en situation, hvor det ikke er muligt for en medlemsstat at udveksle oplysninger om en bi- eller multilateral forhåndsgodkendt prisfastsættelsesordning (APA) indgået med et tredjeland (dvs. et land eller en jurisdiktion uden for Unionen), fordi medlemsstatens retsgrundlag for indgåelse af APA’en med det pågældende tredjeland ikke tillader, at oplysninger videregives til tredjelande (dvs. her de andre EU-medlemsstater).

Ifølge DAC artikel 8a, stk. 3, 2. led, skal de oplysninger, der normalt skal udveksles om en APA efter artikel 8a, stk. 6, også udveksles i disse tilfælde, men de må ikke udveksles på baggrund af oplysninger, der fremgår af selve APA’en. I stedet skal udveksles de oplysninger, der fremgår af den anmodning, som en virksomhed har indsendt, og som har medført udstedelse af APA’en.

DAC artikel 8a, stk. 6, litra f, stiller krav om, at typen af tilkendegivelse skal angives. Se oversigten over valgmuligheder i afsnit A.A.3.14.4. Det er muligt at angive som en særlig kategori, at der er tale om en bi- eller multilateral APA, hvor oplysningerne er baseret på anmodningen og ikke på selve APA’en.

Bemærk

Da OECD-ordningen ikke indbefatter bi- og multilaterale APAs, men kun unilaterale APAs, forekommer problemstillingen ikke i forbindelse med OECD-ordningen. ◄