Aktuelle nyheder i version 13.7.
Arbejdsudleje - overgang fra indberetning via blanketløsning til digital indberetning til eIndkomst
Indberetning af Arbejdsudleje - leje af udenlandsk arbejdskraft ændres den 1. januar 2023 fra indberetning via blanketløsning til digital indberetning via eIndkomst.
Lovgrundlaget for arbejdsudleje findes i Kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3 og beskrives nærmere i Den juridiske vejledning afsnit C.F.3.1.4.1 Udlejning af arbejdskraft (arbejdsudleje).
Hvem må/skal indberette Arbejdsudleje
Alle, som indgår i en relation som hvervgiver, skal indberette til eIndkomst. Indberetning kræver, at virksomheden er registreret med pligt til månedligt at indberette A-skat og am-bidrag til indkomstregisteret (eIndkomst). Det gælder også, hvis virksomheden ikke udbetaler almindelig løn, men hvor lønudgiften alene består af arbejdsudleje. I de perioder, hvor der ikke indberettes arbejdsudleje eller anden almindelig A-indkomst, skal der indberettes en nulangivelse for at opfylde indberetningspligten.
Begreber
- Hvervgiver: Dansk registreret virksomhed som lejer udenlandsk arbejdskraft.
- Udlejende virksomhed: Udenlandsk virksomhed som stiller arbejdskraft til rådighed.
- Udlejede: Den ansatte som udlejes til at udføre arbejde for dansk virksomhed.
Overordnede hovedregler
- Hvervgiver skal være en dansk virksomhed.
- Udlejende virksomhed skal være en udenlandsk virksomhed.
Udlejede må ikke være tilmeldt en dansk adresse, men kan have et dansk cpr-nr. fra et tidligere ophold i Danmark. Hvervgiver skal indberette og afregne A-skat og am-bidrag af den indkomst, som den udlejede modtager i løn af den udenlandske udlejningsvirksomhed. Lønnen betragtes som A-indkomst i Danmark. Efter den nuværende lovgivning skal hvervgiver beregne først 8% i am-bidrag og derefter 30% i A-skat af restbeløbet.
Indberetningen skal indeholde
- Oplysninger om udenlandsk adresse mv. på den udlejede person.
- Indkomsttype 02 Særlig beskatning og indtægtsart 132 Arbejdsudleje - leje af udenlandsk arbejdskraft.
- Lønperiode og dispositionsdato: Indberetning til eIndkomst skal ske samtidig med betaling af fakturaen til udlejende virksomhed dog senest jf. virksomhedens frister for indberetning af A-skat mv. Lønperiode skal angives jf. den periode, som lønnen dækker og dispositionsdatoen angives som betalingsdatoen på fakturabeløbet. Dækker fakturaen flere lønperioder skal der foretages en indberetning pr. lønperiode med samme dispositionsdato på alle indberetningerne.
- Beløb i felterne 13, 15 og 16. Ved indberetning vil der bl.a. ske validering af om felterne 13, 15 og 16 er udfyldt i samme indberetning og at der ikke er indberettet oplysninger til andre felter. Fx må indberetningen ikke indeholde oplysninger om løntimer.
Ikrafttrædelsestidspunkt
Dispositionsdato før 1. januar 2023: Blanket 01.010 anvendes til indberetning.
Dispositionsdato efter 1. januar 2023: Indberetningen skal ske til eIndkomst. Indberetning er mulig fra medio november 2022, når indkomståret 2023 bliver åbnet.
Sådan kan du få besked, når der er nyheder om eIndkomst
Driftsforstyrrelser meddeles om muligt i vores driftslog. På siden med driftsloggen kan du tilmelde dig abonnement på RSS-feeds om nyhederne på driftsloggen.
På driftsloggen kommer der også meddelelse, når vejledninger udgives i en ajourført version.