Oprettelsesdatoen skal udfyldes fra og med indkomståret 2021.
Ved indberetning af rettelser til indkomstårene 2018-2020 kan oprettelsesdatoen være blank. Hvis oprettelsesdatoen udfyldes, bliver den ikke læst.
Oprettelsesdatoen skal anvendes til validering af kravene til indberetning af TIN-nr. for personer, der ikke bor i Danmark.
Det er aftaledatoen for den enkelte ordning/skattekode, der skal indberettes som oprettelsesdato. Udfyldes efter formen ÅÅÅÅMMDD
Hvis oprettelsesdatoen på gamle pensionsordninger eller -konti er ukendt, anvendes oprettelsesdatoen 19000101. Så ved vi, at der er tale om en ukendt dato.
Kravet om indberetning af oprettelsesdatoen skal ses i relation til reglerne om identifikation af pensionskunden. Det betyder, at en ændring af pensionsaftalen fra og med den 1. juli 2016 kræver indberetning af TIN-nr. Datoen for oprettelsen af ordningen/skattekoden er fortsat det oprindelige tidspunkt.
Der skal ske indberetning om TIN-nr., hvis en ordning den 1. juli 2016 eller senere er overført til et andet institut uden ændring af pensionsbetingelserne i øvrigt. Oprettelsesdatoen skal indberettes med datoen for oprettelsen i det nye institut. Det er fortsat datoen på det oprindelige oprettelsestidspunkt af ordningen/skattekoden, der er gældende i forbindelse med opgørelse af pensionsudbetalingsalderen.
Se afsnittet: Identifikationsoplysninger og afsnittene: Sekundære data under henholdsvis Dataindhold for privattegnede pensionsordninger og Dataindhold for arbejdsgiveradministrede ordninger
En pensionsordning må ikke oprettes, før der er afgivet identifikations-oplysninger. Det står i Skatteindberetningsloven § 52, stk. 2, nr. 3 og 4.