Indhold

Dette afsnit indeholder: 

  • Indledning
  • Eksempler på hybride aktiviteter
  • Eksempler på underordnede elementer.

Indledning

Der forekommer i praksis forretningsmodeller, hvor mere end én af de fire typer af Relevante Aktiviteter er relevante.  

Det er i flere sammenhænge aktuelt at kunne skelne imellem de forskellige typer af Relevante Aktiviteter. Det gælder bl.a. i forbindelse med registrering, hvor det kræves, at den Indberettende Platformsoperatør tilkendegiver, hvilken eller hvilke typer af Relevante Aktiviteter, der formidles via Platformen. Se afsnit A.B.1.2.8.6.10.

OECD’s regelsæt, DPI MCAA, (se afsnit A.B.1.2.8.6.1.2) tillader jurisdiktioner uden for EU at vælge kun at inddrage to typer af Relevante Aktiviteter (udlejning af fast ejendom og Personlige Tjenester) under ordningen. OECD's modelregler indeholder derfor retningslinjer for og eksempler på, hvordan der kan skelnes mellem de forskellige typer.  

En hybrid aktivitet skal opdeles i de to eller flere Relevante Aktiviteter, den består af, medmindre den ene aktivitet udgør et underordnet led i den samlede aktivitet. I sidstnævnte tilfælde skal hele aktiviteten anses for at tilhøre den overordnede type. Hvis det er muligt at opdele Hvis aktiviteten kvalificeres som hybrid, skal vederlaget fordeles præcis på de enkelte aktiviteter, hvis det er muligt. Ellers må Vederlaget fordeles skønsmæssigt på de enkelte aktiviteter.  

Eksempler på hybride aktiviteter:

  • Udlejning af bil til persontransport med chauffør: Personlig Tjeneste kombineret med udlejning af transportmiddel.
  • Opsætning af nyt tegltag: Personlig Tjeneste kombineret med salg af varer (tegl).
  • Udbringning af take-away, som udbringningsfirmaet erhverver hos en restaurant forud for leveringen: Salg af varer (fødevarerne) kombineret med Personlig Tjeneste (udbringningen). (Bemærk dog, at der ikke er tale om Personlig Tjeneste, hvis buddet er ansat hos Platformsoperatøren.)  

    Eksempler på underordnede elementer:

    • Salg af Varer, der nedpakkes før transport: Nedpakningen kvalificerer ikke som en Personlig Tjeneste, da den er underordnet i forhold til varesalget.
    • Udbringning af varer fra et supermarked (Bemærk, at hvis buddet er ansat hos supermarkedet, er der allerede af den grund ikke tale om en Personlig Tjeneste).