Indhold

Dette afsnit beskriver restanceinddrivelsesmyndighedens kompetence i forbindelse med en rekonstruktion.

Afsnittet indeholder:

  • Deltagelse i skifteretsmøder
  • Inddrivelse og restanceforebyggelse ved en rekonstruktion
  • Betingelser for tiltrædelse af et rekonstruktionsforslag
  • Ingen klageadgang

Deltagelse i skifteretsmøder

Restanceinddrivelsesmyndigheden kan deltage i det af skifteretten berammede møde, hvor rekonstruktionsforslaget behandles, og hvor afstemning finder sted. Se konkurslovens § 13.

Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på dette møde bliver bekendt med forhold, der bør medføre, at rekonstruktionsforslaget efter konkurslovens § 13 e, stk. 3 og 7, ikke stadfæstes, skal restanceinddrivelsesmyndigheden om fornødent gøre indsigelse mod stadfæstelsen. Restanceinddrivelsesmyndigheden skal også tilkendegive sin stilling til eventuelle forslag om anlæggelse af omstødelsessager eller salg af retten til at gøre omstødelse gældende.

Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden ikke kan tiltræde rekonstruktionsforslaget, fx som følge af omstændighederne omkring skyldens opståen, eller fordi der er mistanke om, at skyldneren har bragt aktiver i ly for fordringshaverne, bør det overvejes at medbringe eget materiale til forelæggelse for skifteretten, fx udskrifter fra egne systemer. Man skal dog være opmærksom på tavshedspligten efter forvaltningslovens § 27 og skatteforvaltningslovens § 17.

Restanceinddrivelsesmyndigheden kan undlade at møde, hvis man efter en gennemgang af et fremsendt rekonstruktionsforslag kan tiltræde forslaget og inden mødet skriftligt har underrettet rekonstruktøren om dette. Den skriftlige tiltrædelse skal indeholde en fuldmagt til skyldnerens advokat eller den eventuelt udpegede tillidsmand til, at de på restanceinddrivelsesmyndighedens vegne kan stemme for rekonstruktionsforslaget.

Restanceinddrivelsesmyndigheden kan også undlade at deltage i mødet i skifteretten, hvis man forinden mødet i skifteretten skriftligt har underrettet rekonstruktøren om, at man ikke kan stemme for akkordforslaget.  

Hvis skifteretten vil stadfæste et rekonstruktionsforslag, som restanceinddrivelsesmyndigheden ikke har kunnet tiltræde, bør skifteretten, hvis det skønnes nødvendigt, anmodes om at beskikke et tilsyn efter konkurslovens § 13 e, stk. 7.

Inddrivelse og restanceforebyggelse ved en rekonstruktion

Selv om en virksomhed er under rekonstruktionsbehandling, skal det vurderes, om virksomhedens afregningsperiode for moms bør forkortes. Se momslovens § 62, stk. 1. Det samme gælder for lønsumsafgift. Se lønsumsafgiftslovens § 10, stk. 1, litra d. For visse punktafgifter, fx spiritusafgift, kan det også komme på tale at forkorte afgiftsperioden og betalingsfristen, ligesom en eventuel toldkredit vil skulle inddrages. Se toldlovens § 33, stk. 2, 1. pkt.

Modregning kan ske med forfaldne krav, hvis betingelserne i konkurslovens § 42, stk. 1 og 2, er opfyldt. Se konkurslovens § 12 g. Derimod kan der ikke foretages udlæg under rekonstruktionsbehandlingen. Se konkurslovens § 12 c, stk. 1. Der kan foretages lønindeholdelse, hvis skyldneren modtager A-indkomst, der kan gøres til genstand for lønindeholdelse efter gældsinddrivelseslovens § 10.

Endelig er restanceinddrivelsesmyndigheden opmærksom på, at der kan ske inddrivelse hos kautionister og andre, der hæfter for skylden. Se konkurslovens § 14, stk. 3.

Betingelser for tiltrædelse af et rekonstruktionsforslag

Restanceinddrivelsesmyndigheden kan, uanset størrelsen af sit krav, tiltræde et rekonstruktionsforslag, når

  • forslaget er udarbejdet i nøje overensstemmelse med de regler, der angives i konkurslovens afsnit I B
  • der ikke foreligger strafbare eller omstødelige dispositioner
  • de oplysninger, som restanceinddrivelsesmyndigheden kræver ud over dem, der foreskrives i konkursloven, foreligger, og
  • forslaget opfylder konkurslovens regler og i øvrigt efter restanceinddrivelsesmyndighedens skøn er rimeligt og hensigtsmæssigt i alle relationer, også når der henses til statskassens interesser.

Specielt for likvidationsakkorder gælder det yderligere, at

  • likvidationsakkordforslag for aktie- og anpartsselskaber, erhvervsdrivende fonde og forsikringsselskaber skal indeholde en bestemmelse om, at selskabet mv. skal afmeldes fra Erhvervsstyrelsen
  • likvidationsakkordforslag for virksomheder med personlig og direkte hæftelse skal også opfylde betingelserne i eftergivelses- og henstandsreglerne.

Hvis det kan konstateres, at der foreligger omstødelige forhold, bør restanceinddrivelsesmyndigheden i reglen betinge en eventuel tiltrædelse af rekonstruktionsforslaget af, at disse frivilligt frafaldes.

Det er i alle tilfælde en konkret vurdering, om et fremsat rekonstruktionsforslag bør tiltrædes af restanceinddrivelsesmyndigheden.

Ingen klageadgang

Restanceinddrivelsesmyndighedens beslutning om enten at tiltræde eller afvise rekonstruktionsforslaget er udtryk for faktisk forvaltningsvirksomhed, hvorfor beslutningen ikke er undergivet en administrativ klageadgang efter skatteforvaltningslovens regler.

Se mere om faktisk forvaltningsvirksomhed i G.A.2.2.4 Sondringen mellem afgørelse og faktisk forvaltningsvirksomhed.