►Indhold◄

Afsnittet handler om regler for anmeldelse, kontrol og tilsyn ved skibets afsejling.

►Afsnittet indeholder

  • regler for anmeldelse, kontrol og tilsyn ved skibets afsejling◄

Anmeldelse►, kontrol og tilsyn ved afsejling◄

Anmeldelse om afsejling, når et skib forlader det danske toldområde, skal meldes af skibets fører til Toldstyrelsen, når:

  • skibet skal afgå til et land uden for EU, eller
  • skibet skal afgå til et andet sted i EU's toldområde, og skibet medbringer uberigtigede varer som ladning eller proviant, eller varer, der er bestemt til udførsel fra EU.

Se TDL § 18, stk. 1.

Anmeldelsen skal ske senest to timer før afsejling. Anmeldelsen er en skriftlig erklæring på en IMO FAL-formular. Se TBEK § 72 og afsnit A.C.2.6.2.1 Skibets ankomst, under Erklæring på IMO FAL-formularer.

IMO FAL-formularerne skal indgives elektronisk via det maritime informationsudviklingssystem SafeSeaNet.

Passagerskibe i rutefart og færger, der afgår efter en forud meddelt fartplan, er undtaget fra at indgive anmeldelse. Se TBEK § 73.

Når Toldstyrelsen har modtaget en meddelelse om afsejling, bliver der taget stilling til, om der skal foretages kontrol om bord med henblik på at konstatere, om de varer, der er angivet i erklæringen, er til stede.

Har Toldstyrelsen ved en eventuel afgangskontrol endnu ikke modtaget skibets erklæring for afgang, vil kontrollen blive baseret på oplysningerne i skibets ekspeditørblanket og eventuelle indleverede proviantangivelser mv.

Er skibets fører ikke kontaktet af Toldstyrelsen inden det fastsatte afsejlingstidspunkt, kan dette betragtes som tilladelse til afsejling.

Toldstyrelsen kan kun give tilladelse til afsejling, når eventuel skyldig told og afgifter er betalt til Toldstyrelsen, eller når der er stillet sikkerhed for told og afgifter.