Oversigten medtager automatisk ny lovgivning, domme, afgørelser, meddelelser mv., der er offentliggjort efter redaktionens afslutning. Vejledningsteksten tager derfor ikke højde for disse juridiske nyheder. Medtagelsen på listen er ikke udtryk for, at der er taget stilling til eventuel præjudikatsværdi eller lignende. Det bemærkes, at der kan være nyheder fra de seneste 2 uger, som endnu ikke vil kunne ses i oversigten. |
--- Afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser mv. (offentliggjort efter 30. juni 2022) --- |
SKM2022.459.ØLR | Straf – overskud af virksomhed – sandsynlighedsforsæt - inddraget registrering – fortsat drift – lang sagsbehandlingstid (26. september 2022) |
|
Indhold
Dette afsnit handler om grunde til at nedsætte straffen efter reglerne i straffeloven.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Betalingsevne
- Personlige og sociale forhold
- Forsøg og medvirken
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Regel
Administrative bøder i skattestraffesager fastsættes efter reglerne om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Ved straffens udmåling skal der lægges vægt på lovovertrædelsens grovhed og på oplysninger om gerningsmanden. Se STRFL § 80.
Der er en række situationer, der i almindelighed skal indgå som formildende omstændigheder ved straffens fastsættelse. Se STRFL § 82. Straffeloven angiver endvidere en række skærpende omstændigheder. Se STRFL § 81 og afsnit A.C.3.5.6 om strafskærpelsesgrunde. Straffen fastsættes ud fra en konkret afvejning af de skærpende - og de formildende omstændigheder.
Betalingsevne
Bøden kan nedsættes under hensyn til skatte- eller afgiftsyderens betalingsevne. Se STRFL § 51, stk. 3, jf. § 80, stk. 2.
Personlige og sociale forhold
Bøden kan også nedsættes under hensyn til gerningsmandens almindelige personlige og sociale forhold før og efter gerningen, samt hans bevæggrunde for denne. Se STRFL § 80, stk. 2. Herunder falder fx ung alder og høj alder. Se STRFL § 82, nr. 1 og 2.
Der kan også tages hensyn til
- gerningsmandens uddannelse, regnskabsmæssige indsigt samt sociale stilling,
- om der er handlet i undskyldelig uvidenhed om eller undskyldelig misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder handlingens foretagelse. Se STRFL § 82, nr. 4,
- om gerningsmanden, efter den strafbare handling er fuldbyrdet, har genoprettet den forvoldte skade ved gerningen eller søgt den genoprettet. Se STRFL § 82, nr. 11. Se SKM2003.5.VLR,
- om straffesagen mod gerningsmanden ikke er afgjort indenfor rimelig tid, uden dette kan bebrejdes denne. Se STRFL § 82, nr. 13. Se SKM2004.357.HR, eller
- om der er gået så lang tid, siden den strafbare handling blev foretaget, at anvendelsen af den sædvanlige straf er unødvendig. Se STRFL § 82, nr. 14.
Forsøg og medvirken
Desuden er der mulighed for strafnedsættelse ved forsøg og ved medvirken. Se STRFL § 21, stk. 2 (forsøg) og § 23, stk. 1, 2. pkt. (medvirken).
Se også
Se også afsnit A.C.3.5.5.2 om praksis for strafnedsættelse i bødesager.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelser | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Højesteretsdomme |
SKM2004.357.HR | T var i landsretten dømt i en sag om skattesvig, hvor det offentlige blev unddraget 268.435 kr., og straffet med en ubetinget frihedsstraf på fængsel i 40 dage og en tillægsbøde på 250.000 kr. Højesteret udtalte, at der, uden at det skyldtes T´s forhold, var forløbet ca. 8 år fra hans indsendelse af den urigtige selvangivelse og ca. 5½ år fra meddelelsen om, at han ville blive sigtet. Sagen "lå død" i en periode på ca. 2½ år af de 3 år, hvor sagen var hos kommunen. Frihedsstraffen blev gjort betinget. | |
Landsretsdomme |
SKM2003.5.VLR | Bøden blev nedsat til 1/10 af den sædvanlige tillægsbøde, da det unddragne beløb var betalt til Skat, inden tiltale gik konkurs i 2000. | Dommen er ikke udtryk for, at der altid skal lempes i strafudmålingen, hvis det unddragne beløb er betalt. Se SKM2006.123.VLR og TfK2010.960.VLD |