De oplysninger, som kunden har afgivet, skal kontrolleres. Kundens navn, adresse og cpr-nummer skal derfor verificeres ved en pålidelig og uafhængig kilde, fx CPR-registret. For kunder uden cpr-nummer skal der indhentes dokumentation, som kan bekræfte kundens identitet.
Der er krav om supplerende dokumentation for kundens identitet, da der er tale om et aftaleforhold, som indgås online, dvs. hvor sælger og køber ikke mødes fysisk.
Supplerende dokumentation kan være:
- Anvendelse af verificeringsoplysninger fra en digital signatur.
- Indsendelse af billedlegitimation.
- Krav om, at første indbetaling sker ved en pengeoverførsel fra kundens konto i et pengeinstitut, hvor kunden har identificeret sig.
- Kunden kontaktes telefonisk, idet telefonnummeret skal være kontrolleret ved pålideligt opslag.
- Kontrakt eller lignende sendes til kunden med anmodning om, at denne underskrives og returneres.
Billedlegitimation skal være aktuel og stamme fra en pålidelig og en uafhængig kilde. Det vil typisk være udstedt af offentlige myndigheder, men det er ikke et krav.
Hvis kunden har afgivet forkerte oplysninger, skal der foretages en vurdering af, om det har været tilsigtet eller ej. Kontoen kan ikke oprettes, hvis kunden bevidst har afgivet forkerte oplysninger. Det at afgive forkerte oplysninger kan i sig selv være en mistænkelig aktivitet, hvorfor spiludbyderen skal foretage en underretning til Hvidvasksekretariatet, hvis mistanken ikke kan afkræftes.
Når kundens identitet er tilstrækkeligt verificeret, omdannes kundens spilkonto fra en midlertidig til en endelig spilkonto.
Vær altid opmærksom på de skærpede legitimationskrav og det faktum, at niveauet af dokumentation dikteres af risikovurderingen foretaget af spiludbyderen.