Angivelse af afgift

Afgiftsangivelse skal indgives i alle tilfælde - det gælder også i situationer, hvor der ikke er nogen afgift at betale.

Elektronisk angivelse

Afgiften skal indberettes elektronisk og blanketten skal bruges af alle penge og pensionsinstitutter i forbindelse med indberetning og afgiftsberegning af ophævede pensionsordninger.

Indberetning er baseret på filoverførsel i XML-format enten via TastSelv Erhverv eller en webservice. Alle kald til webservicen skal ske via services.extranet.skat.dk.

Før instituttet kan indberette afgift maskinelt, kræver det, at de har et certifikat til PAF Webservice.

Hvis et institut ikke kan indberette afgift, kan det skyldes, at de ikke har et certifikat til PAF-webservice, eller at certifikatet skal fornyes.

Instituttet kan få udstedt et certifikat eller få fornyet deres certifikat ved at sende deres seneste "Public Key" til Skattestyrelsen. Log på med NemID. Skriv til skat. Anfør emnet: "Udskiftning af PAF-certifikat".

Der kan kun afregnes på en ordning ad gangen. Hvis en ejer har flere ordninger fx både privattegnet- og arbejdsgiverordning, skal de afregnes på separate angivelser.

Ved delvis ophævelse forstås, at en del af en ordning hæves. Hæves en hel ordning ud af flere af samme type, betragtes dette som en helophævelse. Det er ikke tale om delophævelse, hvis en ordning ud af flere af samme typer bliver hævet fuldt ud.

Blanketter med negative korrektioner skal sendes til Skattestyrelsen. Log på med NemID. Skriv til Skat og anfør emnet "Tilbagebetaling af afgift".

Angivelse med fysisk post

Blanketter med negative korrektioner kan også sendes til

Skattestyrelsen
Nykøbingvej 76
Bygning 45
4990 Sakskøbing
 

Sådan skal afgiften betales

Afgiften i hele kr. skal sendes til bankkonto reg. nr. 3100 - kontonr. 0003329100.

I forbindelse med indbetalingen skal pensionsinstituttets cvr-nummer eller se-nummer oplyses.

Afgiften skal indbetales senest 3 hverdage (bankdage) efter, at udbetalingen til ejeren har fundet sted. Hvis der er foretaget en disposition i strid med pensionsbeskatningslovens regler, er fristen dog en måned efter, at pensionsinstituttet har fået kendskab til dispositionen. Eventuelle morarenter beregnes efter opkrævningslovens § 7.

Datoen for hvornår afgiftspligten indtræder, er som udgangspunkt udbetalingsdatoen.

Ved rettelser er det kun differencebeløbet fra den tidligere angivelse, der skal angives som værdi. Differenceafgiften skal indbetales sammen med de øvrige ophævede ordninger.

Hvis en angivelse skal slettes, er der tale om en negativ angivelse, som instituttet kan bede om at få tilbage ved at skrive til Skattestyrelsen. Log på med Nemid og skriv til Skat. Anfør emnet "Tilbagebetaling af afgift".

Pensionsafgift kan indberettes ved filoverførsel via TastSelv Erhverv eller via Webservice. For yderligere informationer henviser vi til e-Kapital@sktst.dk og Den Juridiske Vejledning, Afsnit C.A.10 Pensions- forsikrings- og opsparingsordninger mv.