Indhold

Dette afsnit handler om hjemlen til aktindsigt i en administrativ straffesag, der endnu ikke er afsluttet.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Bestemmelser om meroffentlighed

Regel

Fra 1. januar 2019 har en sigtet uden forsvarer ret til aktindsigt i sin egen administrative straffesag på samme måde, som en forsvarer har efter FORSVBIL § 3, når sagen vedrører en overtrædelse af SKL eller SIL. Se afsnit A.C.3.3.4. Se SKL § 88, stk. 2, og SIL § 63, stk. 2.

Hvis sagen vedrører straffebestemmelser i anden skatte-, told- eller afgiftslovgivning, har den sigtede som udgangspunkt ikke ret til aktindsigt i en verserende administrativ straffesag. Dette følger af FVL § 11.

Det betyder, at dokumenter i sager, der vedrører en overtrædelse af andre områder end SKL og SIL, der er oversendt til Skattestyrelsens straffesagsenheder, som udgangspunkt kan undtages fra aktindsigt. Se også FOB 89.241.

Se dog neden for om meroffentlighed.

Bestemmelser om meroffentlighed

Den sigtede kan dog få aktindsigt i en verserende straffesag, der vedrører overtrædelser af andre love end SKL og SIL, i videre omfang end myndigheden er forpligtet til efter loven. Meroffentlighed skal gives under iagttagelse af reglerne om tavshedspligt. Dette følger af FVL § 10, stk. 2.

Det betyder i praksis, at en sigtet uden forsvarer også har adgang til aktindsigt i sin straffesag, alene begrænset af

  • eventuel tavshedspligt i forhold til tredjemand eller
  • andre oplysninger eller dokumenter, der kan undtages fra aktindsigt.

Dokumenter, som angår en afsluttet straffesag, kan der gives aktindsigt i efter de almindelige regler om aktindsigt efter FVL § 18, stk. 1, 1. pkt. Se afsnit A.C.3.9.1.2.

Se også

  • Afsnit A.A.6.2.2.2 Aktindsigt efter forvaltningsloven
  • Afsnit A.A.6.2.2.2.4 Forholdet til tavshedspligt efter forvaltningsloven
  • Afsnit A.A.6.2.2.2.6 Meroffentlighed efter forvaltningsloven.