Afsnittet indeholder:
- Hvorfor er der krav om økonomisk forsvarlig drift?
- Dokumentationskrav
- Behandling af oplysninger
- Kravet om modregningsfri konto
- Spillemyndighedens afgørelse
Hvorfor er der krav om økonomisk forsvarlig drift?
Det centrale element i vurderingen af en ansøgers evne til at drive sin virksomhed økonomisk ansvarligt er evnen til at sikre fortsat drift af sin virksomhed. Det vil sige, at økonomien skal i videst muligt omfang tilrettelægges på en måde, hvor der bliver taget hensyn til de markedsvilkår, som med rimelighed må forventes. Herudover skal ansøgeren være i stand til at udbetale alle potentielle gevinster. Det vil sige, at ansøgeren som et minimum skal have adgang til økonomiske midler i et omfang, som svarer til en maksimal udbetaling af de gevinster, som spillerne stilles i udsigt.
Som en konsekvens af dette stilles der krav om, at ansøgeren eller tilladelsesindehaveren udleverer oplysninger om de økonomiske forhold, som gør sig gældende for driften af virksomheden. Dette skal ske i forbindelse med ansøgning om tilladelse eller i tilladelsesperioden. Niveauet af oplysninger afhænger af omfanget af de spil, som udbydes, og hvor komplekst ansøgeren eller tilladelsesindehaveren har indrettet sig.
Bemærk
Afsnittet gælder ikke for indtægtsbegrænsede tilladelser efter SPILL § 42, stk. 4.
Dokumentationskrav
En ansøgning om tilladelse til at udbyde onlinekasino skal vedlægges en række dokumenter, som skal være med til at gøre Spillemyndigheden i stand til at forstå virksomheden herunder dennes forretningsgange og økonomiske forhold. Nedenstående dokumentation skal indsendes i forbindelse med en ansøgning:
Forretningsplan | Der skal fremsendes en forretningsplan, som skal indeholde alle fremtidige og væsentlige strategiske overvejelser. Forretningsplanen skal omfatte hele koncernen. Det gælder særligt vedrørende vækst og større investeringer i aktiver, marketing etc. Såfremt der er elementer i forretningsplanen, der kræver investeringer, skal der foreligge en plan for finansieringen. Planen bør være en detaljeret opgørelse og beskrivelse af, hvorledes forretningsplanen forventes finansieret, f.eks. via frie midler, lån, garantistillelser eller en kombination heraf. Forretningsplanen skal anvende budgetforudsætningerne, der også er blevet anvendt i forbindelse med udarbejdelse af budget og forecast. |
Ansøgers reviderede årsregnskaber for de seneste 5 år | Der skal indsendes reviderede årsregnskaberne for de seneste 5 år. Foreligger der ikke årsregnskaber for alle 5 år, hvis der for eksempel er tale om en nyopstartet virksomhed. Så skal der fremsendes de årsregnskaber der foreligger for ansøgeren. Hvis der ikke foreligger noget regnskab, eller ansøgers seneste reviderede regnskab på ansøgningstidspunktet er mere end seks måneder gammelt, så skal der vedlægges det seneste interne regnskab. Det interne regnskab skal omfatte en resultatopgørelse og balance. Der er ingen formkrav til det interne regnskab og kan enten bestå af en ledelsesrapportering, et perioderegnskab eller råbalance. |
Formel skriftlig kommunikation mellem revisor og bestyrelsen for sidste 3 år (Protokol eller lignende) | Relevant formel kommunikation mellem revisor og bestyrelse for de seneste 3 år (protokol eller lignende). Den relevante kommunikation skal identificere forhold, der kan have betydning for ansøgers evne til at drive økonomisk forsvarlig spilvirksomhed, såsom kommunikation om revisors anbefalinger til styrkelse af kapitalberedskab etc. |
Stiftelsesdokument eller registreringsbevis for ansøgerselskab | For nystiftede ansøgerselskaber skal der indsendes en af bestyrelsen bekræftet kopi af ansøgerselskabets stiftelsesdokument. For eksisterende selskaber skal der indsendes en kopi af ansøgerselskabets registreringsbevis fra registreringsmyndigheden i ansøgerselskabets hjemland. Registreringsbeviset må ikke være mere end 6 måneder gammelt på ansøgningstidspunktet. |
Selskabets seneste vedtægter | Selskabets gældende vedtægter skal være underskrevet af samtlige bestyrelsesmedlemmer. |
Koncerndiagram | Der skal indsendes et koncerndiagram, som giver et komplet billede af den koncern, som ansøger indgår i. Alle ansøgers moderselskaber, datterselskaber og søsterselskaber skal derfor fremgå af diagrammet. Ansøgerselskabet skal ligeledes være tydeligt fremhævet i diagrammet. Koncerndiagrammet skal indeholde navn og CVR-nr. på samtlige selskaber/enheder, der indgår i koncernen. Hvis et selskab/enhed ikke har et CVR-nr., skal et tilsvarende registreringsnummer fra hjemlandet påføres sammen med en angivelse af hjemlandet. Derudover skal koncerndiagrammet indeholde alle relationer op til de fysiske personer, som ejer mindst 10% af stemmerettighederne eller kapitalandelene i et af selskaberne i koncernen. Det er vigtigt at være opmærksom på at der for fysiske personer, der ejer mindst 10 % ejerandele eller stemmerettigheder, direkte eller indirekte, skal vedlægges den personlige erklæring, tillæg A, ligesom de skal angives i ansøgningsblanketten. Ved indirekte ejerskab menes ejerskab gennem andre virksomheder. F.eks. Person A ejer direkte 5 pct. af ansøgerselskabet, samtidig med at Person A også ejer 50 pct. af virksomhed B, der igen ejer 14 pct. af ansøgerselskabet. Person As samlede ejerandel i ansøgerselskabet er samlet set 5 pct. + 7 pct. (14*0,50) = 12 pct. Hvis der indgår et børsnoteret selskab i koncernen, behøves dette selskabs ejerkreds ikke at fremgå af koncerndiagrammet, men der skal være en markering af at selskabet er børsnoteret. Hvis det i sidste ende er en fond eller anden selvejende retligt arrangement, der ejer koncernen skal diagrammet vise alle ejer relationer herop til. |
Beskrivelse af spilaktivitet i koncernen | Hvis der er selskaber i koncernen, som allerede driver spilaktiviteter, skal dette beskrives i dokumentet. Af beskrivelsen skal det fremgå: - hvad spilaktiviteten består af, f.eks. landbaseret kasino, onlinekasino, væddemål, landbaserede gevinstgivende spilleautomater eller lotterispil
- i hvilket selskab aktiviteten udøves
- i hvilke lande spilaktiviteten udbydes i
Hvis spilaktiviteterne er tilladelsespligtige, skal det angives og en kopi af tilladelser fra ansøgerselskabet skal vedlægges ansøgningen. |
Diagram over selskabets organisationsstruktur | Der skal fremsendes et organisationsdiagram, der indeholder en hierarkisk opbygning af de enkelte afdelinger og underafdelinger hos ansøgerselskabet. Diagrammet skal også angive, hvilke personer, der har ansvaret for de funktioner, som afdelingerne udfører, f.eks. compliance, tekniske forhold eller kundeforhold mv. Hvis funktionerne varetages andre steder i koncernen, skal dette angives. Funktioner der varetages andre steder i koncernen kan enten angives i organisationsdiagrammet eller i et selvstændigt dokument. |
Oversigt over ansøgers direktion og ledelse, samt CV’er | Oversigten skal indeholde fulde navne og titler på personer i direktionen og øvrige CxO-suite og som minimum: - CEO (Chief Executive Officer = adm. direktør)
- CFO (Chief Financial Officer = økonomidirektør eller tilsvarende)
- CTO (Chief Technical Officer = teknisk direktør eller tilsvarende)
- CCO (Chief Compliance Officer = juridiske direktør eller tilsvarende)
- AMLO (Anti-Money Laundering Officer = hvidvaskansvarlig)
Der skal indsendes et CV for hver person, som kan påvise, at vedkommende har kompetencerne til at varetage sin stilling på faglig forsvarlig vis. Den samme person kan godt varetage flere roller. Det er vigtigt at være opmærksom på at for personerne på listen skal der vedlægges den personlige erklæring, tillæg A, ligesom personerne skal angives i ansøgningsblanketten. |
Afslag på spiltilladelse for ansøger og dennes tilknyttede selskaber | Hvis ansøgerselskabet eller øvrige selskaber i koncernen har fået afslag på ansøgning om tilladelse til at udbyde spil i Danmark eller andre lande, skal årsagen hertil oplyses. For ansøgerselskabet skal afslagsbrevene vedlægges. Hvis ansøger og øvrige selskaber i koncernen ikke har modtaget afslag på spilansøgninger bedes ledelsen bekræfte dette. |
Tilbagekaldelse af tilladelser | Hvis ansøgerselskabet eller øvrige selskaber i koncernen har fået tilbagekaldt spiltilladelse i Danmark eller andre lande, skal dette oplyses. Meddelelse om tilbagekaldelse af tilladelse til at udbyde spil skal vedlægges ansøgningen. Hvis ansøger og øvrige selskaber i koncernen ikke har fået tilbagekaldt spiltilladelser bedes ledelsen bekræfte dette. |
Oversigt over juridiske tvister/igangværende sager og gæld til skattemyndigheder | Der skal indsendes et dokument med et overblik over alle sager/tvister med en potentiel økonomisk forpligtelse for ansøgerselskabet eller øvrige selskaber i koncernen. Oversigten skal indeholde en vurdering af sandsynligheden for, at ansøger ifalder forpligtelsen, en vurdering af størrelsen på forpligtelsen, samt en vurdering af konsekvenserne ved forpligtelsens indtræden, herunder hvordan den eventuelle forpligtelse vil blive finansieret. Ansøger skal endvidere vedlægge en erklæring fra de offentlige skattemyndigheder i det land, hvor ansøgerselskabet er etableret, som skal dokumentere om ansøger har forfalden gæld til de offentlige myndigheder i hjemlandet. |
Engagementsoversigt fra ansøgers hovedbankforbindelser | Der skal fremsendes en engagementsoversigt fra ansøgerselskabets primære bankforbindelser, og det skal udarbejdes efter sædvanlig praksis i ansøgerselskabets jurisdiktion. Engagementsoversigten må ikke være dateret mere end 14 dage før ansøgningstidspunktet. Den primære bankforbindelse defineres som det pengeinstitut, hvor ansøgerselskabet har størstedelen af sine bankforretninger. Er ansøgers bankforretninger ligeligt fordelt mellem flere pengeinstitutter, skal der fremsendes engagementsoversigter fra alle pengeinstitutter. |
Aldersfordelt Debitorliste | Der skal fremsendes en liste over ansøgerselskabets debitorer. Debitorlisten skal vise eventuelle tilgodehavender fra debitorer, og listen skal være aldersfordelt efter følgende fordeling: - Debitorer, der ikke har forfaldne tilgodehavender
- Forfalden tilgodehavender 30 - 60 dage
- Forfalden tilgodehavender 60 - 120 dage
- Forfalden tilgodehavender mere end 120 dage
Listen må ikke være mere end 14 dage gammel fra datoen for fremsendelse af ansøgningsmaterialet. |
Aldersfordelt Kreditorliste | Der skal fremsendes en liste over ansøgerselskabets kreditorer. Kreditorlisten skal give et overblik over ansøgers gældsforhold. Listen skal være aldersfordelt efter følgende fordeling: - Leverandører, hvor der ikke er forfalden gæld
- Forfalden gæld 30 - 60 dage
- Forfalden gæld 60 - 120 dage
- Forfalden gæld mere end 120 dage
Listen må ikke være mere end 14 dage gammel fra datoen for fremsendelse af ansøgningsmaterialet. |
Risikostyringsværktøj | Ansøgerselskabet skal redegøre for, hvordan der sker risikostyring i virksomheden. Hvis ansøgerselskabet benytter et formaliseret risikostyringsværktøj, skal der fremsendes en detaljeret beskrivelse af ansøgers risikostyringsmodel, herunder en kopi af ansøgers eventuelle risikolog eller tilsvarende risikostyringsværktøjer. Det skal klart fremgå hvilke områder af virksomheden, der omfattes af risikostyringen, for eksempel udbetaling af gevinster eller nedbrud i systemer. Der skal indsendes de enkelte procedurer, som risikostyringsværktøjet omfatter, samt dokumentation for, at risikostyringen faktisk udføres i virksomheden. Sker der ikke risikostyring i virksomheden skal virksomhedens ledelse bekræfte dette. |
Ansøgers etiske regelsæt | Der skal fremsendes et internt etisk regelsæt, som skal indeholde ansøgers retningslinjer og guidelines for medarbejderadfærd og håndtering af hvidvask, spilleroplysninger, systemændringer, økonomi etc. |
Procedure for bogholderi og modregningsfri konto | Der skal fremsendes en detaljeret beskrivelse af ansøgers procedure for håndtering af bogholderi, herunder beskrivelse af it-systemer og interne kontrolforanstaltninger. Ligeledes skal der indsendes procedure for opdatering og håndtering af den modregningsfri konto. I forbindelse med fornyelse af en eksisterende tilladelse skal der ligeledes fremsendes dokumentation for, at den daglige afstemning af den modregningsfri konto faktisk udføres, dette kan f.eks. dokumenteres ved at indsende udskrifter fra ansøgers spilsystem, som viser spillernes samlede indeståender, samt udskrifter af posteringer fra ansøgers modregningsfri bankkonto, som viser, at der er sket en daglig afstemning i forhold til spilsystemet. |
Procedure for håndtering af løbende tilpasning af odds | Hvis ansøgningen omfatter udbud af væddemål, skal dokumentationen indeholde en detaljeret beskrivelse af procedurer for, hvorledes virksomheden løbende håndterer/tilpasser sine odds, f.eks. hvis mange spillere vædder på samme udfald. Dette kan være i form af at købe sine odds gennem en pålidelig tredjepart eller ved at have automatiske odds tilpasninger. |
Beregning af den størst mulige gevinstudbetalingsmulighed | En detaljeret beskrivelse af den størst mulige gevinstudbetaling til en spiller, samt risikoen herfor. Dokumentationen skal indeholde den matematiske sandsynlighed for, at den størst mulige gevinst udbetales. Samt oplysninger om hvordan eventuelle jackpots, der udbydes gennem underleverandører håndteres. |
Hvis relevant kopi af støtteerklæring(er) og/eller andre tilsagn om finansiering | På baggrund af det indsendte ansøgningsmateriale, vil det blive vurderet, om ansøger har brug for en støtterklæring fra moderselskab eller andre. En støtteerklæring vil altid blive efterspurgt af Spillemyndigheden, hvis selskabets likviditetsbehov ikke umiddelbart kan opfyldes ud fra ansøgerselskabets finansielle forholdet. Har ansøger allerede modtaget erklæring om finansiel støtte fra f.eks. moderselskab eller bank, skal en kopi af støtteerklæringen vedlægges ansøgningen. En støtteerklæring skal være juridisk bindende og må ikke alene udgøre en hensigtserklæring. Spillemyndigheden har derfor fået udarbejdet en standardskabelon for støtteerklæring, der kan findes på Spillemyndighedens hjemmeside eller rekvireres hos Spillemyndighedens medarbejdere. Det er ikke et krav, at skabelonen skal benyttes, men Spillemyndigheden vurderer at denne skabelon indeholder en tilstrækkelig høj juridisk sikkerhed, og således vil brugen af denne skabelon opfylde kravet til støtteerklæring. |
Underskrevet erklæring fra ledelsen om finansielle oplysninger | Der skal fremsendes en erklæring, hvor ansøgerselskabets ledelse anerkender sit ansvar på forskellige områder. Erklæringen skal bl.a. indeholde fremadrettede finansielle oplysninger, beskrivelse af væsentlige budgetforudsætninger og ledelsens anerkendelse af ansvaret for det erklærede. Spillemyndighedens skabelon for ledelseserklæringen skal være underskrevet af ansøgerselskabets ledelse. Skabelonen findes på Spillemyndighedens hjemmeside eller kan rekvireres hos Spillemyndighedens medarbejdere. |
Endvidere skal budget- og regnskabsoplysninger indsendes via den af Spillemyndigheden udarbejdet budgetskabelon, hvori relevante oplysninger skal udfyldes. Skabelonen hentes samme sted som ansøgningsblanketten eller rekvireres hos en af Spillemyndighedens medarbejdere. Skabelonen er udarbejdet i Excel og indeholder selvstændige faner for de områder, der skal indsendes budget- og regnskabsoplysninger for. Budgetskabelonen er en måde at ensarte de økonomiske oplysninger, der omhandler likviditet, rentabilitet og soliditet og gøre det nemmere for ansøger, at vide hvilke oplysninger, der skal indsendes. Når der indtastes informationer i skabelonen, så skal indtægter indtastes som positive tal og udgifter indtastes som negative tal.
Budget og budgetforudsætninger skal indsendes uanset om selskabet er børsnoteret.
Forklaring af budgetskabelon
I budgetskabelonen skal der indtastes oplysninger om følgende:
- Resultatopgørelse (Fanen: P&L)
- Balanceopgørelse (Fanen: Balance sheet)
- Detaljerede oplysninger om BSI (Fanen: GGR Spec)
- Ansøgers første-årsbudget opdelt pr. måned (Fanen: Første-års budget pr. måned)
- Pengestrømsopgørelse (Fanen: Cashflow)
- Antal kunder (Fanen: KPI)
Ansøger bør udspecificere de økonomiske forhold til de præspecificerede overskrifter i hver fane. De enkelte faner skal udfyldes i de celler, der er markeret med gul.
Der skal for alle faner udover fanen "Første-års budget pr. måned" udfyldes følgende oplysninger:
- Regnskabsoplysninger for de seneste fem år, hvis der er tidligere aktivitet.
- Budgetoplysninger for de første 12 måneder
- År-til-dato realiserede oplysninger
- Forecast-oplysninger for år to og år tre
Der er relationer mellem de enkelte faner, så f.eks. fanen "P&L" automatisk henter BSI-tal fra fanen "GGR Spec", hvilket betyder, at identiske oplysningerne som udgangspunkt kun skal indtastes én gang.
Det er vigtigt, at der i tilfælde, hvor ansøgerselskabet har aktivitet på flere markeder, udfyldes med tal for alle ansøgers aktiviteter, og ikke kun den danske aktivitet, således Spillemyndigheden kan vurdere hele ansøgerselskabets økonomiske grundlag.
Første-års-budget pr. måned Første-års-budget pr. måned udfyldes i de prædefinerede poster i fanen "Første-års-budget pr. måned". Oplysningerne udfyldes i de celler, der er markeret med gul. Endvidere skal der vedlægges budgetforudsætninger, som skal indeholde omtale af væsentlige forhold, der ligger til grund for de udarbejdede budgetter, herunder særligt: - udvikling i omsætning,
- forventet markedsandel i Danmark,
- udvikling i omkostninger, og
- investeringer i materielle anlægsaktiver og kapitalberedskabet, herunder størrelsen af etablerede kreditfaciliteter hos pengeinstitutter og eventuelle særlige betingelser herfor.
Det skal tydeligt fremgå, hvorledes budgetforudsætningerne er indarbejdet i resultat-, balance og likviditetsbudgettet. Budgetforudsætningerne kan indtastes i budgetskabelonen eller vedlægges i et særskilt dokument. |
Resultatopgørelsen (P&L) Resultatopgørelsen udfyldes i de prædefinerede poster i fanen "P&L". Der skal indtastes følgende oplysninger for hver post: - Regnskabsoplysninger for de seneste fem år
- Budgetoplysninger for de første 12 måneder
- År-til-dato realiserede oplysninger
- Forecast-oplysninger for år to og år tre
Endvidere skal der vedlægges budgetforudsætninger for resultatopgørelsen, som skal indeholde væsentlige forhold, herunder ændringer i omsætning og omkostninger. Budgetforudsætningerne kan indtastes i budgetskabelonen eller vedlægges i et særskilt dokument. Der er foruddefineret nogle indtægts- og omkostningslinjer. Disse er vejledende. Såfremt der mangler nogle linjer, må man benytte linjen "other", og så specificere i kommentar feltet, hvilke omkostninger/indtægter, der ligger under disse linjer. |
Balanceopgørelse (Balance sheet) Balanceopgørelsen skal efter bedste evne udfyldes i de prædefinerede poster i fanen "Balance sheet". Der skal indtastes følgende oplysninger for hver post: - Regnskabsoplysninger for de seneste fem år
- Budgetoplysninger for de første 12 måneder
- År-til-dato realiserede oplysninger
- Forecast-oplysninger for år to og år tre
Endvidere skal der vedlægges budgetforudsætninger for balanceopgørelsen, som skal indeholde væsentlige forhold, herunder særligt investeringer i materielle anlægsaktiver. Budgetforudsætningerne kan indtastes i budgetskabelonen eller vedlægges i et særskilt dokument. Det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem denne og likviditetsbudgettet, således at fx investeringer, som er angivet i likviditetsbudgettet også fremgår af aktiverne i balancen. |
Detaljeret oplysninger om BSI (GGR Spec) Oplysningerne om BSI udfyldes i de prædefinerede poster i fanen "GGR spec". Såfremt ansøger ønsker at udbyde forskellige typer af spil under tilladelsen, skal oplysninger om BSI specificeres i forhold til følgende spilområder: - gevinstgivende spilleautomater,
- andre kasinospil (Blackjack, baccarat mv.),
- poker,
- bingo,
- væddemål og
- væddemål på resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder
Der skal indtastes følgende oplysninger for hver post: - Regnskabsoplysninger for de seneste fem år
- Budgetoplysninger for de første 12 måneder
- År-til-dato realiserede oplysninger
- Forecast-oplysninger for år to og år tre
Endvidere skal der vedlægges budgetforudsætninger for oplysningerne om BSI, som skal indeholde væsentlige forhold, særligt om der sker ændringer i fordelingen mellem de forskellige spilområder. Budgetforudsætningerne kan indtastes i budgetskabelonen eller vedlægges i et særskilt dokument. |
Pengestrømsopgørelse (Cashflow) I opgørelsen skal der oplyses om ansøgerens pengestrømme. Pengestrømme er den mængde penge, der er kommet ind og den mængde, der er brugt på drifts- investerings- og finansieringsaktiviteter. Derudover skal forventninger til fremtidige pengestrømme angives. Oplysningerne om pengestrømme udfyldes i de prædefinerede poster i fanen "Cashflow". Der skal indtastes følgende oplysninger for hver post: - Regnskabsoplysninger for de seneste fem år
- Budgetoplysninger for de første 12 måneder
- År-til-dato realiserede oplysninger
- Forecast-oplysninger for år to og år tre
Endvidere skal der vedlægges budgetforudsætninger for pengestrømsopgørelsen, som skal indeholde væsentlige forhold, der påvirker likviditeten både positivt og negativt. Det forudsættes, at der budgetteres med positive pengestrømme, hvorfor det skal anvises, hvorledes ansøger forventer at rejse kapital til evt. etablering, drift og/eller investeringer. Budgetforudsætningerne kan indtastes i budgetskabelonen eller vedlægges i et særskilt dokument. |
Nøgletalsopgørelse (KPI) I fanen "KPI" udregnes relevante nøgletal på baggrund af de oplysninger, der er indtastet i den øvrige del af budgetskabelonen. Oplysningerne kan hjælpe ansøgeren til at bekræfte, om de oplysninger, der er indtastet, er korrekte. I fanen "KPI" er antallet af kunder den eneste oplysning, der skal indtastes manuelt. Endvidere skal der vedlægges budgetforudsætninger for tilgangen af kunder, som skal indeholde væsentlige forhold, der påvirker antallet af kunder, fx i form af øgede markedsføringsomkostnigner, eller udvidelse til nye markeder. Der skal for alle de automatisk udregnede nøgletal angives forklaringer i kommentarfeltet, hvis de enkelte nøgletal ligger på et meget højt eller lavt niveau eller hvis der er store udsving. Der udregnes følgende nøgletal: - Afkastningsgraden
- Overskudsgrad
- Egenkapital forrentning
- Gennemsnitlig omsætning pr. kunde
- Marketingskroner i forhold til nye kunder/medlemmer (CPA)
- Soliditetsgrad
- Analyse af pengestrømme
- Likviditetsgrad
Budgetforudsætningerne og forklaringer kan indtastes i budgetskabelonen eller vedlægges i et særskilt dokument. |
Behandling af oplysninger
Spillemyndigheden lægger ved vurderingen af, om en spilvirksomhed kan drives på økonomisk forsvarlig vis, bl.a. vægt på, at
- selskabet har mulighed for at udbetale gevinster,
- der er tilstrækkelig med likviditet i selskabet til at forestå sine investeringer, f.eks. i form af reelle likvider eller garantier fra andre støttevirksomheder, f.eks. moderselskab eller bankforbindelse,
- budgetterne stemmer overens med de mål, der er fastsat i forretningsplanen, og
- der er afsat tilstrækkelige midler til drift af ansøgerselskabet.
Kravet om modregningsfri konto
Regel
En tilladelsesindehaver skal have en modregningsfri konto i et pengeinstitut mv., som holdes adskilt fra tilladelsesindehaverens egne midler, og som kun tilladelsesindehaveren har rådighed over.
Midlerne på kontoen kan kun udbetales til spillerne og kan ikke anvendes til dækning af krav mod tilladelsesindehaveren. Midlerne skal være sikret i tilfælde af insolvens hos tilladelsesindehaveren. Det er muligt for tilladelsesindehaveren, at lade en anden part administrere udbetalingen af midler på tilladelsesindehaverens vegne. Det forudsætter dog at det er tilrettelagt på en måde, hvor midlerne på den modregningsfri konto ikke indgår i den anden juridiske enheds driftsmidler og kun udbetales, når tilladelsesindehaveren instruerer herom.
Midlerne skal til enhver tid svare til det samlede beløb, der står på spillerens spilkonti. Dvs. at det ikke er muligt at holde kontoen overfinansieret og derved undgå daglige opdateringer.
Se BEK nr. 1274/2019 § 11.
Beløbets størrelse
En gang i døgnet skal tilladelsesindehaver opdatere beløbet på den modregningsfri konto, så det stemmer overens med spillernes indeståender. Opdatering skal ske alle ugens dage, også weekend- og helligdage.
Ansøgeren skal tilrettelægge sin proces, så det er muligt at dokumentere, at overførslerne sker på daglig basis.
Spillemyndighedens afgørelse
Hvis Spillemyndigheden finder, at kravene til økonomisk forsvarlig drift ikke er opfyldt, kan det medføre et afslag på ansøgning om tilladelse.
Bemærk
Spillemyndigheden indhenter ved ansøgningen en økonomisk anbefaling fra en ekstern konsulentvirksomhed, til brug for Spillemyndighedens vurdering af, om ansøgeren er egnet til at drive spilvirksomhed på økonomisk forsvarlig vis. Den eksterne konsulentvirksomhed er underlagt tavshedspligt.
Den eksterne konsulentvirksomhed vurderer kun om ansøgeren er egnet til at drive virksomhed med spil på en økonomisk forsvarlig måde, mens det er Spillemyndigheden, der træffer den endelige afgørelse ud fra revisionsfirmaets anbefaling.