| Begrebet uvedkommende fortolkes restriktivt i forhold til private. Skattemyndighederne
må derfor ikke uden særlig lovhjemmel udlevere oplysninger omfattet af
tavshedspligten efter SSL § 37 til
andre private end den, der har afgivet oplysningen eller den, som oplysningen er
om.
Sådan særlig lovhjemmel findes bl.a. i SSL § 37 A, stk. 1 om videregivelse
af oplysninger til ægtefælle, i forvaltningslovens regler om aktindsigt
for parter, samt i persondataloven i det omfang den registreredes retsstilling ikke
forringes herved, jf. persondatalovens
§ 2, stk. 1.
Forholdet mellem tavshedspligt og begrundelse En sådan særlig hjemmel
findes endvidere i FVL § 24 om begrundelsespligten.
Det betyder, at videregivelse af oplysninger omfattet af SSL § 37 til andre
private end den oplysningen er om, ikke vil være en overtrædelse af tavshedspligten,
hvis oplysningerne er omfattet af begrundelseskravet i FVL § 24 i forbindelse
med, at en skattemyndighed træffer afgørelse. Om forvaltningslovens krav
til en begrundelse henvises til afsnit E.3.7.
Mens
kravet om henvisning til retsregler i FVL § 24, stk. 1 er absolut, gælder
pligten til en kort redegørelse om faktiske omstændigheder efter FVL §
24, stk. 2 kun, når der er behov for det. Spørgsmålet om, hvorvidt
og i hvilket omfang begrundelsen skal indeholde oplysninger om faktiske omstændigheder,
beror således på en konkret vurdering. Det samme gælder undtagelsesbestemmelsen
i FVL § 24, stk. 3, hvorefter begrundelsespligten kan begrænses - eller
efter omstændighederne bortfalde - efter en konkret vurdering, jf. kriterierne
i FVL § 15.
Der skal derfor, når fortrolige oplysninger om trediemand overvejes anvendt
i en begrundelse, foretages en vurdering af, hvorvidt disse oplysninger er påkrævet
ud fra væsentlighedskriteriet i FVL § 24, stk. 2, og hvis dette er tilfældet,
om der efter en konkret afvejning af de modsat rettede hensyn nævnt i FVL §
24, stk. 3 skal foretages en begrænsning af begrundelsen for så vidt angår
disse oplysninger.
I sager, hvor der er flere parter, eksempelvis på arbejdsgiverkontrollens område,
skal der ligeledes foretages en vurdering efter FVL § 24, stk. 3, jf. §
15, af i hvilket omfang, der ved fremsendelse af afgørelse og sagsfremstilling
til den ene part, skal fjernes eller bibeholdes evt. fortrolige oplysninger om den
anden part.
Forholdet mellem tavshedspligt og partshøring Endelig findes en sådan
særlig hjemmel i FVL § 19 om partshøringspligten. Det betyder, at
videregivelse af oplysninger omfattet af SSL § 37 til andre private, end den
oplysningen er om, ikke vil være en overtrædelse af tavshedspligten, hvis
oplysningerne er omfattet af myndighedernes partshøringspligt efter FVL §
19, stk. 1. Efter undtagelsesbestemmelsen i stk. 2 gælder pligten til at videregive
oplysninger efter stk. 1 imidlertid ikke, hvis parten efter reglerne om aktindsigt
i forvaltningsloven ikke har ret til de pågældende oplysninger. Der skal
derfor ved overvejelse af partshøring over oplysninger om faktiske omstændigheder,
der indeholder fortrolige oplysninger om trediemand, foretages en vurdering af om
der efter en konkret afvejning af de modsatrettede hensyn, der er nævnt i FVL
§ 15, skal foretages en begrænsning af de omfattede oplysninger, eller
om høringen helt skal bortfalde. |