| LL §§ 33 og 33 A er interne lempelsesregler. Disse regler finder anvendelse,
når der ikke foreligger en DBO mellem Danmark og det pågældende land,
eller hvis det er mere fordelagtigt at benytte de interne lempelsesregler i stedet
for en DBO.► I TfS 2000, 691 fremhæver Landsskatteretten således , at en skatteyder kan vælge at påberåbe sig lempelsesreglen i LL § 33 fremfor lempelse efter den pågældende DBO. Endvidere at skatteyderen ikke indirekte kan anses at have valgt exemptionmetoden efter DBO'en, som følge af at vedkommende ikke
har selvangivet den lempelsesberettigede indkomst.
◄Det
fremgår af afsnit D.C.3,
efter hvilke principper opgørelsen af lempelsesberettiget udenlandsk indkomst
skal foretages, samt hvordan lempelsesberegningen foretages efter credit- og exemptionmetoden.
gælder uanset, om lempelsen sker i henhold
til nationale lempelsesregler eller i henhold til en DBO.
KSL § 62 D
KSL § 62 D ændrer reglerne om forskudsregistrering
i forbindelse med lønindkomst for arbejde i udlandet, som er lempelsesberettiget
efter LL § 33 A eller en DBO.
Formålet med KSL § 62 D er at mindske problemer med, at danske skattemyndigheder
skal inddrive udenlandsk skat hos en dansk lønmodtager, der har arbejdet i
udlandet, eller at danske arbejdsgivere kommer til at betale udenlandsk skat for
deres medarbejdere, der har arbejdet i udlandet. Reglen gælder derfor kun,
hvis lønmodtageren ikke betaler skat i arbejdsstaten, selv om denne stat kan
beskatte lønindkomsten, eller hvis der ikke er taget skridt over for arbejdsstatens
skattemyndigheder til betaling af denne stats skat. Reglen gælder også
kun ved arbejde i bestemte stater, som har en aftale med Danmark om bistand til
inddrivelse af skatter, og hvor aftalen omfatter lønindkomsten, 6
KSL § 62 D medfører alene en ændring af forskudsregistreringen i
forbindelse med arbejde i udlandet, idet der i visse tilfælde skal ses bort
fra reglerne i LL § 33 A eller i DBO'erne om nedsættelse af dansk skat
af udenlandsk lønindkomst. § 62 D medfører
derimod ikke en ændring af beregningen af slutskatten. Anvendelsen af LL §
33 A eller vedkommende DBO vil derfor medføre en overskydende skat, der eventuelt
kan anvendes til dækning af arbejdsstatens skat.
Betingelserne
for anvendel-
sen af
§ 62 D§
62 D, stk. 1, skal anvendes i tilfælde, hvor en fuldt skattepligtig lønmodtager
har lønindkomst ved arbejde på Færøerne, i Grønland eller
i udlandet (arbejdsstaten), og lønmodtageren er omfattet af regler om skattenedsættelse
i LL § 33 A eller i DBO'en med arbejdsstaten. Løn for arbejde på
Færøerne eller i Grønland kan dog kun være omfattet af en DBO.
Under hensyn til formålet med loven (bl.a. at imødegå problemer med
danske myndigheders inddrivelse af udenlandske skatter af løn for arbejde i
udlandet) skal reglen kun anvendes for lønindkomst ved arbejde i bestemte fremmede
stater, som har aftale med Danmark om bistand med inddrivelse af skattekrav.
§ 62 D skal kun anvendes ved arbejde på Færøerne, i Grønland
eller i en fremmed stat, som er omfattet af EF's bistandsdirektiv eller OECD/Europarådets
bistandskonvention, og som har en aftale med Danmark om administrativ bistand med
inddrivelse af skattekrav.
Efter de gældende internationale aftaler vil reglen derfor kun omfatte arbejde
udført i Belgien, Finland, Frankrig, Holland, Island, Luxembourg, Norge, Polen,
Sverige, Tyskland og USA (i det omfang, lønmodtageren ikke er dansk statsborger)
samt på Færøerne og i Grønland.
Efterhånden som flere lande bliver omfattet af disse internationale aftaler,
vil området for reglens anvendelse blive udvidet.
§ 62 D skal derimod ikke anvendes i de tilfælde,
hvor arbejdsstaten efter dens DBO med Danmark er afskåret fra at beskatte lønindkomsten,
og hvor der efter LL § 33 A, stk. 3, gives halv nedsættelse af den danske
skat af den udenlandske lønindkomst, jf. D.C.2.7.
Reglen gælder heller ikke for personer, der er udsendt af den danske stat eller
anden dansk offentlig myndighed til tjeneste uden for riget, idet disse personer
ikke kan beskattes af den stat, hvor de udfører deres tjeneste.
§ 62 D skal ikke anvendes, hvis de danske
skattemyndigheder får dokumentation for, at lønmodtageren betaler skat
i arbejdsstaten af lønindkomsten for arbejdet dér.
Dokumentation
for skatte-
betalingLønmodtageren
kan mest direkte dokumentere skattebetaling til arbejdsstaten ved at forevise kvitteringer
for betalt skat til arbejdsstaten eller lønsedler, som viser, at arbejdsgiveren
har trukket skat til arbejdsstaten.
Dokumentation kan også ske ved, at den pågældendes arbejdsgiver attesterer,
at der sker indeholdelse af skat til arbejdsstaten. Lønmodtageren kan også
opfylde kravet om dokumentation ved at godtgøre, at den pågældende
er tilmeldt de relevante skattemyndigheder i arbejdsstaten. Det forudsættes,
at tilmeldingen indeholder de korrekte oplysninger om arbejdsforholdet i denne stat.
Det kræves således ikke ubetinget, at lønmodtageren rent faktisk
betaler skat til arbejdsstaten, hvis det kan dokumenteres, at denne stats skattemyndigheder
er bekendt med arbejdsforholdet.
Det kan fx være tilfældet, hvis arbejdet udføres i et land, som først
opkræver skat af lønnen i året efter, at den er optjent.
Det kan også være tilfældet, hvis lønmodtageren har søgt
arbejdsstatens skattemyndigheder om at blive omfattet af særlige skatteregler,
og arbejdsstatens skattemyndigheder har bevilget henstand med skattebetaling efter
landets almindelige regler i den periode, ansøgningen behandles.
Hvis en lønmodtager ved påbegyndelsen af et arbejdsforhold i udlandet
ikke kan dokumentere skattebetaling til arbejdsstaten, vil betingelserne for anvendelsen
af § 62 D være opfyldt for den pågældende,
således at der ikke kan ske nedsættelse af de foreløbige skatter
ved forskudsregistreringen. Dette forhindrer imidlertid ikke, at forskudsregistreringen
kan ændres, hvis lønmodtageren forelægger den nødvendige dokumentation
på et tidspunkt under arbejdsforholdet. Der kan ligeledes ske tilbagebetaling
af for meget betalt skat efter KSL § 55, hvis det i øvrigt følger
af den normale praksis efter denne regel.
Virkningen af
§ 62 D§
62 D medfører, at der ved forskudsregistreringen (eller ved ændring af
forskudsregistreringen) ikke skal tages hensyn til reglerne i LL § 33 A eller
i en DBO med arbejdsstaten. Det medfører, at de foreløbige skatter af
udenlandsk lønindkomst ikke bliver nedsat efter disse regler.
På samme måde kan en lønmodtager i løbet af et indkomstår
ikke anmode om tilbagebetaling af for meget betalt skat for samme indkomstår,
jf. KSL § 55, for så vidt angår udenlandsk lønindkomst, medmindre
skattebetaling til udlandet dokumenteres.
§ 62 D medfører alene, at der ved forskudsregistreringen
skal ses bort fra reglerne i LL § 33 A eller i en DBO om nedsættelse af
dansk skat. Reglen medfører derimod ikke, at der ved forskudsregistreringen
skal ses bort fra fradrag efter rejsereglerne, jf. afsnit D.B.2
og Når
der ikke er taget hensyn til regler om skattenedsættelse ved forskudsregistreringen,
vil de foreløbige skatter alt andet lige blive større end den endelige
skat.
TrækaftalerI de tilfælde, hvor der er en aftale mellem Danmark
og arbejdsstaten om overførsel af foreløbige skatter, kan det beløb,
der er blevet indeholdt for meget i foreløbige skatter, blive overført
til skattemyndighederne i arbejdsstaten i overensstemmelse med aftalens regler.
For tiden er der kun en sådan trækaftale mellem de nordiske lande,
jf. afsnit D.E. under Norden, men bestemmelsen
i KSL § 88, stk. 2, giver hjemmel til indgåelse af flere aftaler.
Det beløb, der overføres til arbejdsstaten efter trækaftalen, vil
blive modregnet i denne stats skattekrav mod lønmodtageren.
Hvis der ikke foreligger en trækaftale, vil det beløb, der er indeholdt
for meget som foreløbige skatter, blive udbetalt (med godtgørelse efter
de sædvanlige regler) til lønmodtageren ved årsopgørelsen. Lønmodtageren
kan anvende den overskydende skat til betaling af arbejdsstatens skat.
BistandsaftalerHvis arbejdsstatens myndigheder på tidspunktet for udbetaling
af den overskydende skat har opgjort skattekravet mod den danske lønmodtager
og anmodet de danske skattemyndigheder om bistand til inddrivelse af dette skattekrav,
kan det beløb, der skal udbetales til lønmodtageren, anvendes til betaling
af arbejdsstatens skattekrav.
De danske skattemyndigheder skal yde bistand til inddrivelse af arbejdsstatens skattekrav
i overensstemmelse med reglerne i den eller de aftaler om administrativ bistand,
som Danmark har med den stat, hvor arbejdet er udført. Hvis lønmodtageren
har indsigelser mod arbejdsstatens skattekrav, afhænger det af den pågældende
aftale om bistand, i hvilket omfang de danske skattemyndigheder skal afvente udfaldet
af denne klage eller eventuelt foretage sikringsforanstaltninger.
Hvis arbejdsstatens myndigheder har opgjort skattekravet mod en dansk lønmodtager
og pålagt den pågældendes arbejdsgiver at betale skattekravet, kan
det beløb, der skal udbetales som overskydende dansk skat, dog i stedet blive
overført til betaling af det beløb, som arbejdsgiveren har betalt, jf.
KSL § 62 D, stk. 2.
Dette gælder også i tilfælde, hvor danske myndigheder har andre krav
mod den pågældende lønmodtager. Hvis omvendt arbejdsgiveren har andre
krav mod lønmodtageren (end den betalte udenlandske skat), kan den overskydende
skat ikke overføres til arbejdsgiveren til dækning af disse krav.
Den overskydende skat for en lønmodtager kan kun overføres til den pågældendes
arbejdsgiver, hvis denne først har dokumenteret over for de danske skattemyndigheder,
at han har betalt lønmodtagerens skat til arbejdsstaten.
|