| Stiller arbejdsgiveren en bil til rådighed, som den ansatte kan anvende privat,
er der tale om et skattepligtigt personalegode (fri bil), jf. LL § 16, stk.
4.
A.F.3.1.5.
En
fodboldtræner, der havde fået stillet en sponsorbil til rådighed,
blev af Østre Landsret anset for skattepligtig af værdien af fri bil,
jf. TfS 1997, 557 ØLD.
En selvstændig erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen, og som
har valgt at lade sin bil gå ind i denne ordning, skal i denne situation ligestilles
med en ansat, der har fået stillet bil til privat rådighed af en arbejdsgiver,
jf. VSL § 1, stk. 3. Se nærmere afsnit E.G.2.1.6.3.
Det er rådigheden over den fri bil, der beskattes. Det skattepligtige beløb
fastsættes derfor uafhængigt af privatkørslens omfang.
►Se TfS 2000, 622 ØLD, hvor retten fandt, at der skulle ske beskatning af bil til rådighed i et tilfælde, hvor skatteyderen havde fraskrevet sig privat rådighed over bilen. Skatteyderen var ansat i sin samlevers selskab og havde ikke ført kørselsesregnskab. Se endvidere TfS 2000, 494 VLD, hvor en hovedaktionær, der ikke modtog løn fra selskabet, blev beskattet af fri bil. Retten fandt, at skatteyderen havde haft adgang til at benytte selskabets varebiler til private formål.◄
Pct.-reglenProcentdelen
er fastsat til 25 pct. i
indkomståret 2000.► Med virkning fra og med indkomstkomståret 2001 er reglerne ændret, for så vidt angår biler anskaffet af arbejdsgiveren mv. 29. marts 2000 eller senere, jf. lov nr. 458 af 31. maj 2000. For sådanne biler udgør procentdelen 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og 20 pct. af resten. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren mv. inden den 29. marts 2000, har de ændrede regler først virkning fra og med indkomståret 2003, men den ansatte kan vælge at anvende de ændrede regler fra og med indkomståret 2001.◄
Opgørelse af bilens værdiBilens værdi sættes til mindst
160.000 kr. og højst 450.000 kr., jf. LL 16, stk. 4, 1. pkt. .
En ansat, der i hele ►2000◄
har firmabil til rådighed for privat benyttelse, vil derfor blive beskattet
af et beløb på mindst ►40.000 kr.◄
og højst ►112.500 kr.
◄
Bilens værdi, som lægges til grund ved beregningen af den skattepligtige
indkomst, afhænger af dels bilens alder, dels om arbejdsgiveren har anskaffet
bilen som brugt. ►Med virkning fra og med indkomstkomståret 2001 er reglerne ændret for så vidt angår biler anskaffet af arbejdsgiveren mv. 29. marts 2000 eller senere, jf. lov nr. 458 af 31. maj 2000. For sådanne biler udgør procentdelen 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og 20 pct. af resten. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren mv. inden den 29. marts 2000, har de ændrede regler først virkning fra og med indkomståret 2003, men den ansatte kan vælge at anvende de ændrede regler fra og med indkomståret 2001. Se endvidere et ministersvar offentliggjort i TfS 2000, 654.
◄
Beregningsgrundlaget for biler, der ved anskaffelsen er 3 år og derunder
det indkomstår, hvor bilen er indregistreret første gang samt de 2 følgende
indkomstår. I det 4. og de efterfølgende indkomstår nedsættes
værdien til 75 pct. af nyvognsprisen dog ikke til et beløb under 160.000
kr..
NyvognsprisenNyvognsprisen var tidligere bilens listepris fra ny inkl. moms,
registreringsafgift og leveringsomkostninger samt alt normalt tilbehør. Efter
en ændring af registreringsafgiftsloven, lov nr. 489 af 12. juni 1996, blev
der mulighed for at fastsætte priserne på nye biler mere individuelt.
I TfS 1996, 724 TSS udtalte Told- og Skattestyrelsen således, at den pris,
som forhandleren faktisk benytter ved afgiftsberigtigelsen, også udgør
beregningsgrundlaget inkl. registreringsafgift, moms, leveringsomkostninger og alt
normalt tilbehør ved værdiansættelse af fri bil efter LL § 16,
stk. 4, 3. pkt.
Den værdi, som forhandleren skal benytte ved registreringsafgiftsberigtigelsen
for et nyt køretøj, er bl.a. køretøjets almindelige pris, jf.
registreringsafgiftslovens §§ 8 og 9. Told- og skatteregionerne administrerer
de nærmere regler herom. I givet fald kan der rettes henvendelse hertil.
Normalt tilbehørVed normalt tilbehør forstås tilbehør,
der forekommer i privatejede biler, herunder telefon, men ikke særligt virksomhedstilbehør
som fx telefax, diktafon og lign.Told-
og Skattestyrelsen har nærmere præciseret begrebet normalt tilbehør,
jf. TfS 1996, 487 TSS. Styrelsen udtalte, at hvor der ikke er tale om særligt
virksomhedstilbehør, medregnes alene registreringsafgiftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr
til beregningsgrundlaget for fri firmabil.
Efter registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, kan ekstraudstyr, der leveres
af forhandleren i forbindelse med køretøjets salg til bruger og efter
særskilt aftale mellem forhandleren og brugeren, undtages fra registreringsafgift.
Det er dog en betingelse, at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt
på køretøjet ikke foretages af fabrikations- eller importørvirksomheden.
I registreringsafgiftsmæssig henseende indrømmes der et fradrag for særligt
trafiksikkerhedsfremmende udstyr, jf.► registreringsafgiftslovens § 3, stk. 2-3.◄
Dette fradrag reducerer ikke yderligere
beregningsgrundlaget for værdien af fri firmabil.
Beregningsgrundlaget vil i et sådant tilfælde fortsat være nyvognsprisen.
Beregningsgrundlaget for biler, der på anskaffelsestidspunktet er over 3 årHvis
bilen på anskaffelsestidspunktet er over 3 år, regnet fra datoen for 1.
indregistrering, anvendes
inkl. moms
som grundlag for beregningen af den skattemæssige værdi, ,
jf. LL § 16, stk. 4, 4. pkt. Det samme gælder tidligere hyrevogne, der
anskaffes uden berigtigelse af registreringsafgift. Anskaffelsessummen tillægges
de istandsættelsesudgifter, som virksomheden afholder, evt. leveringsomkostninger
samt udgifter til tilbehør. .
Udgifter til reparation af en bil udført 1½ år efter arbejdsgiverens
erhvervelse af bilen skulle ikke medregnes ved opgørelsen af grundlaget for
beregning af fri bil. Reparationen skyldtes mangler ved motoren og LSR anså
ikke reparationen for foretaget i forbindelse med erhvervelsen af bilen, jf. TfS
1999, 32 LSR. Beregningsgrundlaget for bilens værdi kan ikke blive mindre end
160.000 kr. eller højere end 450.000 kr. i ►2000◄
, jf. LL § 16, stk. 4, 1. pkt. Eksempel 1:En
bil anskaffes og indregistreres af en arbejdsgiver den 15. dec.
►1997◄ som ny. Den ansatte, der får stillet bilen
til rådighed for privat kørsel, vil i indkomståret
►2000 ◄blive beskattet af ►25 pct.◄
af 75 pct. af nyvognsprisen, jf. pct.-reglen ovenfor. Der er således her gået
2 fulde indkomstår ( ►1998 og 1999◄)
siden den første indregistrering af bilen.
Eksempel 2:Hvis bilen er indregistreret første gang den 13. dec.►1997◄,
og den bliver solgt videre til en arbejdsgiver den 10. dec.►2000◄,
skal den ansatte, der får stillet bilen til rådighed til privat kørsel,
beskattes af en forholdsmæssig andel (1 måned) - i dette tilfælde
1/12 af ►25 pct.◄ af
75 pct. af nyvognsprisen. Her er der ikke gået 3 hele år efter den første
indregistrering.
Eksempel 3:Køber en arbejdsgiver den 11. dec.
►2000◄ en bil, der er indregistreret første gang
den 10. dec. ►1997◄,
vil den ansatte, der får stillet bilen til rådighed for privat kørsel,
skulle beskattes af en forholdsmæssig andel af
►25 pct.◄ af anskaffelsessummen. Her er der gået
3 hele år efter første indregistrering.
Rådighed over firmabil en del af åretDen
skattepligtige værdi beregnes ud fra det antal måneder, hvor bilen helt
eller delvis har været til rådighed. Har bilen kun været til rådighed
en del af en måned, fx på grund af udlandsrejser eller sygefravær,
medregnes værdien af fri bil således for hele måneden. Skifter
den ansatte i årets løb en eller flere gange fri firmabil inden for samme
kalendermåned,Bestemmelsen
er bl.a. anvendelig for faggrupper, der ofte skifter bil fx sælgere i et automobilforhandlerfirma.
Arbejdsgiveren skal afskære den ansatte fra at råde over bilen, hvis den
ansatte ikke skal beskattes af rådigheden for hele året. Eksempelvis kan
en ansat efter aftale med arbejdsgiveren aflevere firmabilen i virksomheden, hvis
den pågældende skal på rejse i længere tid (i mindst en måned).
Ved den delvise råden ansættes den ansatte af firmabilens årsværdi,
fratrukket værdien af det antal hele måneder (à 30 dage), hvor bilen
ikke er til rådighed for privat brug.
Den ansattes egenbetaling
I
en kendelse vedrørende fri firmabil udtalte LSR, at udgangspunktet for beskatning
af fri firmabil er, at firmaet afholder alle omkostninger vedrørende firmabilen,
herunder udgifter til benzin. Beløb, som den ansatte selv anvender til fx køb
af benzin til firmabilen, kan således ikke anvendes til reduktion af den skattepligtige
værdi. En reduktion i den skattepligtige værdi forudsatte derfor en betaling
af beskattede midler til arbejdsgiveren, jf. TfS 1997, 658 LSR.
.
Udgifter i forbindelse med firmabilArbejdsgiveren kan afholde udgifter, der
har en driftsmæssig sammenhæng med brugen af firmabilen, uden at dette
får skattemæssige konsekvenser for den ansatte. Sådanne udgifter
må antages at falde inden for rammerne af den skematiske værdiansættelse
efter LL § 16, stk. 4. De udgiftstyper, der typisk vil kunne afholdes af arbejdsgiveren
vil være udgifter, der kan betegnes som ordinære, driftsmæssige udgifter,
dvs. udgifter til forsikringer, vægtafgift, benzin, nødvendige reparationer,
vedligeholdelse, herunder kør-videre-produkter såsom olie, vask, sprinklervæske
mv.
Udgifter til garage, færgebilletter,
biltog, motorvejs- og broafgifter må anses for udgifter af ikke-driftsmæssig
karakter og derfor ikke indeholdt i den skattemæssige værdi af fri firmabil.
I det omfang arbejdsgiveren betaler udgifter hertil for den ansatte, må de
skattemæssige konsekvenser bedømmes særskilt, jf. også TfS 1996,
489. ►Afholder arbejdsgiveren udgifter til fx færgebilletter eller broafgifter i forbindelse med den ansattes erhvervsmæssige kørsel, er udgiftdækningen skattefri for den ansatte. Afholder arbejdsgiveren udgifter til færgebillet eller broafgift i forbindelse med den ansattes befordring mellem bopæl og arbejdsplads, er en sådan betaling skattepligtig for den ansatte, og den ansatte kan ikke tage fradrag for færgetransport eller det særlige fradrag for passage af Storebæltsbroen◄.
Se nærmere TfS 2000, 851 dep. samt A.F.3.1.3.7
og A.F.3.1.3.8.
Lejet/leaset bil
Reglerne om nedsættelse af beregningsgrundlaget til 75 pct. for det 4. indkomstår
efter bilens første indregistrering finder derfor også anvendelse i leasingsituationer.
Landsskatteretten har i en kendelse vedrørende en leaset firmabil fastslået,
at den skattemæssige værdi for en tidligere leaset firmabil kan fastsættes
til arbejdsgiverens købspris, når firmaet anskaffer bilen mere end tre
år efter 1. indregistrering. I kendelsen var der tale om et salg mellem interesseforbundne
parter, og både før og efter købet var firmabilen til rådighed
for den samme skatteyder. Landsskatteretten lagde til grund, at den aftalte salgspris
var udtryk for den reelle handelspris. Der var således ikke tale om et uafbrudt
forløb, blot fordi den samme firmabil var til rådighed for den samme skatteyder
før og efter salget/købet, jf. TfS 1997, 183 LSR.
Hvornår er bilen til rådighed for privat kørsel?Der sker kun
beskatning af en firmabil, hvis den er til rådighed for privat anvendelse.
De biler, der er omfattet heraf, er biler, der i vid forstand kan være egnede
til personbefordring af private. En firmabil, som alene er til rådighed for
erhvervsmæssig kørsel, beskattes ikke.
Har en person uden for normal arbejdstid en firmabil til rådighed, er der en
formodning for, at den også er til rådighed for privat kørsel, medmindre
arbejdsgiveren har stillet begrænsninger for anvendelsen. Den ansatte må
derfor godtgøre, at en firmabil ikke må benyttes privat, hvis beskatning
heraf skal undgås.
Det må som minimum kræves, at der er en skriftlig aftale mellem den ansatte
og arbejdsgiveren om, at firmabilen ikke må anvendes til privat kørsel,
herunder kørsel mellem hjem og arbejde. Se endvidere skatteministerens besvarelse
vedrørende dokumentation for at en firmabil kun anvendes til erhvervsmæssig
kørsel, jf. TfS 1999, 418.
Arbejdsgiveren har en pligt til at sikre, at aftalen overholdes. Arbejdsgiveren
må således påse, at fx udgifter til benzin og service svarer til
omfanget af den erhvervsmæssige kørsel.
Hvisbilen medtages til den ansattes bolig uden
for arbejdstiden,
at bilen er til
rådighed for privat kørsel. Benyttes bilen aldrig privat i arbejdstiden,
og efterlades firmabilen altid ved virksomheden uden for arbejdstiden, sker der
ikke beskatning af fri firmabil, såfremt der er indgået en aftale med
arbejdsgiveren om, at bilen ikke er til rådighed for privat benyttelse.
Endvidere vil det bl.a. kunne have betydning, hvor den ansatte bor i forhold til
fx dagligvareforretninger, hvordan den pågældende klarer sin transport
til og fra arbejde, familiens størrelse, og om familien har egen bil. Der skal
således ses på familiens samlede levevis/kørselsbehov ved bedømmelsen
af, om firmabilen anvendes privat.
Der kan normalt ikke stilles krav om, at den ansatte fører en egentlig kørebog,
der viser, at der kun køres erhvervsmæssigt i bilen. Den ansatte kan beskrive
sin daglige erhvervsmæssige kørsel og evt. fremvise sine arbejdssedler
til understøttelse af, at der ikke er kørt privat.
Hvis den ansatte vil undgå beskatning af fri bil til rådighed, må
det godtgøres, at den ansatte har meddelt arbejdsgiveren, at den ansatte ikke
vil have bilen til rådighed privat, og at bilen udelukkende har været
benyttet erhvervsmæssigt.
Der skal ske beskatning i løbet af året, såfremt der er en formodning
for, at der er fri bil til rådighed. Herefter må den ansatte ved fuldstændigt
kørselsregnskab godtgøre over for skattemyndighederne, at den pågældende
ikke har kørt privat, se svar fra skatteministeren i TfS 1994, 154.
Hvis en hovedaktionær har råderet over en firmabil, er der en formodning
for, at bilen ikke kun er til rådighed for erhvervsmæssig kørsel,
men også for privat kørsel. Derfor må en hovedaktionær, der
ønsker at undgå beskatning af rådighed over firmabil til privat kørsel,
over for ligningsmyndigheden sandsynliggøre, at den pågældende er
afskåret fra at anvende bilen til privat kørsel, jf. TfS 1997, 584. Se
også TfS 1999, 919 HRD om en skatteyder, der arbejdede som gardinmontør
og direktør i et selskab, der drev virksomhed med salg og montage af gardiner
og som var ejet af skatteyderens ægtefælle. Selskabet var registreret
på ægtefællernes privatadresse, men forretningen lå på
en anden adresse. Selskabet havde leaset to varebiler, hvoraf skatteyderen benyttede
den ene til kørsel til kunder. Højesteret fandt, at der ikke var tilstrækkeligt
grundlag for at fastslå, at bilen, uanset at den var specialindrettet til skatteyderens
arbejde som gardinmontør, ikke var indrettet på en sådan måde
og i et sådant omfang, at den kunne anses som en værkstedsvogn. Højesteret
lagde derfor til grund, at bilen var anvendelig som alternativ til en privat bil.
Værdien af fri bil blev herefter beregnet efter LL § 16, stk. 4. Se også
TfS 1999, 952 ØLD, hvor en hovedaktionær blev beskattet af fri bil til
rådighed af en varevogn på gule plader. Landsretten lagde til grund, at
varevognen var egnet til befordring af to personer og lovligt kunne anvendes hertil
med private formål, fordi momsen ikke var afløftet af selskabet. Varevognen
var uden ændringer i varerummet og derfor ikke specialindrettet.
Se også TfS 1999, 28 ØLD, hvor en hovedanpartshaver ifølge en udateret
aftale mellem selskabet og den pågældende have fået en varebil på
gule plader stillet til rådighed for kørsel i selskabets regi. Den stedlige
skattemyndighed beskattede hovedanpartshaveren af værdien af fri bil til rådighed
uanset, at hovedanpartshaveren gjorde gældende, at han ikke havde benyttet
varebilen privat, og at han var ejer af en privat bil. Landsskatteretten fastholdt,
at hovedanpartshaveren skulle beskattes af værdien af fri bil. Østre Landsret
fandt, at uanset at en anvendelse af varebilen ville indebære en overtrædelse
af momsloven, kunne bevisbyrden for bilens anvendelse ikke pålægges skattemyndighederne.
Da anpartshaveren ikke havde godtgjort, at varebilen alene blev anvendt til erhvervsmæssig
formål, fastholdt Østre Landsret Landsskatterettens afgørelse.
Hvis et ægtepar er ansat i samme selskab
og den ene får stillet en bil til rådighed, skal der kun ske beskatning
af den ægtefælle, der får stillet bilen til rådighed for privat
kørsel, jf. LL § 16, stk. 4, 1. pkt. Se endvidere TfS 1999, 386 LSR, hvor
en skatteyder sammen med sin svigerfar drev landbrugsvirksomhed i interessentskabsform
og havde anvendt virksomhedsordningen. Landbruget bestod af tre selvstændigt
matrikulerede ejendomme, og skatteyderen og svigerfaderen beboede hver en af ejendommene
og havde hver sin husstand. Interessentskabet havde anskaffet en bil, der blev benyttet
privat af begge interessenter. Landsskatteretten fandt, at der ikke var hjemmel
til alene at beskatte hver interessent af en forholdsmæssig del af værdien
af bil til rådighed, og de blev derfor hver beskattet af den fulde værdi
heraf, jf. LL § 16, stk. 4.
Anvendelse af firmabilen til transport fra bopælen til et arbejdssted eller
omvendt anses for privat kørsel. Dette gælder også selvom bilen anvendes
til kørsel til/fra bopælen i forbindelse med kørsel, der i øvrigt
er erhvervsmæssig.
Hvornår er bilen til rådighed for erhvervsmæssig kørsel (60-dages-reglen)?Transport,
der sker mellem bopælen og en midlertidig arbejdsplads anses derimod for erhvervsmæssig
kørsel. En midlertidig arbejdsplads er defineret som en arbejdsplads, hvortil
der køres højst 60 arbejdsdage inden for de foregående 24 måneder,
jf. LL § 9 B, stk. 1, litra a. Der behøver ikke at være tale om 60
arbejdsdage i sammenhæng. Hvis der kun køres fra bopælen til arbejdspladsen
enkelte dage igennem en periode, lægges arbejdsdagene sammen. Sammentællingen
afbrydes kun, hvis man ikke har kørt mellem bopælen og arbejdspladsen
i 60 sammenhængende arbejdsdage (ca. 3 mdr.). Kørsel til en arbejdsplads
i dagens løb tælles ikke med i 60-dages-reglen. Se endvidere afsnit A.F.3.2.
Selvom en arbejdsplads én gang er blevet fast, kan den godt senere blive midlertidig
igen.
Konstateres det, at den ansatte kører privat i firmabilen - trods aftale med
arbejdsgiveren om det modsatte - beskattes den ansatte, som om bilen var til rådighed
for privat kørsel det pågældende år.
En virksomheds medarbejder kan ikke uden skattemæssige konsekvenser leje firmabiler.
Medarbejderne skal beskattes af værdien af fri bil med fradrag af den foretagne
egenbetaling (lejen), jf. LL § 16, stk. 4, se TfS 1994, 730 LR.
Har den ansatte på samme tid flere biler til rådighed for privat kørsel,
skal den ansatte beskattes af værdien af den fri rådighed over hver enkelt
bil.
Værdien af hel eller delvis fri firmabil til rådighed er A-indkomst, og
arbejdsgiveren skal løbende indeholde A-skat, lønmodtagerbidrag og SP-bidrag.
Firmabil på gule pladerAnsatte, der kører i en firmabil på
gule plader, hvor arbejdsgiverne ikke har betalt moms ved anskaffelsen, anses ikke
for at have firmabil til rådighed, hvis kørslen er lovlig efter momsreglerne,
dvs. erhvervsmæssig kørsel, der vedrører firmaets momspligtige aktivitet.
I den forbindelse accepteres det, at der lejlighedsvis køres mellem bopælen
og det faste arbejdssted. Ved lovlig kørsel forstås også kørsel
ud over 60-dages-reglen mindre end en gang ugentlig. Dette gælder også,
hvis arbejdsgiveren har lejet firmabilen, og lejemomsen trækkes fra fuldt ud.
Tilsvarende gælder offentligt ansattes lovlige kørsel i tjenestebil, når
bilen er af en type, der ville have kunnet indregistreres på gule plader, hvis
den var ejet af en privat virksomhed.
TilkaldevagtAnsatte, der har tilkaldevagter fra bopælen, og som tager
bilen med hjem, fordi den skal bruges i forbindelse med tilkaldene, anses ikke af
den grund for at have bil til rådighed for privat kørsel. Det er dog en
betingelse, at tilkaldene ikke sker til et fast arbejdssted, men til midlertidige
arbejdspladser, (uvisse adresser). Det må antages, at det forhold, at der undtagelsesvis
køres mellem hjemmet og virksomheden ikke udelukker, at der kan være tale
om uvisse adresser.
ChaufførerChauffører, hvis hovedopgave er at transportere personer,
materialer eller værktøj, kan starte og slutte det daglige arbejde ved
at køre fra og til hjemmet i bilen, uden at det udløser beskatning af
fri firmabil. Der må ikke være tale om tilfældigt chaufførarbejde
for virksomheden, eller chaufførarbejde, der er en sekundær opgave i forhold
til den pågældendes øvrige arbejdsopgaver.
Kundeopsøgende aktivitetFor personer med kundeopsøgende arbejde
anses kørsel mellem hjem og virksomhed ikke for privat kørsel, hvis en
sådan kørsel højst finder sted 1 gang om ugen. Det er også her
en forudsætning, at bilen i øvrigt ikke er stillet til rådighed for
privat kørsel.
Ved personer med kundeopsøgende arbejde forstås personer, der kører
ud til kunder - nye såvel som gamle - for at sælge virksomhedens produkter,
uanset om produktet har karakter af varer eller tjenesteydelser. Det kundeopsøgende
arbejde skal have en vis fast karakter over året, for at blive anerkendt i
relation til LL § 16, stk. 4.
Særlige køretøjerDer er køretøjer, der ikke umiddelbart
anses for omfattet af reglerne om fri bil til rådighed. Det gælder fx
lastvogne, kranvogne, og andre specialkøretøjer. Foreligger der lukkede
kassevogne med fastmonterede hylder samt fastmonteret værkstøjsindretning,
må vognene anses som sådanne specielt indrettede værkstedvogne, at
benyttelse af vognene til befordring mellem bopæl og arbejdsplads, ikke udløser
beskatning af bil til rådighed, men alene medfører bortfald af befordringsfradraget
for den pågældende strækning.
Disse køretøjer anses ikke for egnede som alternativ til en privat bil,
og privat kørsel i sådanne køretøjer udløser derfor ikke
beskatning efter LL § 16, stk. 4. Det forudsættes herved, at bilerne ikke
må anvendes- og rent faktisk ikke bliver anvendt - til privat kørsel i
øvrigt.
Kun de biler, der efter deres art og fremtræden kan være anvendelige som
alternativ til en privat bil er omfattet af LL § 16, stk. 4. Vurderingen er
dog konkret. Ligningsrådet har i en bindende forhåndsbesked fra 1994 udtalt,
at hvorvidt en bil er uegnet til anvendelse som alternativ til en privat bil
eller ej, bestemmes ud fra bilens indretning. Ligningsrådet anså således
en lukket kassevogn med fastmonteret værktøjsindretning for at være
et specialkøretøj, jf. TfS 1994, 667 LR. Ligningsrådet anså
ligeledes en autocamper for at være et specielt køretøj, jf. TfS
1997, 308 LR. Se også TfS 1999, 495 LSR, hvor Landsskatteretten fandt, at en
varebil på gule plader, der af en slagtermester var medtaget i virksomhedsordningen,
og blev anvendt i forretningen, måtte anses for indrettet på en sådan
måde, at der ikke var grundlag for beskatning af fri bil. Endvidere henvises
til skatteministerens besvarelse af spørgsmål fra Folketingets Skatteudvalg
vedrørende beskatning i situationer, hvor en arbejdsgiver stiller et specialindrettet
køretøj til rådighed for den ansatte, og der foreligger en aftale
om, at bilen ikke må benyttes privat, jf. udtalelse fra skatteministeren i
TfS 1999, 703.
Værdiansættelsen af privat kørsel i særlige køretøjer
sker med udgangspunkt i LL § 16, stk. 3, dvs. markedsværdien, jf. dog
de modifikationer, der følger af LL § 9 C, stk. 6.
Værdiansættelse af privat kørsel i særlige køretøjerVed
værdiansættelsen sondres der imellem følgende former for privat kørsel:
- Kørsel mellem hjem og arbejdsplads.
- Privat kørsel i tilknytning til en erhvervsmæssig kørsel.
- Privat kørsel i øvrigt.
Kørsel mellem hjem og arbejdsplads i et specialkøretøj betragtes
som fribefordring, og den ansatte beskattes ikke af kørslen mellem hjem og
arbejdsplads, hvis den pågældende ikke har taget et befordringsfradrag
efter reglerne herom i LL § 9 C.
Har den ansatte derimod taget et befordringsfradrag, skal den pågældende
ved indkomstopgørelsen medregne værdien af fri befordring svarende til
befordringsfradraget, jf. LL § 9 C, stk. 6.
Da kørsel mellem hjem og arbejde således kun har den konsekvens, at det
almindelige befordringsfradrag ikke kan udnyttes, vil 60-dages-reglen i LL §
9 B ikke have nogen betydning her, hvor den ansatte hverken bliver beskattet af
sin kørsel mellem hjemmet og arbejdet eller kan opnå befordringsfradrag
for kørslen.
Privat kørsel i tilknytning til en erhvervsmæssig kørsel i særlige
køretøjer beskattes med en km-takst, hvis den private kørsel overstiger
en bundgrænse på 1.000 km om året, ►jf. TSS-cirk 1999-48, pkt. e. For 2000 er satsen 2,56 kr. pr. km.◄
Med privat kørsel i forbindelse med en erhvervsmæssig kørsel tænkes
der bl.a. på småture m.m., som eksempelvis foretages under en vagt. Formålet
med den private kørsel er uden betydning. Det afgørende er, om den private
kørsel begrænses af selve vagten eller anden form for erhvervsmæssig
kørsel.
Privat kørsel i øvrigt i et specialkøretøj beskattes med et
beløb, der svarer til det, det ville koste den ansatte at leje en bil med tilsvarende
anvendelsesmuligheder, jf. LL § 16, stk. 3, og ►TSS-cirk. 1999-48, pkt. e.◄
. Dette gælder også,
hvis den ansatte anvender arbejdsgiverens bil i eget erhvervsmæssig øjemed. |