Skatterådet blev anmodet om at bekræfte, at en obligatorisk national sambeskatning ville omfatte selskaberne A, B, C og D.
Det var oplyst, at A var ejet af tre personlige aktionærer. A ejede 100 pct. af såvel kapitalen som stemmerettighederne i B. Herudover ejede A 50 pct. af såvel kapitalen som stemmerettighederne i C, mens C ejede 52 pct. af såvel kapitalen som stemmerettighederne i D.
Baggrunden for spørgsmålet var følgende:
A og E ejer hver 50 pct. af såvel aktiekapitalen som stemmerettighederne i C. Som udgangspunkt besidder hverken A eller E således flertallet af stemmerettighederne i C, jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1.
Der var imidlertid efter det oplyste indgået en aktionæroverenskomst mellem A og E. Af aktionæroverenskomsten fremgik følgende:
"Bestyrelsen skal bestå af 4 medlemmer. Heraf har E ret til at udnævne et medlem og A ret til at udpege øvrige medlemmer. Hvis bestyrelsen ønskes udvidet herudover, har E ret til at udpege ét yderligere bestyrelsesmedlem. E har endvidere ret til at være medlem af bestyrelserne for selskabets datterselskaber."
Endvidere fremgik det af vedtægterne for C at bestyrelsen bestod af 3-5 medlemmer.
I tilknytning til ovenstående havde rådgiver oplyst, at:
- E ikke havde ret til at udøve en bestemmende indflydelse over C's driftsmæssige og finansielle ledelse på grundlag af vedtægter eller aftale med denne, jf. SEL § 31 C, stk. 2, nr. 3,
- E råder ikke på grundlag af aftale med andre deltagere over flertallet af stemmerettighederne i C, jf. SEL § 31 C, stk. 2, nr. 4.
- E udøver ikke bestemmende indflydelse over C's driftsmæssige og finansielle ledelse, jf. SEL § 31 C, stk. 2, nr. 5.
Skatterådet kunne på denne baggrund bekræfte, at en obligatorisk national sambeskatning ville omfatte selskaberne A, B, C og D blandt andet med følgende begrundelse:
"Det er oplyst, at A besidder 100 pct. af såvel stemmerettighederne som aktiekapitalen i B. A må således på baggrund af de foreliggende oplysninger anses for koncernforbundet med B, jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1. B skal derfor indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning.
C ejer endvidere 52 pct. af stemmerettighederne i D, hvorfor C på baggrund af de foreliggende oplysninger er koncernforbundet med D, jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1.
Det afgørende for, om C og D kan indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning er således, om A er koncernforbundet med C.
Det er oplyst, at ingen selskaber er koncernforbundne med C på baggrund af bestemmelserne i selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1 og 3-5, hvorfor spørgsmålet bliver, hvorvidt A er selskabsdeltager og har ret til at udnævne eller afsætte et flertal af medlemmerne i C's øverste ledelsesorgan, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 2, nr. 2.
Hvis ovenstående spørgsmål besvares med at ja, da er A koncernforbundet med C, i hvilket tilfælde såvel B som C og D skal indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning.
Hvis ovenstående spørgsmål i stedet besvares med et nej, da er A ikke koncernforbundet med C, og hverken C eller D skal indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning. B vil dog fortsat skulle indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning.
Det er oplyst, at det øverste ledelsesorgan i C er bestyrelsen, jf. vedtægterne for C, at bestyrelsen består af 3-5 medlemmer, jf. vedtægterne for C, samt at A har ret til at udpege 3 medlemmer af bestyrelsen, uanset om denne består af 4 eller 5 medlemmer, jf. aktionæroverenskomsten sammenholdt med vedtægterne for C.
På ovenstående baggrund må det konstateres, at A ud fra de foreliggende oplysninger er selskabsdeltager og har ret til at udnævne eller afsætte et flertal af medlemmerne i C's øverste ledelsesorgan, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 2, nr. 2. A og C må følgelig anses for koncernforbundne, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 2, nr. 2, hvilket bevirker, at såvel C som det med C koncernforbundne selskab, D, skal indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 1."