Indhold
Afsnittet beskriver regnskabsreglerne for registrerede oplagshavere og for virksomheder, som handler med røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdig væske.
Afsnittet indeholder:
- Krav til lagermæssig adskillelse
- Generelt om regnskabet
- Statistik
- Skærpede fakturakrav
- Regnskabskrav for virksomheder der handler med afgiftspligtige varer.
Krav til lagermæssig adskillelse
Registrerede oplagshavere skal holde varer, der er påsat stempelmærke, lagermæssigt adskilt fra varer, der ikke er påsat stempelmærke. Se FORBRAL § 13 i, stk. 2.
Generelt om regnskabet
Registrerede oplagshavere skal føre regnskab over fremstillingen af afgiftspligtige varer, tilgangen af uberigtigede varer og udleveringen af afgiftspligtige varer. Se FORBRAL § 15, stk. 2.
Statistik
Registrerede oplagshavere skal for hvert kvartal indsende en opgørelse til Skatteforvaltningen over virksomhedens indkøb af afgiftspligtige varer og eventuelt videresalg af afgiftspligtige varer. Oplysningerne skal anvendes i statistisk øjemed. Se FORBRAL § 17, stk. 7.For indberetning af statistiske oplysninger benyt blanketnummer 29.107, som i udfyldt stand indsendes digitalt til Skatteforvaltningen vedhæftet kontaktformularen på skat.dk/testselverhverv. Ved udfyldelse af kontaktformularen anvendes emnet "Punktafgifter" og undergruppen "statistik nikotinprodukter mv.".
Skærpede fakturakrav
Registrerede oplagshavere skal udstede fakturaer til de virksomheder, som oplagshaveren sælger afgiftspligtige varer til. Se FORBRAL § 13 j, stk. 1.
Fakturaen skal indeholde følgende oplysninger:
- Fortløbende nummer
- Fakturadato
- Oplysninger om sælgers navn, CVR-nummer eller SE-nummer og adresse
- Købers navn og adresse
- Leverancens art, mængde og pris.
Regnskabskrav for virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer
Virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer er omfattet af særlige regnskabskrav. Derved vil både registrerede oplagshavere og virksomheder, som ikke er registreret, eksempelvis grossister og detailhandlere, være omfattet af de særlige regnskabskrav. Se FORBRAL § 13 i, stk. 3.
Virksomhedernes regnskab skal indeholde følgende oplysninger:
- Hvilke varer der er blevet leveret, herunder art, mængde og pris
- Dato for leverancen
- Hvem der har leveret varerne
- Betalingsoplysninger, herunder om varerne er betalt og på hvilken måde betalingen er foregået.
Regnskabet skal føres i overensstemmelse med reglerne i bogføringsloven og momslovens § 55. Se også afsnit A.B.3.5.1 om regnskabsbestemmelser.
Virksomheder, der leverer afgiftspligtige varer, skal udstede følgesedler. Kravet om følgesedler gælder både for registrerede oplagshavere og virksomheder, som leverer afgiftspligtige varer. Eksempelvis, skal en grossist, som sælger til en detailhandler udstede en følgeseddel. Leverancen til en privatperson er ikke omfattet af kravet om følgesedler. Hvis leverancen betales kontant, skal leverandøren i stedet udstede en kvittering. Se FORBRAL § 13 j, stk. 2.
Følgesedler og kvitteringer skal indeholde de samme oplysninger, som ved de skærpede fakturakrav efter FORBRAL § 13 j, stk. 1 dog med undtagelse af oplysning om pris. Se FORBRAL § 13 j, stk. 2. Kvitteringer og følgesedler skal indeholde følgende oplysninger:
- Fortløbende nummer
- Fakturadato
- Oplysninger om sælgers navn, CVR-nummer eller SE-nummer og adresse
- Købers navn og adresse
- Leverancens art og mængde.