| FBL § 1, stk. 1, nr. 1, nævner for det andet fonde, der er omfattet af erhvervsfondsloven (EFL).
FondsmyndighedØkonomi- og Erhvervsministeren er som udgangspunkt fondsmyndighed for de erhvervsdrivende fonde.
Økonomi- og Erhvervsministerens kompetence varetages af Erhvervsstyrelsen. I de tilfælde, hvor fondens hovedformål hører under justitsministeren, udøves fondsmyndigheden dog
af justitsministeren (Civilstyrelsen). Det samme gælder, hvis fonden har flere ligestillede formål, der ikke hører under samme minister, jf. EFL § 57.
DefinitionErhvervsdrivende fonde er defineret i EFL § 1, stk. 2. Ifølge denne bestemmelse anses en fond for erhvervsdrivende, hvis den:
- overdrager varer eller immaterielle rettigheder, erlægger tjenesteydelser eller lign., for hvilke den normalt modtager vederlag, eller
- udøver virksomhed med salg eller udlejning af fast ejendom eller
- har den i §§ 3 og 4 i lov om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) anførte forbindelse med et aktie- eller anpartsselskab eller med en anden virksomhed, af den i nr. 1 eller
2 nævnte art eller
- udøver en bestemmende indflydelse over en anden virksomhed i henhold til vedtægt eller aftale og har en betydelig andel i dens driftsresultat uden at have den i nr. 3 anførte
forbindelse med virksomheden (holdingfonde).
Ifølge EFL § 1, stk. 3, anses en fond dog ikke for erhvervsdrivende, hvis den virksomhed, fonden udøver eller har den i EFL § 1, stk. 2, nr. 3 anførte forbindelse med, er
af begrænset omfang eller kun omfatter en uvæsentlig del af fondens samlede formue.
Ved erhvervsdrivende fonde forstås således i erhvervsfondslovens forstand såvel fonde, der selv driver erhvervsmæssig virksomhed, som fonde, der har en bestemmende indflydelse
over et selskab, der driver erhvervsmæssig virksomhed. Der tales i den forbindelse ofte om erhvervsdrivende fonde og om holdingfonde. Disse holdingfonde, der har en bestemmende indflydelse over
en erhvervsvirksomhed, må ikke forveksles med holding- eller moderfonde som omfattet af FBL § 10, dvs. fonde der under visse betingelser kan modtage udbytte vedrørende
datterselskabsaktier m.v. skattefrit.
Fonde undtaget fra erhvervsfondsloven Ifølge EFL § 1, stk. 5, kan fondsmyndigheden med Erhvervsstyrelsens samtykke
bestemme, at en fond, som er undergivet offentligt tilsyn og økonomisk kontrol, helt eller delvist skal være undtaget fra loven.
I EFL § 1, stk. 4, nr. 1-5, opregnes de fonde og foreninger m.v., som ikke omfattes af erhvervsfondsloven.
De fritagne efter EFL § 1, stk. 4 omfatter:
- fonde, der er oprettet ved eller i henhold til lov eller ved mellemfolkelig overenskomst mellem Danmark og en anden stat, og som er undergivet tilsyn af en af staterne,
- Danmarks Nationalbank, sparekasser, pensionskasser og godkendte realkreditinstitutter,
- almene boligorganisationer, godkendte uddannelsesinstitutioner og teknologiske serviceinstitutter, såfremt fonden ikke udover sit hovedformål varetager andre opgaver,
- fonde, med hvilke en kommune eller region har indgået en aftale til opfyldelse af kommunens eller regionens forpligtelser i henhold til lov om social service og lov om aktiv
socialpolitik, såfremt fonden ikke varetager andre opgaver,
- selvejende institutioner, der som vilkår for godkendelse eller tilskud fra det offentlige er undergivet tilsyn og økonomisk kontrol af en offentlig myndighed efter anden lovgivning
eller bestemmelser udstedt i henhold til anden lovgivning.
Erhvervsdrivende fonde, der i henhold til EFL § 1, stk. 4, eller EFL § 1, stk. 5 ikke omfattes af erhvervsfondsloven, er heller ikke omfattet af skattepligten efter
fondsbeskatningsloven. De kan derimod være omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6 eller SEL § 3, jf. afsnit S.H.2.4.
Registrering Erhvervsdrivende fonde skal registreres i Erhvervsstyrelsen for at have retsevne, jf. EFL § 5, stk. 1. I forbindelse med registreringen er det
Erhvervsstyrelsen, der tager stilling til, om der fondsretligt er tale om en fond, samt om denne er erhvervsdrivende og i øvrigt omfattet af loven.
Afgørelser, som Erhvervsstyrelsen træffer som fondsmyndighed, kan indbringes direkte for domstolene. Andre afgørelser i henhold til erhvervsfondsloven skal først indbringes
for Erhvervsankenævnet, jf. EFL § 62, stk. 2.
I bilag 2 er omtalt nogle afgørelser fra Erhvervsstyrelsen, som illustrerer begrebet erhvervsdrivende i erhvervsfondslovens forstand.
Spørgsmålet om, hvorvidt en fond i skattemæssig forstand driver erhvervsmæssig virksomhed, fastlægges uafhængigt af den materielle fondslovgivning. En fond kan
således godt drive erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig forstand uden, at der fondsretligt er tale om en erhvervsdrivende fond, jf. EFL § 1, stk. 3.
Kapitalkrav Erhvervsdrivende fonde skal have en grundkapital på mindst 300.000 kr., og fonden kan ikke registreres i Erhvervsstyrelsen, før den i
vedtægten fastsatte grundkapital er fuldt indbetalt, jf. EFL § 9, stk. 1. For fonde oprettet før den 1. januar 1985 kan der dog undtages fra kapitalkravet, jf. EFL §
67.
Ifølge EFL § 48 skal fondsmyndigheden (Økonomi- og Erhvervsministeren/Erhvervsstyrelsen) med samtykke fra Civilstyrelsen godkende vedtægtsændringer.
Erhvervsstyrelsen fører fortegnelse over erhvervsdrivende fonde, der er undtaget i henhold til EFL § 1, stk. 4 og 5. Fritaget er således en række ungdomskollegier,
ældreboliger, idrætsanlæg, elektricitetsværker m.v. |