Personer, der oppebærer lønindkomst ved tjeneste uden for riget for den
danske stat eller anden dansk offentlig myndighed, er som udgangspunkt berettiget
til lempelse efter LL § 33 A, stk. 1, forudsat at betingelserne i øvrigt
er opfyldt.
Sådanne personer kan dog i henhold til LL § 33 A, stk. 2, ikke få
skattefritagelse, såfremt der samtidig modtages ydelser efter LL §§
7, litra r, eller
Modtager
en person, der af den danske stat er udsendt til midlertidig tjeneste ved EU-Kommissionen,
og som af EU-Kommissionen modtager lignende ydelser til dækning af merudgifter
i forbindelse med opholdet, der efter LL § 7, litra r, 2. pkt., er skattefrie,
vil der heller ikke kunne opnås skattefritagelse efter § 33 A.
Som et alternativ til udetillæg udsendes offentligt ansatte i et vist omfang
på tjenesterejsevilkår. Den udsendte modtager oven i den almindelige løn
dagpenge, som er skattefrie i henhold til .
LL
Dagpengene skal som udetillægget dække ekstraomkostninger i forbindelse
med udsendelsen. Oppebæres der sådanne skattefrie dagpenge, vil der heller
ikke kunne opnås skattefritagelse.Dagpenge
udbetalt under lokale tjenesterejser foretaget fra eller internt i udstationeringslandet
medfører ikke, at muligheden for skattefritagelse bortfalder.
Såfremt lønnen er fastsat i henhold til en kollektiv aftale, er det en
betingelse for skattefritagelse efter LL § 33 A, at det af den kollektivt aftalte
løn udtrykkeligt fremgår, at lønnen er fastsat under hensyn til,
at den er skattefri.
►I TfS 2000, 830 fandt Ligningsrådet, at en offentligt ansat i forbindelse med udstationering i Estland kunne opnå § 33 A-lempelse. Det fremgik således af Finansministeriets cirkulære om løn- og ansættelsesvilkår for PHARE-eksperter, at lønnen var fastsat under hensyn til, at den var skattefri i Danmark. Se ligeledes TfS 2000, 735, hvor Told- og Skattestyrelsen var blevet spurgt om den skattemæssige behandling af udsendte under et PHARE-projekt i Litauen, hvoraf den ene udsendte havde bopæl i Schweiz. Det var styrelsens opfattelse, at en dansk statsborger med bopæl i udlandet, som derfra af en dansk offentlig institution udsendes til tjeneste uden for riget, er fuldt skattepligtig her til landet, og derfor som udgangspunkt er berettiget til § 33 A-lempelse, jf. også afsnit
D.A.1.4.
◄I
TfS 1999, 949 har
taget
stilling til, hvorvidt politifolk udsendt på kontrakt med Rigspolitichefen
til aktiv FN-tjeneste uden for riget (bl.a. i Kosovo), er berettiget til lempelse
efter LL § 33 A.
Rigspolitichefen har oplyst, at der indgås kontrakter om udsendelse til aktiv
FN-tjeneste, aktiv tjeneste i OSCE, om tjeneste som underviser i Det Danske Uddannelsesprojekt
for den Palæstinensiske Politistyrke, samt om tjeneste som observatør
ved TIPH-missionen i Hebron.
Det er
opfattelse,
at den løn der er aftalt i kontrakterne med Rigspolitichefen, i alle tilfælde
er en løn aftalt i henhold til en kollektiv aftale, idet samtlige kontrakter
indeholder bestemmelsen om, at der oppebæres sædvanlig løn med diverse
tillæg. Der udbetales ligeledes efter samtlige kontrakter skattepligtige danske
tillæg og skattefrie FN-tillæg til lønnen.
er ikke bekendt med, at den kollektive aftale, der er gældende for politifolk,
indeholder bestemmelser om, at den løn, der udbetales under arbejde i udlandet
som nævnt i kontrakten, er skattefri.
udtalte
derfor, at politifolk udsendt til tjeneste uden for riget på kontrakt med Rigspolitichefen
efter styrelsens opfattelse ikke er berettiget til
lempelse
efter LL § 33 A (og således heller ikke er berettiget til fritagelse for
A-skattetræk). ►Se også TfS 2000, 423, hvor skatteministeren overfor Folketingets Skatteudvalg redegør for den skattemæssige behandling af de udsendte politifolk.
◄Modtager
en person, der af den danske stat m.v. fx er udlånt til en international organisation,
af denne organisation et løntillæg oveni den løn, der modtages af
den danske stat m.v., vil et sådant løntillæg være omfattet
af LL § 33 A, forudsat at betingelserne i øvrigt er opfyldt. Dette gælder
uanset, om lønnen fra den danske stat m.v. er omfattet af LL § 33 A.
Følgende kategorier af personer er ikke anset for at oppebære lønindkomst
ved tjeneste for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed:
- Personer, der har et egentligt ansættelsesforhold ved IFU (Industrialiseringsfonden
for Udviklingslandene), jf. skat 1986.9.563 (TfS 1986,500).
- Præster udsendt af dansk sømandskirke i fremmede havne (jf. skd. 39.291)
eller af Dansk Kirke i udlandet samt velfærdssekretærer udsendt af handelsflådens
velfærdsråd.
- En kok ansat af en dansk ambassadør eller en husbestyrerinde ansat af en
dansk generalkonsul, jf. skat 1990.12.991 (TfS 1990,549).
- Udsendte fra Dansk Flygtningehjælp, jf. ToldSkat Nyt 1993.20.875
(TfS 1993,489).
- En udstationeret medarbejder i Danmarks Radio, jf. TfS 1999, 733 (LSR). (Danmarks
Radio blev dog anset for en offentlig institution, hvorfor medarbejderen var omfattet
af den for klageåret (1994) gældende bestemmelse i SL § 5, litra
d).
Følgende kategorier af personer er derimod anset for at oppebære lønindkomst
ved tjeneste for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed:
- Medarbejdere ved offentlige styrelser mv., der udlånes uden tjenestefrihed
eller stilles til rådighed for private foretagender, jf. bl.a. skd. 76.740
om offentlig ansatte, stillet til rådighed for Danmarks Erhvervsfond og Skat
1989.1.72 (TfS 1989,5) om en laboratorietekniker ansat i Sundhedsstyrelsen, der
var stillet til rådighed for Danmarks Erhvervsfond.
- Medarbejdere ved offentlige styrelser mv., der udlånes eller stilles til
rådighed for IFU, jf. skat 1986.9.563 (TfS 1986,500).
- En ansat i forsvaret, der efter aftale mellem Forsvaret og Dansk Røde Kors
blev udsendt som repræsentant for Røde Kors til et afrikansk land, jf.
skat 1989.11.871 (TfS 1989,623).
- Medarbejdere ved AMU-centre, TfS 1994,890.
- En af Transportrådet udsendt medarbejder, jf. TfS 1999,750 (LSR).
lagde vægt på, at institutionen
i forvaltningsretlig henseende ansås for at være en del af den offentlige
forvaltning, og endvidere at klageren ansås for udstationeret af et af Trafikministeriet
og Miljøministeriet sammensat organ.
Ved afgørelsen af, hvorvidt en virksomhed skal betragtes som den danske stat
eller anden offentlig myndighed, kan vejledning findes i Juridisk Grundbog, afsnittet
vedrørende forvaltningsmyndigheder.
Med
hensyn til personer, der er udsendt til udførelse af systemeksport for den
danske stat eller en anden dansk myndighed, henvises til afsnit
D.C.2.7.