| Særligt fradrag indrømmes søfarende, der er skattepligtige efter
KSL § 1, og som
- erhverver lønindtægt ved tjeneste om bord på et dansk skib i
udenrigsfart eller nærfart
- erhverver lønindtægt ved tjeneste om bord på et udenlandsk skib
i udenrigsfart
- erhverver lønindtægt ved tjeneste om bord på fartøjer og
installationer, der anvendes i tilknytning til efterforskning og indvinding af kulbrinter
uden for dansk søterritorium og dansk kontinentalsokkelområde.
PartrederePersoner, der oppebærer lønindtægt ved tjeneste
om bord på et af loven omfattet skib, i hvilket de som partredere eller interessenter
ejer en andel på højst 10 pct., er ligeledes berettiget til fradrag.
Er ejerandelen over 10 pct., anses de pågældende i det hele for at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed, idet såvel hyren som overskud eller underskud
vedrørende skibet er afkast af denne virksomhed, og de pågældende
er derfor ikke berettiget til det særlige fradrag.
LønindtægtFradraget gives i lønindtægt erhvervet ved
tjeneste ombord herunder tjeneste i den tid, skibet ligger ved land under bygning,
reparation eller midlertidig oplægning. Lønindtægt er enhver skattepligtig
indtægt i penge eller i penges værdi, herunder hyre, lønning eller
andet arbejdsvederlag, provision,
drikkepenge og lignende, som en sømand erhverver i forbindelse med sit arbejde
eller tjeneste ombord. Hertil henregnes også beløb, der udbetales sømanden
under midlertidige ophold i land, samt dagpenge, som rederen udbetaler efter lovgivningen
om dagpenge ved sygdom eller fødsel, og bjærgeløn.
Landsskatteretten fandt, at lønnen til en elektrotekniker, hvis arbejde bestod
i betjeningen af navigationssystemerne på skibe udrustet til seismiske undersøgelser,
blev anset for optjent om bord, idet de udførte arbejdsopgaver var en bestanddel
af og indgik som led i skibets almindelige drift.
Uanset, at den pågældende ikke var ansat af rederiet, berettigede den
optjente løn til fradrag efter sømandsfradragsloven, jf. TfS 1996, 33
.
►ATP og indbetalinger efter pensionsbeskatningslovens § 19 (arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger), jf. TfS 1996, 873 LSR og TfS 2000, 383 TSS. Told- og Skattestyrelsen har udsendt TSS-cirkulære 2000-13, et genoptagelsescirkulære vedrørende ATP, AUD og indbetalinger efter pensionsbeskatningslovens § 19. Der kan ske genoptagelse af skatteansættelsen, hvis anmodning herom fremsættes inden 3 år fra udløbet af det pågældende indkomstår. Hvis fristen for ordinær genoptagelse er overskredet, kan der efter anmodning ske ekstraordinær genoptagelse fra og med det indkomstår, der har været til prøvelse. Det vil i det dette tilfælde sige for skatteansættelser for indkomstårene 1993 eller senere. Ekstraordinær genoptagelse kan dog kun ske, hvis den indebærer en indkomstændring på mindst 5.000 kr. for det enkelte indkomstår. Se desuden reglerne for ordinær og ekstraordinær genoptagelse, se, afsnit A.H.2.◄
Fri kost/kostpengeKostpenge, der udbetales i stedet for fri kost ombord skal
medregnes til lønindtægten ombord med det faktisk udbetalte beløb.
►Værdien af fri kost medregnes fra d. 1. januar 2000 ikke længere i den skattepligtige indkomst.◄
Dansk skibDefinitionen på dansk skib fremgår af Lov om særlige
fradrag til sømænd m.v. § 2. Herefter forstås ved dansk skib
et skib, som er registreret med hjemsted her i landet med en bruttoregistertonnage
på 100 tons/en bruttotonnage på 100 tons eller derover, som udelukkende
anvendes til erhvervsmæssig befordring af personer eller gods eller som bjærgningsfartøj.
Ved LSR kendelse af 24. feb. 1994 TfS 1994, 613, er søfolk ombord på Fiskeriministeriets
redningsskibe ikke anset omfattet af særlig fradragsloven, idet skibets anvendelse
til fiskerikontrol og bjærgningsopgaver, ikke opfylder betingelserne i §
2 om udelukkende erhvervsmæsig anvendelse. Kendelsen er stadsfæstet TfS
1997, 142 ØLD. Et skib, der er registreret med hjemsted på Færøerne,
i Grønland eller i udlandet, sidestilles med et skib, der er registreret med
hjemsted her i landet, såfremt det uden besætning overtages til befragtning
af dansk rederi (bareboat charter). Et skib, der er registreret med hjemsted her
i landet, men som uden besætning overtages til befragtning af et udenlandsk
rederi, anses ikke for et dansk skib.
►Definitionen af "dansk skib" som angivet i Lov om særlige fradrag for sømænd m.v. har betydning for lempelse efter ligningslovens § 33 C, derfor anvendes lovens § 2 også på skibe, som ikke nødvendigvis er omfattet af loven i sin helhed. Dette gælder f.eks. visse skibe i begrænset fart.◄
UdenrigsfartUdenrigsfart er dels fart, der overvejende finder sted mellem
havne uden for et område, der i Nordsøen begrænses af meridianen
3 grader øst og breddeparallellen 61 grader nord og i Østersøen af
breddeparallellen 58 grader nord, og dels fart, der overvejende finder sted mellem
havne, der er beliggende inden for det nævnte område, og havne uden for
området. Bjærgningsvirksomhed, der i det væsentligste udøves
uden for det nævnte område anses også for udenrigsfart, jf. §
2, nr. 2.
Indre vandveje, såsom indsøer, floder og kanaler henregnes til området,
når indsejlingen er sket fra et sted på kystlinjen, der er beliggende
inden for området.
►En sømands sejlads med to katamaranfærger (uden passagerer) fra Australien til Danmark blev anset for erhvervsmæssig sejlads i udenrigsfart efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v., og berettigede til fradrag efter loven under transporten til Danmark. Færgerne var danske skibe, der var indrettet til person- og godstransport, og skulle sejle i indenrigsfart i Danmark, TfS 2000, 390 LSR.
◄
NærfartSom nærfart anses fart eller bjærgningsvirksomhed inden
for det ovenfor nævnte område, bortset fra fart med
- skibe og færger, der sejler i begrænsede fartområder
- skibe, der væsentligst sejler på danske indsøer, åer og
fjorde, og
- skibe, der er i stationær virksomhed, herunder havnefart og lignende, eller
som ikke har egne fremdrivningsmidler.
Rutetrafik, hvor sejldistancen
fra havn til havn er mindre end 50 sømil, anses for sejlads i begrænset
fart. ►Sejlads i begrænset fart giver ikke ret til fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v.
◄
Hvornår er et skib i udenrigsfart/nærfartI § 1 i Skd. bek.
nr. 689 af 14. nov. 1988 om beskatning af sømænd mv. er det med hjemmel
i lovens § 6 bestemt, at et af loven omfattet skib skal anses for at være
i udenrigsfart
- i den tid, det er uden for det område, der i Nordsøen begrænses
af meridianen 3 grader øst og breddeparallellen 61 grader nord og i Østersøen
af breddeparallellen 58 grader nord.
- indtil udgangen af det døgn, hvor det efter at være kommet inden for
området har tilendebragt udlosningen af gods eller afsætningen af passagerer
fra steder uden for området, samt
- fra begyndelsen af det døgn, hvor det inden for området har påbegyndt
indladningen af gods eller optagelsen af passagerer til steder uden for området.
Alle andre af loven ►i sin helhed◄ omfattede skibe anses
for at være i nærfart. ►Sejlads med skibe i begrænset fart giver ikke ret til fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v.◄
Et af loven omfattet bjærgningsfartøj anses for at være i udenrigsfart
- i den tid, det uden for de områder, der i Nordsøen begrænses
af meridianen 3 grader øst og breddeparallellen 61 grader nord, og i Østersøen
af breddeparallellen 58 grader nord, enten udøver bjærgningsvirksomhed
eller ligger klar til at afsejle til sådan virksomhed,
- indtil udgangen af det døgn, hvori det fra bjærgningsvirksomhed uden
for området og efter dennes ophør er kommet i havn inden for området,
samt
- fra begyndelsen af det døgn, hvori det på vej til bjærgningsvirksomhed
uden for området forlader en havn inden for dette.
Alle andre af loven ►i sin helhed◄ omfattede bjærgningsfartøjer
anses for at være i nærfart. ►Sejlads med bjægrningsfartøjer i begrænset fart giver ikke ret til fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v.◄
Et skib eller et bjærgningsfartøj, der hidtil har været i nærfart,
anses dog først for at være overgået til udenrigsfart, når det
i mere end 15 på hinanden følgende døgn har været i udenrigsfart.
På tilsvarende måde anses et skib eller et bjærgningsfartøj,
der hidtil har været i udenrigsfart, først for at være overgået
i nærfart, når det har været i nærfart i mere end 15 på
hinanden følgende døgn.
Udenlandsk skib mv.Ved udenlandsk skib forstås et skib, der ikke kan
anses for et dansk skib, sådan som dansk skib er defineret, men som i øvrigt
opfylder de samme betingelser med hensyn til tonnage og anvendelse som et dansk
skib.
Fuldt skattepligtige sømænd på udenlandske skibe er alene berettiget
til fradrag, hvis det pågældende skib sejler i udenrigsfart. |