| Lønmodtagere kan i den skattepligtige indkomst fratrække nødvendige
udgifter til repræsentation i det omfang, de er anvendt til indtægtens
erhvervelse.
Repræsentationsudgifter kan kun fradrages med 25 pct. af de afholdte udgifter,
jf. LL § 9, stk. 3.
For lønmodtagere gælder, at fradrag for repræsentationsudgifter
som regel ikke godkendes, da der normalt ikke er den fornødne sammenhæng
mellem udgifternes afholdelse og indkomstens erhvervelse. Se Østre Landsrets
dom i TOLDSKAT Nyt 1993.14.658, (TfS 1993, 303) hvor en ministerråd ikke
fik fradrag for udgifter til repræsentation, der var afholdt udover de fra
Udenrigsministeriet modtagne repræsentationstillæg. Dommen er stadfæstet
af Højesteret, jf. TfS 1996, 315.
► I TfS 1999, 129 fandt Landsskatteretten, at der hverken i LL § 9 eller i statsskattelovens §6, litra a, var hjemmel til, at en borgmester kunne fradrage udgifter til repræsentation i forbindelse med hvervet som borgmester.
◄
En lønmodtager kan imidlertid på grund af sin aflønningsform, fx
provision af omsætningen, have en selvstændig indkomstmæssig interesse
i at afholde repræsentationsudgifter. Det drejer sig typisk om repræsentanter,
handelsrejsende og salgschauffører mv. Disse grupper kan få anerkendt
det begrænsede fradrag for afholdte repræsentationsudgifter. Ligningsrådet
har for handelsrejsende fastsat standardsatser for en række fradragsberettigede
udgifter, hvori udgifter til repræsentation indgår. De pågældende
lønmodtagere kan uden dokumentation for udgifternes størrelse fortsat
foretage fuldt fradrag efter disse satser, der fastsættes under hensyn til
den begrænsede fradragsret.
I visse tilfælde kan der opstå tvivl om, hvorvidt afholdte repræsentationsudgifter
skal henregnes til arbejdsgiverens eller til lønmodtagerens repræsentationsudgifter.
Hvor der til en lønmodtager udbetales repræsentationstillæg og lignende,
eller arbejdsgiveren udbetaler en godtgørelse for de af lønmodtageren
afholdte repræsentationsudgifter, eller når udgifterne godtgøres
lønmodtageren uden nærmere specifikation og dokumentation, har lønmodtageren
begrænset fradragsret for repræsentationsudgifterne, hvis udgifterne har
den fornødne forbindelse med udførelsen af det indtægtsgivende arbejde.
DokumentationDet vil normalt være et vilkår for adgangen til at
fratrække repræsentationsudgifter, at de kan dokumenteres ved fremlæggelse
af bilag. Der må stilles visse krav til sådanne bilag, for at de kan anses
for fyldestgørende.
Det må normalt kræves, at bilaget er dateret og angiver udstederen samt
(når dette er sædvanligt) tillige modtageren, at det af bilaget fremgår,
hvilke ydelser det vedrører, og endelig at det (når dette er sædvanligt)
er forsynet med kvitteringspåtegning (kasseapparatafstempling). Specielt med
hensyn til restaurationsbilag som dokumentation for repræsentationsudgifter
bør yderligere kræves, at det på bilaget er noteret, hvem der har
deltaget i sammenkomsten og årsagen til denne.
Selv om specifikationskravet er opfyldt og dokumentation for udgifternes afholdelse
foreligger, er skattemyndighederne berettiget til at skønne over, om de afholdte
udgifter kan anses for fradragsberettigede driftsudgifter.
Hvor der ikke foreligger fornøden specifikation og dokumentation, må fradrag
for repræsentationsudgifter fastsættes efter et skøn.
Der vil næppe altid kunne foreligge et fuldt ud fyldestgørende regnskab,
men der bør altid lægges vægt på et på bilag støttet
regnskabsmateriale vedrørende repræsentationsudgifter.
En fagforeningskasserer fik ikke fradrag for udgifter svarende til en modtaget repræsentationsgodtgørelse
på 2.400 kr., da han ikke i fornødent omfang kunne godtgøre afholdelsen
af fradragsberettigede repræsentationsudgifter, lsr. 1981.79.
Repræsentation i hjemmetForetages der fradrag for udgifter til repræsentation
i hjemmet, må der stilles strenge krav med hensyn til dokumentation for såvel
udgifternes størrelse som anledningen til repræsentationen.
Eksempelvis fik en aktieselskabsdirektør ikke godkendt fradrag for udokumenterede
udgifter til repræsentation i hjemmet, lsr. 1975.70. |