Indhold

Dette afsnit beskriver den fjerde grundpille i TIR-ordningen - den gensidige anerkendelse af toldkontrollen.

Afsnittet indeholder:

  • Toldkontrol ved afgangstoldstedet og ved bestemmelsestoldstedet
  • Uregelmæssigheder.

Toldkontrol ved afgangstoldstedet og ved bestemmelsestoldstedet

Det fjerde grundelement i TIR-systemet er, at de kontrolforanstaltninger, der er taget i afgangslande, bliver accepteret af såvel transitlande som bestemmelseslande.

Som en konsekvens af dette princip bliver gods, der transporteres under TIR-ordningen i forseglede køretøjer eller containere, normalt ikke undersøgt af toldmyndighederne under transporten. Dette er en af hovedfordelene ved TIR-systemet, set fra transportørens side.

Det udelukker ikke toldmyndighederne fra at foretage stikprøvekontroller i tilfælde, hvor der er mistanke om uregelmæssigheder, men det fremgår af konventionens art. 23, at sådanne kontroller er en undtagelse fra hovedreglen om ingen kontrol.

Ordningen indebærer derfor, at den kontrol, der foretages, når godstransporten begynder, skal accepteres af toldmyndighederne i de lande, der transiteres på vejen frem til bestemmelsesstedet. Kontrollen på afgangstoldstedet er derfor meget vigtig for TIR-systemet.

Uregelmæssigheder

Det toldsted, hvor en TIR-transport afsluttes, foretager en afslutningskontrol. Det kontrolleres, at carnetet præsenteres sammen med køretøjet eller containeren, og at lastrummet eller containeren er behørigt plomberet på afslutningstidspunktet.

Fremstilles køretøjet eller containeren ikke samtidigt med TIR-carnetet, kan dette under ingen omstændigheder afsluttes.

Det samme gælder, hvis forseglingen er brudt ved ankomsten til bestemmelsestoldstedet. I sådanne tilfælde skal det gule rapportblad i TIR-carnetet altid udfyldes.

Viser det sig ved kontrol af lasten, at der ikke er overensstemmelse mellem antal godsenheder/antal kg i lastrummet og det, der er anført på carnetets godsmanifest, kan der efter omstændighederne ske afslutning af carnetet med forbehold for mulige senere krav. I så fald skal carnetets afslutningstalon (altid grøn) tydeligt markeres med et "R" samt oplysninger om anledningen til forbeholdet.

Er der tale om forbehold, er carnetets grønne afslutningstalon "holderens" kvittering, for enten hel eller delvis afslutning af transporten på bestemmelsestoldstedet. Toldmyndighedernes angivelse af dato, underskrift og stempel på talonen kan efter konventionen tjene som alternativt bevis for helt eller delvist korrekt afsluttet transport i tilfælde, hvor den grønne slip er blevet væk.

Helt eller delvist afsluttede TIR-transporter indberettes i alle tilfælde af bestemmelsestoldstedet til den garanterende organisation, i Danmark til DTL. Denne ordning, der er vedtaget af det Administrative Udvalg for TIR-konventionen, skal bidrage til større kontrol med TIR-transporter og forebygge svig.

Informationer vedr. svindel opstået i forbindelse med varer transporteret under TIR-ordningen, som anses for vigtige for andre, skal sendes elektronisk til TIR Customs Focal Point i DK ved anvendelse af Fraud Report Form.

Når TIR Customs Focal Points behandler oplysninger/informationer vedr. specifikke svindelsager og/eller hændelser, som er vigtige for andre interessenter, opfordres de til at udfylde UNECE Fraud Report Form og sende den til DK TIR Customs Focal Point, Vibeke Raun Bøg til følgende e-mail adresse: vibeke.bog@toldst.dk.

Formularen anses som et varslingsværktøj for at fremme indsamling og spredning af svigrelateret information blandt autoriserede TIR Customs Focal Paints og andre interessenter. Indrapporteringerne bidrager til at bekæmpe svig inden for TIR-ordningen.