Det fremgår af den juridiske vejledning, afsnit A.A.2.9 :

"Hvis virksomheden selv opdager, at der er indberettet et forkert moms- eller afgiftstilsvar, kan virksomheden anmode Skatteforvaltningen om en ændring heraf via Digital Ret Indberetning. Når virksomheden har indberettet en ændring, er det en anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret/godtgørelsen. Ændringen skal derfor behandles som en genoptagelsesanmodning, uanset om anmodningen medfører en forhøjelse eller en nedsættelse."

Efter OPKL § 2, stk. 4, forfalder Skatter og afgifter m.v. (tilsvaret) til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Der er i de fleste skatte- og afgiftslove bestemt, hvornår beløb skal angives og betales, fx momslovens § 57.

En virksomheds ændringer af et forkert moms- eller afgiftstilsvar (efterangivelse) er ikke omfattet af OPKL § 5, stk. 1. I mangel af andre rentebestemmelser, finder de almindelige rentebestemmelser i OPKL § 7 og OPKL § 16c, stk. 1, anvendelse. OPKL § 16c, stk. 1, vedrører krav omfattet af skattekontoen, og efter denne bestemmelse skal der, hvis et beløb ikke betales rettidig, betales en månedlig rente, som fastsat efter OPKL § 7, stk. 2, og regnet fra den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, og frem til beløbet betales.

Efterbetalingskrav, der opstår som følge af en efterangivelse fra en virksomhed, skal derfor renteberegnes efter OPKL § 7 og OPKL § 16c, stk. 1. Dette betyder, at efterbetalingskravet i denne situation forrentes fra den sidste rettidige betalingsdag, der ville have været gældende, hvis virksomheden havde opfyldt sin pligt til at angive (korrekt).