Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne, når en blandet benyttet bil føres ind eller ud af virksomhedsordningen, når den selvstændige har valgt beskatning efter virksomhedsskattelovens afsnit 1.
Afsnittet indeholder:
- Resumé
- Regel
- Indskud af blandet benyttet bil i virksomhedsordningen
- Blandet benyttet bil tages ud af virksomhedsordningen
- Blandet benyttet bils overgang til udelukkende privat brug
- Blandet benyttet bils overgang til udelukkende erhvervsmæssig brug
- Tidspunkt for overførsel af biler
- Eksempler på den skattemæssige behandling af blandet benyttede biler.
Resumé
Overførsel af biler til eller fra virksomhedsordningen er omfattet om reglerne for indskud eller hævning i virksomheden. Overførslen kan også udløse beskatning af fortjeneste eller tab.
Regel
Reglerne om overførsel af bilen mellem virksomhedsøkonomien og privatøkonomien fremgår af afskrivningsloven:
- Overgang fra blandet benyttelse til udelukkende erhvervsmæssig eller privat brug. Se AL § 4, stk. 1.
- Overgang fra udelukkende privat benyttelse til udelukkende erhvervsmæssigt brug og omvendt. Se AL § 4, stk. 1.
- Overførsel af en blandet benyttet bil fra virksomhedsordningen til privatøkonomien Se AL § 4, stk. 2.
Overgår en bil fra blandet benyttelse til enten udelukkende erhvervsmæssig eller privat brug skal den i skattemæssig henseende anses for solgt. Det gælder også, når en bil overgår fra udelukkende privat brug til udelukkende erhvervsmæssig benyttelse eller omvendt.
Overføres en blandet benyttet bil fra virksomhedsordningen til privatøkonomien anses den i skattemæssig henseende for solgt, uanset at den også efter overførslen anvendes både erhvervsmæssig og privat. Bestemmelsen gælder for biler, der er anskaffet den 7. oktober 2004 eller senere.
Bemærk
Overførsler af biler skal ske efter et bruttoprincip. Det betyder at, hvis der sammen med bilen sker overførsel af gæld, så er der tale om to transaktioner, der skal behandles hver for sig i forhold til reglerne om hæverækkefølgen og indskud.
Se også
Se også afsnit C.C.2.4.2.5 om afskrivning på blandet benyttet driftsmidler.
Overførsel af en blandet benyttet bil fra virksomhedsordningen til privatøkonomien anses for et salg.
I disse tilfælde skal der opgøres skattemæssig fortjeneste eller tab.
Indskud af blandet benyttet bil i virksomhedsordningen
Overførsel af en blandet benyttet bil fra privatsfæren til virksomhedsordningen er omfattet af regler om indskud. Se VSL § 3.
Se også
Se også afsnit C.C.5.2.5.5 om årlige reguleringer af indskudskontoen.
Når bilen er indskudt i virksomhedsordningen, skal den behandles som nævnt i afsnit C.C.5.2.2.9.2 om, når bilen indgår i virksomhedsordningen.
Blandet benyttet bil tages ud af virksomhedsordningen
Overførsel af en blandet benyttet bil fra virksomhedsordningen til privatøkonomien skal ske i hæverækkefølgen efter reglerne i VSL § 5, medmindre værdien kan bogføres på mellemregningskontoen.
Se også
Se også afsnit
Når bilen er overført til privatøkonomien, skal bilen behandles som nævnt i afsnit C.C.5.2.2.9.3 om, når bilen ikke indgår i virksomhedsordningen.
Blandet benyttet bils overgang til udelukkende privat brug
En blandet benyttet bils overgang til udelukkende privat anvendelse sidestilles med salg af bilen. Se AL § 4, stk. 1. Bilen anses for solgt til handelsværdien på tidspunktet for overgangen til udelukkende privatbenyttelse.
Overgangen til udelukkende privat anvendelse kan dermed udløse beskatning af fortjeneste eller tab.
Når bilen er overgået til udelukkende privat benyttelse, kan den ikke længere indgå i virksomhedsordningen. Kun erhvervsmæssige og visse blandede aktiver kan indgå i virksomhedsordningen.
Bilen skal overføres fra virksomhedsordningen til privatøkonomien til handelsværdien på tidspunktet for overførslen. Overførslen sker i hæverækkefølgen, medmindre den selvstændige har valgt at benytte mellemregningskontoen i VSL § 4 a.
Blandet benyttet bils overgang til udelukkende erhvervsmæssig brug
En blandet benyttet bils overgang til udelukkende erhvervsmæssig brug sidestilles med salg af bilen. Se AL § 4, stk. 1. Bilen anses for solgt til handelsværdien på tidspunktet for overgangen til udelukkende erhvervsmæssig benyttelse.
Der skal derfor opgøres fortjeneste eller tab ved overgangen til udelukkende erhvervsmæssig brug. Til gengæld kan virksomheden foretage skattemæssige afskrivninger på grundlag af handelsværdien.
Hvis den selvstændige anvender virksomhedsordningen, skal bilen indgå i virksomhedsordningen efter overgangen til udelukkende erhvervsmæssig benyttelse.
Bilen skal overføres til virksomhedsordningen. Overførslen er et indskud på indskudskontoen. Se VSL § 3.
Tidspunkt for overførsel af biler
Overførsel af en blandet benyttet bil fra privatøkonomien til virksomhedsordningen og omvendt - indskud eller hævning - kan kun ske med virkning fra begyndelsen af et indkomstår, men med handelsværdien på ændringstidspunktet. Se VSL § 2, stk. 5.
Eksempler på den skattemæssige behandling af blandet benyttede biler
Her vises eksempler på den skattemæssige behandling af biler, der anvendes såvel privat som erhvervsmæssigt.
Økonomiske forudsætninger for de følgende eksempler vedrørende blandet benyttede biler
Bilregnskab (kr.):
|
|
1. Reparation og vedligeholdelse, inklusiv dæk
|
13.800
|
2. Forsikring
|
10.500
|
3. Benzin
|
14.800
|
4. Vægtafgift
|
3.000
|
5. Diverse
|
2.800
|
6. I alt driftsomkostninger
|
44.900
|
7. Skattemæssige afskrivninger 25 pct. af 240.000 kr.
|
60.000
|
8. I alt driftsomkostninger og skattemæssige afskrivninger
|
104.900
|
9. Renteudgifter til billån
|
12.000
|
10. Virksomhedens resultat eksklusiv bilomkostninger
|
500.000
|
11. Bilens nyværdi
|
240.000
|
12. Erhvervsmæssig kørsel, kilometer
|
20.000
|
13. Privat kørsel, kilometer
|
10.000
|
Det er forudsat, at kapitalafkastet udgør 0 kr. Bilen er fuldt belånt. Det betyder, at kapitalafkastet er det samme, uanset om bilen og billånet indgår i virksomheden eller ej.
Det er også forudsat, at der er tale om en bil i første forbrugsår, og at bilen er købt i januar måned.
Eksempel 1 vedrører en bil, der indgår i virksomheden. Den skattepligtige værdi er opgjort på grundlag af bilens nyvognspris, jf. ovenfor.
Det er endelig forudsat, at den selvstændige hæver hele årets overskud, men at der ikke sker hævning af opsparet overskud.
Eksempel 1: Bilen indgår i virksomheden (værdi af fri bil til rådighed efter LL § 16, stk. 4)
Virksomhedens resultat:
|
Kr.
|
1. Virksomhedens overskud før udgifter til drift af bil mv.
|
500.000
|
2. Drift af bil (jf. de økonomiske forudsætninger, pkt. 6)
|
- 44.900
|
3. Skattemæssig afskrivning af bil (jf. økonomiske forudsætninger, pkt. 7)
|
- 60.000
|
4. Renteudgifter på billån (jf. økonomiske forudsætninger, pkt. 9)
|
- 12.000
|
5. Virksomhedens overskud efter udgifter til bil mv.
|
383.100
|
6. Skattepligtig værdi af fri bil (25 pct. af 240.000 kr. jf. økonomiske forudsætninger pkt. 11) + miljøtillæg fx 3.000 kr.
|
63.000
|
7. Årets overskud (pkt. 5 + 6)
|
446.100
|
Årets overførsler fra virksomheden til den selvstændige:
|
|
8. Kapitalafkast
|
0
|
9. Resterende overskud (pkt. 7-8)
|
446.100
|
Kapitalindkomst:
|
|
10. Kapitalafkast (pkt. 8)
|
0
|
11. I alt kapitalindkomst (pkt. 10)
|
0
|
Personlig indkomst før AM-bidrag:
|
|
12. Overført resterende overskud (pkt. 9)
|
446.100
|
13. I alt personlig indkomst
|
446.100
|
Eksempel 2: Den selvstændigt erhvervsdrivende anvender virksomhedsordningen, men bilen holdes uden for virksomheden (virksomheden betaler en beregnet leje svarende til de faktiske driftsudgifter og afskrivninger)
Virksomhedens resultat:
|
Kr.
|
1. Virksomhedens overskud før biludgifter
|
500.000
|
2. Leje af bil: 2/3 af 104.900 kr. (erhvervsmæssig andel: 20.000 km/ 30.000 km = 2/3), jf. de økonomiske forudsætninger, pkt. 8, 12 og 13
|
- 69.933
|
3. Årets overskud
|
430.067
|
Årets overførsler fra virksomheden til den selvstændige:
|
Kr.
|
4. Refusion: Leje af bil (pkt. 2)
|
69.933
|
5. Kapitalafkast
|
0
|
6. Resterende overskud (pkt. 3-5)
|
430.067
|
Den selvstændiges indkomst er herefter:
Kapitalindkomst:
|
Kr.
|
7. Kapitalafkast (pkt. 5)
|
0
|
8. Renteudgifter på billån (jf. økonomiske forudsætninger, pkt. 9)
|
-12.000
|
9. I alt kapitalindkomst
|
-12.000
|
Personlig indkomst før AM-bidrag:
|
Kr.
|
10. Overført resterende overskud (pkt. 6)
|
430.067
|
11. Leje af bil (pkt. 4)
|
69.933
|
12. Udgift til erhvervsmæssig drift af bil (2/3 af 44.900 kr., jf. økonomiske forudsætninger, pkt. 6)
|
29.933
|
13. Afskrivning af bil (2/3 af 60.000 kr., jf. økonomiske forudsætninger, pkt. 7)
|
40.000
|
14. I alt personlig indkomst
|
430.067
|
Eksempel 3: Den selvstændigt erhvervsdrivende anvender virksomhedsordningen, men bilen holdes uden for virksomheden. Den erhvervsmæssige kørsel godtgøres af virksomheden med Skatterådets satser for erhvervsmæssig kørsel i egen bil
Kilometersatser for 2020:
- 3,52 kr. pr. km. for de første 20.000 km. og
- 1,96 kr. pr. km udover 20.000 km.
Virksomhedens resultat:
|
Kr.
|
1. Virksomhedens overskud før biludgifter
|
500.000
|
2. Erhvervsmæssig kørsel 20.000 km efter Skatterådets satser (3,52 x 20.000)
|
-70.400
|
3. Årets overskud
|
429.600
|
Årets overførsler fra virksomheden til den selvstændige
|
Kr.
|
4. Refusion (pkt. 2)
|
70.400
|
5. Kapitalafkast, fx
|
0
|
|
429.200
|
Den selvstændiges indkomster er herefter:
|
Kr.
|
Kapitalindkomst:
|
|
7. Kapitalafkast (pkt. 5)
|
0
|
8. Renteudgift på billån (jf. økonomiske forudsætninger, pkt. 9)
|
-12.000
|
9. I alt kapitalindkomst
|
-12.000
|
Personlig indkomst før AM-bidrag:
|
Kr.
|
10. Overført resterende overskud (pkt. 6)
|
429.200
|
11. I alt personlig indkomst
|
429.200
|
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Landsskatteretskendelser
|
SKM2012.290.LSR
|
I forbindelse med etablering af en erhvervsvirksomhed under virksomhedsordningen pr. 1. januar 2010 ønskede skatteyder at indskyde en hidtil udelukkende privat anvendt bil i virksomhedsordningen. Ved indskydelse i virksomhedsordningen skulle bilen anvendes delvis privat og delvis erhvervsmæssigt, således at skatteyder skulle beskattes af værdi af fri bil efter LL § 16, stk. 4. Landsskatteretten fandt, at værdiansættelsen af beregningsgrundlaget ved beskatning af værdi af fri bil skulle ske efter LL § 16, stk. 4, sammenholdt med AL § 4, og at beregningsgrundlaget herefter skulle fastsættes til arbejdsgiverens købspris, der i det konkrete tilfælde skulle fastsættes til skønnet handelsværdi ved overgangen fra udelukkende privat anvendelse til blandet anvendelse pr. 1. januar 2010.
|
|