Indhold

Dette afsnit handler om indberetningspligten for arbejdsløshedskasserne.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oversigt over ændringer
  • Indberetningen

Se SIL § 32.

Regel

Arbejdsløshedskasser, der er godkendt af beskæftigelsesministeren i henhold til § 31 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., skal hvert år indberette til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, der er modtaget fra medlemmer i det forudgående kalenderår, herunder oplysninger til identifikation af den enkelte indbetaler. Se SIL § 32.

Bestemmelsen i SIL § 32 er en videreførelse af den tidligere SKL § 8 U om indberetningspligten for arbejdsløshedskasserne.

Oversigt over ændringer  

Tidligere SKL

Gældende SIL 

Indholdet af ændringer

§ 8 U, stk. 1

§ 32

Efter § 32 skal arbejdsløshedskasser, der er godkendt af beskæftigelsesministeren i henhold til § 31 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvert år indberette til Skatteforvaltningen om de modtagne indbetalinger fra medlemmer for det forudgående kalenderår, herunder oplysninger til identifikation af den enkelte indbetaler.

Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL § 8 U.

Reglen i den tidligere SKL § 8 U, stk. 3, om, at skatteministeren er bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om indberetningen, er ikke videreført. De regler en bemyndigelse skal udnyttes til at fastsætte, vil i stedet kunne udstedes i medfør af SIL kapitel 8.

Indberetningen

Arbejdsløshedskasser, der er godkendt i henhold til lov om arbejdsløshedsforsikring mv., skal til Skatteforvaltningen indberette om modtagne indbetalinger fra medlemmer. Se SIL § 32.

Der er ikke indberetningspligt for præmier til en privattegnet arbejdsløshedsforsikring, men der kan indgås en frivillig aftale mellem forsikringstager og forsikringsselskab om indberetning.

Arbejdsløshedskassernes indberetningspligt skal ses i sammenhæng med, at de pågældende indbetalinger er fradragsberettigede for indbetaleren i forbindelse med opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. PBL §§ 49 og 49 A, om personens fradragsret for indbetalinger til arbejdsløshedskasserne. Indberetningen sikrer, at indbetalingerne kan fortrykkes på indbetalerens/ medlemmets årsopgørelse som en fradragsberettiget indbetaling. Derved sikres medlemmets fradragsret for indbetalinger ved den automatiske indberetning, som arbejdsløshedskassen er forpligtet til at foretage.

I PBL § 49 er det således fastsat, at personer ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst har fradragsret for udgifter til arbejdsløshedsforsikring. Endvidere er det i PBL § 49 A fastsat, at et medlem af en arbejdsløshedskasse ligeledes kan fradrage udgifter til bidrag til efterlønsordningen.

Eventuelle udbetalinger betragtes som A-indkomst og er indberetningspligtige efter SIL § 1 og 2.

Bemærk

Indberetning skal foretages til Skatteforvaltningen senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag. Se SIL § 54