Indhold
Dette afsnit handler om sømandsbeskatningslovens baggrund, formål og historik.
Afsnittet indeholder:
- Baggrund og formål
- Historikskema.
Baggrund og formål
Reglerne for beskatning af søfolk blev ændret væsentligt i 2005.
Lovændringerne har til formål at
- tilpasse reglerne om beskatning af søfolk til EU's retningslinjer om statsstøtte til søtransportsektoren og
- forenkle reglerne, der tidligere var et samspil mellem reglerne i kildeskatteloven, ligningsloven og den dagældende sømandsfradragslov.
Sømandsfradragsloven blev ophævet og erstattet af sømandsbeskatningsloven, og de eksisterende regler i de andre love blev indarbejdet i den nye lov med visse ændringer.
De væsentligste ændringer i forhold til de tidligere gældende regler er følgende:
- Anvendelsesområdet for DIS-ordningen (beskatning af sømænd, der er omfattet af SØBL §§ 5-8) er blevet det samme som for tonnageskatteordningen (beskatning af rederier). Der er efter lovens indførelse foretaget visse modifikationer af bestemmelsen.
- Dispensationssystemet i den tidligere sømandsfradragslov er blevet afskaffet. De nye regler hviler på objektive kriterier.
- Sømandsfradraget er blevet erstattet af et fast fradrag.
- Der er indført en refusionsordning til visse arbejdsrelaterede omkostninger for sandsugerrederier.
Der kan efter de gældende EU-retningslinjer ydes statsstøtte til søtransport af gods og passagerer og inden for visse begrænsninger til bugsering, bjærgningsfartøjer og til opmudring/sandsugning samt til erhvervsmæssig brug af kabellægningsfartøjer. ►Kommissionen har med virkning for indkomstår, der begynder den 1. januar 2017 godkendt en udvidelse af tonnageskatteordningen med en række aktiviteter, der typisk udføres af specialfartøjer, såsom vagt-, supply- og konstruktionsfartøjer, ishåndteringsfartøjer, vindmøllefartøjer og ASV'er (Accomodation and Support Vessels). Udvidelsen har først betydning for DIS-ordningen med virkning fra 1. januar 2019. Se SØBL § 16 a.◄
►Se også
Se også afsnit C.D.8.8.3.1 om udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe.◄
Det er skibenes faktiske anvendelse, som er afgørende for, om der kan ydes statsstøtte eller ej.
Se også
- SKM2006.602.DEP om administrationen af refusionsordningen for sandsugere og for andre spørgsmål vedrørende sømandsbeskatningsloven.
- Kommissionens meddelelse C(2004)43 om retningslinjer for statsstøtte til søtransport.
- Kommissionens beslutning af 13. januar 2009 C(2007)22 om statsstøtte.
Historikskema
Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv. af sømandsbeskatningsloven:
Lov nr. og dato | Ændring og baggrund for ændringen | Hvor i loven |
386 af 27. maj 2005 | Sømandsbeskatningsloven - indførelse af ny lov | |
425 af 6. juni 2005 | Konsekvensændringer som følge af ændring af KSL § 2. Henvisninger til kildeskattelovens § 2 ændres. | § 5 § 9 § 10 |
428 af 6. juni 2005 | Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen. De statslige told- og skattemyndigheder ændres til told- og skatteforvaltningen. | § 9 § 15 § 13 ophævet |
343 af 18. april 2007 | Skattefri omstrukturering af selskaber og justering af sambeskatningsreglerne mv. | § 1 § 2 § 5a ny § 9 § 10 § 12 a ny |
1235 af 24. oktober 2007 | Lavere skat på arbejde. Ændring af henvisning (lov om arbejdsmarkedsbidrag). | § 10 § 11 |
521 af 12. juni 2009 | Forenkling af reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og konsekvensændringer som følge af Forårspakke 2.0. | § 10 |
622 af 14. juni 2011 | Forhøjelse af sømandsfradraget for visse søfolk. Ændringen er godkendt i EU og gælder fra 1.1.2012. | § 3 |
1886 af 29. december 2015 | Udvidelse af tonnageskatteloven med en række specialskibe. | |
359 af 29. april 2018 | Udvidelse af DIS-ordningen og sømandsfradraget med søfolk, der arbejder om bord på en række specialskibe m.v. Virkning fra 1. januar 2019. Se SØBL § 16 a. Med virkning fra 1. juli 2018 er det en betingelse for fradrag efter SØBL § 3 (sømandsfradrag), at fartøjet eller installationen er registreret med hjemsted her i landet eller i en anden EU- eller EØS-medlemsstat. Se SØBL § 3, stk. 5. | § 3, stk. 5 § 5, stk. 3 § 5 a ophæves § 5 b ophæves |
1582 af 27. december 2019 | Tilpasning af DIS-ordningen og tonnageskatteordningen til EU-retten på baggrund af krav fra Kommissionen m.v. Udvidelse af DIS-ordningen til udenlandske skibe med hjemsted i en EU- eller EØS-medlemsstat. Krav om statsborgerskab i en EU- eller EØS-medlemssstat for personer, der arbejder på skibe, der sejler i regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU- eller EØS-medlemsstater. Gælder for ansættelsesforhold, der påbegyndes den 1. januar 2020 eller senere (SØBL § 7). | § 5 b (ny) § 7 § 11 a § 16 a |
1583 af 27. december 2019 | Tilpasning af refusionsordningen for sandsugere til EU-retten, justering af værnsregler i tonnageskatteordningen. Udvidelse af refusionsordningen til udenlandske rederier, der har hjemsted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat. Udvidelse af sømandsfradraget til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe mv. - denne del er ikke trådt i kraft. | § 3, stk. 5 (ny) - ikke trådt i kraft § 10 § 11 b |
►LBK nr. 131 af 07/02/2020◄ | ►Bekendtgørelse af lov om beskatning af søfolk (sømandsbeskatningsloven).◄ | |