Tekniske valideringer:

Der vil ske en teknisk validering af de oploadede data, som skal sikre, at indberettede data opfylder følgende:

  • Filen er en gyldig csv-fil
  • Filnavnet er unikt og starter med den indberetningspligtiges cvr-nr.
  • Alle rækker opfylder datastrukturen
  • Formatet i de enkelte felter er udfyldt korrekt, fx datoformat dd-mm-åååå.

Opfylder filen ikke de tekniske krav, vil filen blive afvist og der vil blive dannet en svarfil, hvis det er en csv-fil. Hvis det ikke er en csv-fil, vil der blive dannet en fejlrapport.

Forretningsmæssige valideringer:

Der sker også forretningsmæssige valideringer, når filen opfylder de tekniske valideringer.

Det er fx validering af, om det oplyste cpr-, cvr- og se-nr. er korrekt og kendt af Skatteforvaltningen. Der sker også kombinations-valideringer, der sikrer, at der ikke er modstridende oplysninger angående en udlodning. Fx kan I ikke indberette om udlodninger i kalenderåret 2019, hvis udlodningsdatoen er indberettet med 2021.

Ved den forretningsmæssige validering vil der også blive dannet advis til orientering om, at der er noget I skal være opmærksom på, fx hvis en andelshaver er afgået ved døden.

Alle valideringer fremgår af oversigten over fejlnumre og advisnumre i afsnit 6.4.