Indhold
Når RIM vil lønindeholde hos en skyldner, skal RIM varsle dette. Dette afsnit beskriver, hvilke krav der stilles til et varsel om lønindeholdelse, samt i hvilke tilfælde RIM kan iværksætte en lønindeholdelse uden at varsle skyldner.
Afsnittet indeholder:
-
Skriftligt varsel
-
Budgetskema
-
Retsvirkningerne af ikke korrekt varsel
-
Lønindeholdelse uden varsel
-
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Se også
Se også afsnit G.A.3.1.2.10, særskilt lønindeholdelse, der beskriver, hvilke krav der stilles til et varsel om særskilt lønindeholdelse.
Skriftligt varsel
RIM skal skriftligt varsle skyldneren om, at der vil blive xtruffet afgørelse om xlønindeholdelse. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 4.
Hvad skal varslet om almindelig lønindeholdelse indeholde?
Varslet skal oplyse
- skyldners betalingsevne efter inddrivelsesbekendtgørelsen § 10, stk. 1 x(afdragsprocent på baggrund af tabeltrækket),x
- hvilken indkomst, der er lagt til grund ved beregningen af betalingsevnen eller betalingsevnen efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 18, stk. 2.
- den beregnede lønindeholdelsesprocent efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 13 stk. 3, 2. og 3. pkt.x (afdragsprocenten omregnet til lønindeholdelsesprocent),x
- en eventuel reduceret lønindeholdelsesprocent efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 18, stk. 1, og
- hvilken indkomst, RIM har lagt til grund ved fastlæggelse af lønindeholdelsesprocenten.
► ◄
Herudover skal varslet indeholde:
- Oplysning om, at RIM efter fornyet varsel kan ændre lønindeholdelsesprocenten, hvis skyldners indkomstforhold ændrer sig før eller efter iværksættelsen af lønindeholdelsen.
- Oplysning om, at skyldneren kan udfylde og indsende et budgetskema, og at oplysningerne vil indgå i vurderingen af, om lønindeholdelse kan gennemføres og med hvilken lønindeholdelsesprocent.
- Oplysning om frist på mindst 14 dage til indsendelse af budgetskemaet.
Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 4.
Bemærk
RIM skal også udsende varsel om lønindeholdelse, selvom der vil blive foretaget lønindeholdelse med en reduceret procent.
Budgetskema
Sammen med varslet om lønindeholdelse skal RIM stille et budgetskema til rådighed for skyldneren.
Skyldneren skal have en frist på mindst 14 dage til at indsende budgetskemaet.
Oversigt over, hvordan RIM forholder sig efter et varsel om lønindeholdelse
Skyldner indsender ikke budget
|
Hvis skyldner ikke indsender budgetskemaet, kan RIM træffe en afgørelse om lønindeholdelse i overensstemmelse med varslet. Jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 5. RIM underretter straks skyldner om afgørelsen. Underretningen skal være skriftlig og angive gældens art og størrelse.
|
Skyldner indsender budget
|
Hvis skyldner indsender budgetskemaet, skal RIM foretage en betalingsevnevurdering.
Se afsnit G.A.3.1.2.4.3 Betalingsevnevurdering
|
Retsvirkningerne af ikke korrekt varsel
Reglerne om varsling af lønindeholdelse skal sikre, at skyldneren har mulighed for at komme med indsigelser, før RIM træffer en afgørelse om lønindeholdelse overfor skyldner. Reglen om varsel af lønindeholdelse er således en garantiforskrift, og manglende overholdelse heraf vil som udgangspunkt føre til, at afgørelsen om lønindeholdelse er ugyldig.
Landsskatteretten har udtalt at RIMs bemærkning i et brev om, at hvis restanten ikke reagerer på brevet, vil restancen uden yderligere varsel blive søgt inddrevet ved udlæg og/eller lønindeholdelse, ikke er et korrekt varsel om lønindeholdelse. Reglerne om varsling af lønindeholdelse har til formål at sikre skyldnerens mulighed for at gøre indsigelse, før indeholdelsen iværksættes. Afgørelsen om indeholdelse blev derfor anset for ugyldig, selv om RIM efterfølgende havde nedsat lønindeholdelsesprocenten og tilbagebetalte det for meget indeholdte beløb. Se SKM2007.170.LSR.
Lønindeholdelse uden varsel
RIM kan træffe afgørelse om lønindeholdelse uden forudgående varsel i 2 situationer:
- hvis skyldner ikke er tilmeldt folkeregistreret og ikke har oplyst en adresse, hvortil breve kan sendes, og samtidig er fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige. Jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 6.hvis skyldner i forvejen har en restance, der inddrives ved lønindeholdelse. Jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 8.
-
Ad B. Hvis skyldner i forvejen har en restance der inddrives ved lønindeholdelse.
Hvis RIM modtager en restance til inddrivelse, og skyldner i forvejen har en restance, der inddrives ved lønindeholdelse, kan RIM træffe afgørelse om lønindeholdelse for yderligere restancer under inddrivelse uden forudgående varsel.xDet er RIM der vurderer, hvornår der skal træffes en ny afgørelse om lønindeholdelse, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 8, sidste pkt.x
RIM har mulighed for at foretage lønindeholdelse med lønindeholdelsesprocenten efter § 13, stk. 3, 2. og 3. pkt., selvom der er foretaget lønindeholdelse med en reduceret eller justeret lønindeholdelsesprocent efter § 13. stk. 3, 4. og 7. pkt. eller § 18, stk. 1, 4. pkt.
Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 8. Bemærk at bestemmelsen er præciseret ved bekendtgørelse nr. 1494 af 11. december 2018 om ændring af bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Hovedregel - RIM skal anvende samme indeholdelsesprocent.
Det er en forudsætning for, at der kan træffes en afgørelse uden varsel, at der i den nye afgørelse om lønindeholdelse anvendes samme lønindeholdelsesprocent som i den først afgørelse. Jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 8, 1. led
Hvis RIM vil anvende en anden lønindeholdelsesprocent end den procent, der er fastsat i en tidligere afgørelse, og den ændrede afgørelse baseres på en vurdering af, at skyldners betalingsevne er forhøjet, skal RIM først varsle dette overfor skyldner, førend der kan træffes en afgørelse om lønindeholdelse.
Undtagelse:
- hvis den første afgørelse xom lønindeholdelse er foretaget med en reduceret eller justeret lønindeholdelsesprocentx
Hovedreglen om, at RIM skal benytte samme lønindeholdelsesprocent som i den første afgørelse, gælder ikke, xhvis lønindeholdelsesprocenten i den første afgørelse om lønindeholdelse er foretaget med en reduceret eller justeret lønindeholdelsesprocent. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 8, 2. led.x
xDenne undtagelse til kravet om varsling skyldes, at RIM i varslet til den første afgørelse om lønindeholdelse, som er foretaget med en reduceret lønindeholdelsesprocent både har oplyst hvilken lønindeholdelsesprocent, lønindeholdelsen kunne gennemføres med efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 3, 2. og 3. pkt.(den beregnede lønindeholdelsesprocent) samt hvilken reduceret eller justeret lønindeholdelsesprocent, der i stedet er blevet anvendt.x
Hvis den nye afgørelse om lønindeholdelse skal træffes uden varsel, kan RIM i den nye afgørelse anvende den fulde lønindeholdelsesprocent, som er angivet i varslet til den første afgørelse ►eller den reducerede eller justerede lønindeholdelsesprocent som er anvendt ved iværksættelse af den første afgørelse om lønindeholdelse◄.
- hvis den anden afgørelse om lønindeholdelse skal foretages med en reduceret eller justeret lønindeholdelsesprocent
Hovedreglen om, at RIM skal benytte samme lønindeholdelsesprocent som i den første afgørelse, gælder ikke, hvis RIM ønsker, at lønindeholdelsesprocenten i den anden efterfølgende afgørelse skal foretages med en xreduceret eller justeret lønindeholdelsesprocent.x
Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk.8.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Landsskatteretten
|
SKM2007.170.LSR.
|
Lønindeholdelse var ikke korrekt varslet. Reglerne om varsling af lønindeholdelse har til formål at sikre skyldnerens mulighed for at gøre indsigelse, før indeholdelsen iværksættes. Afgørelsen om indeholdelse ansås derfor for ugyldig, selv om xRIM xefterfølgende nedsatte lønindeholdelsesprocenten og tilbagebetalte det for meget indeholdte beløb.
|
►På baggrund af afgørelsen er det Gældsstyrelsens opfattelse, at korrekt varsel er en gylidghedsbetingelse for afgørelser om lønindeholdelse.◄
|