Hvad er nyt? | Nedenfor følger en oversigt over de juridiske nyheder i afsnit E.A Punktafgifter 2019-2.
E.A.1 Generelt om punktafgifter
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018. Til rækken af punktafgifter, hvor der kræves registrering ved fjernsalg her i landet, hvis den udenlandske virksomhed er registreret efter momslovens § 47, stk. 1, er tilføjet CFC-afgiftsloven, forbrugsafgiftsloven og isafgiftsloven. Se E.A.1.4.1.
- Lov nr. 331 af 30. marts 2019 - Loven bemyndiger skatteministeren til at fastsætte nærmere regler om, at virksomheder ikke kan opnå tilbagebetaling efter miljø- og energibeskatningslovene, når de ikke opfylder de til enhver tid gældende betingelser for at modtage statsstøtte (visse afgiftslempelser) og loven ophæver bilag 1 til elafgiftsloven pr. 1. januar 2023. Se E.A.1.9, E.A.4.3.8, E.A.4.3.9, E.A.4.4.11.1.4, E.A.4.4.11.2.3, E.A.4.6.1.2, E.A.4.6.3.1, E.A.4.6.3.2, E.A.4.6.5.2, E.A.4.6.8.4, E.A.4.6.11.3, E.A.7.11.7.2 og E.A.7.13.8
- Nyt afsnit E.A.1.9 Efterlevelse af reglerne for tildeling af statsstøtte (visse afgiftslempelser), herunder indberetning til EUs statsstøtteregister.
E.A.2 Is og chokolade
E.A.2.2 Afgift af konsum-is
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018. Fra og med 1. april 2019 skal der ved opgørelsen af afgiftsgrundlaget for konsumis medregnes varens fulde rumfang, herunder tilsatte ingredienser uanset disses placering inden i eller uden på ismassen. Endvidere er kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere. Herudover er der med virkning fra og med 1. juli 2019 indført en fjernsalgsbestemmelse, der indebærer, at virksomheder, der er registreret efter momslovens § 47, stk. 1, og som her til landet sælger afgiftspligtige varer (konsumis og konsumismiks) ved fjernsalg, skal registreres som oplagshaver. Endelig er de administrative regler for registrering ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning.
E.A.2.3 Chokolade- og sukkervarer
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018. Bestemmelsen om afgiftspligt for vafler er ophævet med virkning fra og med 1. april 2019. Se E.A.2.3.1 og E.A.2.3.3.
Muligheden for fradrag på 45 pct. i den afgiftspligtige vægt for overtræk af chokolade, kakao eller erstatning herfor er ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for virksomheder, der fremstiller konsumis. Se E.A.2.3.1 og E.A.2.3.6.2. Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere. Se E.A.2.3.1 og E.A.2.3.8. Der er med virkning fra og med 1. april 2019 indført en bestemmelse, så der kan gives afgiftsgodtgørelse for afgiftsberigtigede varer, der er anvendt eller anvendes til erhvervsmæssig fremstilling af konsumis. Se E.A.2.3.1 og E.A.2.3.8. De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.2.3.1, E.A.2.3.4, E.A.2.3.6.1, E.A.2.3.6.2 og E.A.2.3.7.
E.A.2.4 Råstof- og dækningsafgift
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018. Toldposition 2105 udgik af det dækningsafgiftspligtige vareområde med virkning fra og med 1. april 2019, hvilket indebærer, at der ikke mere skal betales dækningsafgift af konsumis. Se E.A.2.4.1 og E.A.2.4.3.
Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere. Se E.A.2.4.1 og E.A.2.4.6. Der er med virkning fra og med 1. april 2019 indført en bestemmelse, så der kan gives afgiftsgodtgørelse for afgiftsberigtigede varer, der er anvendt eller anvendes til erhvervsmæssig fremstilling af konsumis. Se E.A.2.4.1 og E.A.2.4.6. De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.2.4.1, E.A.2.4.4 og E.A.2.4.5.
- SKM2019.274.LSR – dækningsafgift – ifølge den konkrete afgørelse skal der alene betales dækningsafgift af indholdet af nødder og kakao i en creme og ikke af cremen som helhed i vafler i en vaffelblanding. Se E.A.2.4.3.
- SKM2019.165.SR – dækningsafgift – ifølge det konkrete bindende svar skal der betales dækningsafgift af vægten af mandlerne i den dekoration, der skal påføres noget bagværk, og ikke af hele dekorationens vægt. Se E.A.2.4.3.
E.A.3 Drikkevarer
E.A.3.1 Spiritus
- C-567/17. EU-domstolen har på baggrund af en præjudiciel forelæggelse afsagt dom om, at nogle mundskyllemidler mv., som var fremstillet i Polen og denatureret efter de polske forskrifter og derpå importeret til Litauen, var fritaget for punktafgift, selvom produktet af visse personer blev konsumeret som en alkoholholdig drikkevare, og importøren var vidende herom og havde ladet produkterne fremstille og mærke under hensyntagen til konsumet. Se E.A.3.1.8.3.
E.A.3.2 Vin mv.
E.A.3.3 Øl mv.
- Lov nr. 270 af 26. marts 2019. Ølafgiften blev nedsat med 13 pct. fra og med 1. april 2019. Se E.A.3.3.1 og E.A.3.3.5.
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018. Reglerne om dokumentation ved godtgørelse af afgift i forbindelse med erhvervsmæssig oplægning og fjernsalg blev ændret med virkning fra og med 1. april 2019. Det er ikke længere et krav, at det hver gang dokumenteres, at afgiften er betalt i det andet EU-land, men dette skal alene kunne dokumenteres. Det samme gælder for vin mv. i afsnit E.A.3.2, idet der her er henvist til afsnit E.A.3.3 Øl mv. Se E.A.3.3.7.
- C-195/18. EU-domstolen har på baggrund af en præjudiciel forelæggelse afsagt dom om, hvorvidt et mellemprodukt, der skal blandes med nærmere anførte ikke-alkoholholdige drikkevarer, kan kvalificeres som ”øl [fremstillet af malt]” henhørende under KN-kode 2203. Se E.A.3.3.2.
E.A.4 Energi
E.A.4.1 Mineralolieprodukter
E.A.4.2 Kul og affaldsvarme
E.A.4.3 Elektricitet
- Afsnit E.A.4.3.9.6 Indberetning til EUs statsstøtteregister er slettet. Se nu afsnit E.A.1.9 Efterlevelse af reglerne for tildeling af statsstøtte (visse afgiftslempelser), herunder indberetning til EUs statsstøtteregister.
- Lov nr. 331 af 30. marts 2019 - Loven bemyndiger skatteministeren til at fastsætte nærmere regler om, at virksomheder ikke kan opnå tilbagebetaling efter miljø- og energibeskatningslovene, når de ikke opfylder de til enhver tid gældende betingelser for at modtage statsstøtte (visse afgiftslempelser) og loven ophæver bilag 1 til elafgiftsloven pr. 1. januar 2023. Se E.A.1.9, E.A.4.3.8, E.A.4.3.9, E.A.4.4.11.1.4, E.A.4.4.11.2.3, E.A.4.6.1.2, E.A.4.6.3.1, E.A.4.6.3.2, E.A.4.6.5.2, E.A.4.6.8.4, E.A.4.6.11.3, E.A.7.11.7.2 og E.A.7.13.8
- Lov nr. 85 af 30. januar 2019 - Lov om bl.a. ændring af lov om afgift af elektricitet – ved loven blev ferielejligheder til eget brug og sommerhuse med virkning fra 1. februar 2019 omfattet af adgangen til at opnå elvarmesats efter elafgiftslovens § 6, stk. 1. Se E.A.4.3.6.3
- Bekendtgørelse nr. 566 af 3. maj 2019 om efterlevelse af regler for tildeling af statsstøtte på skatteområdet. Se E.A.1.9
- Bekendtgørelse nr. 112 af 30. januar 2019 om ændring af bekendtgørelse om dokumentation af elafgiftsforhold og om registrerede virksomheders overførsel af oplysninger om elafgiftsforhold til Energinet.dk. Der er tale om en ændring i bekendtgørelsen som følge af, at ferielejligheder til eget brug og sommerhuse med virkning fra 1. februar 2019 omfattet af adgangen til at opnå elvarmesats efter elafgiftslovens § 6, stk. 1. Se E.A.4.3.6.3.
- SKM2019.97.SR - El-patronordningen - demontering af kraftvarmeanlæg. Se E.A.4.3.9.1.
E.A.4.4 Naturgas, bygas og biogas mv.
- Lov nr. 331 af 30. marts 2019 - Loven bemyndiger skatteministeren til at fastsætte nærmere regler om, at virksomheder ikke kan opnå tilbagebetaling efter miljø- og energibeskatningslovene, når de ikke opfylder de til enhver tid gældende betingelser for at modtage statsstøtte (visse afgiftslempelser) og loven ophæver bilag 1 til elafgiftsloven pr. 1. januar 2023. Se E.A.1.9, E.A.4.3.8, E.A.4.3.9, E.A.4.4.11.1.4, E.A.4.4.11.2.3, E.A.4.6.1.2, E.A.4.6.3.1, E.A.4.6.3.2, E.A.4.6.5.2, E.A.4.6.8.4, E.A.4.6.11.3, E.A.7.11.7.2 og E.A.7.13.8
E.A.4.5 Kuldioxid
E.A.4.6 Godtgørelse af energiafgifter
- Lov nr. 331 af 30. marts 2019 -Loven bemyndiger skatteministeren til at fastsætte nærmere regler om, at virksomheder ikke kan opnå tilbagebetaling efter miljø- og energibeskatningslovene, når de ikke opfylder de til enhver tid gældende betingelser for at modtage statsstøtte (visse afgiftslempelser) og loven ophæver bilag 1 til elafgiftsloven pr. 1. januar 2023. Se E.A.1.9, E.A.4.3.8, E.A.4.3.9, E.A.4.4.11.1.4, E.A.4.4.11.2.3, E.A.4.6.1.2, E.A.4.6.3.1, E.A.4.6.3.2, E.A.4.6.5.2, E.A.4.6.8.4, E.A.4.6.11.3, E.A.7.11.7.2 og E.A.7.13.8
- SKM2019.27.ØLR – Mineralolieafgift – støttebrændere ved opstart og nedlukning. Se E.A.4.6.4.2
- SKM2019.220.LSR - Godtgørelse af elafgift af elektricitet. Se E.A.4.6.3.2.
- SKM2019.318.SR - Køleanlæg - overskudsvarme - udgifter til nyttiggørelse. Se E.A.4.6.10.6.
E.A.5 Forbrugsafgifter
E.A.5.1 Afgift af cigaretpapir, skrå og snus
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018. Banderoleringskravet for cigaretpapir er ophævet med virkning fra og med 1. april 2019. Afsnittet om banderolering er derfor udgået af Den juridiske vejledning. Se E.A.5.1.1.
Affattelsen af det afgiftspligtige vareområde for afgift af skrå og snus (røgfri tobak) er med virkning fra og med 1. april 2019 ændret, så ”snus” kun omfatter snus til nasalt brug, og så det afgiftspligtige vareområde for de pågældende produkter i øvrigt kun omfatter produkter, som lovligt kan markedsføres efter lov om tobaksvarer. Se E.A.5.1.2. Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere. Se E.A.5.1.6. Der er med virkning fra og med 1. juli 2019 indført en fjernsalgsbestemmelse. Det indebærer, at virksomheder, der er registreret efter momslovens § 47, stk. 1, og som her til landet sælger afgiftspligtige varer (cigaretpapir, skrå og snus) ved fjernsalg, skal registreres som oplagshaver. Se E.A.5.1.3. De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.5.1.3 og E.A.5.1.5.
E.A.5.2 Afgift af glødelamper mv.
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018. Afgiften på elektriske sikringer er ophævet med virkning fra og med 1. april 2019. Se E.A.5.2.1.
Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere. Se E.A.5.2.7. Der er med virkning fra og med 1. juli 2019 indført en fjernsalgsbestemmelse. Det indebærer, at virksomheder, der er registreret efter momslovens § 47, stk. 1, og som her til landet sælger afgiftspligtige varer (glødelamper mv.) ved fjernsalg, skal registreres som oplagshaver. Se E.A.5.2.4. De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.5.2.4 og E.A.5.2.6
E.A.5.3 Afgift af kaffe
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018. Afgiften på kaffeerstatning og kaffetilsætning, herunder blandinger af de nævnte varer med kaffe, er ophævet med virkning fra og med 1. april 2019. Det bemærkes, at afgiften på kaffe- og kaffeekstrakter fortsat opretholdes. Se E.A.5.3.1, E.A.5.3.2 og E.A.5.3.4.
Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere. Se E.A.5.3.6. Der er med virkning fra og med 1. juli 2019 indført en fjernsalgsbestemmelse. Det indebærer, at virksomheder, der er registreret efter momslovens § 47, stk. 1, og som her til landet sælger afgiftspligtige varer (kaffe mv.) ved fjernsalg, skal registreres som oplagshaver. Se E.A.5.3.3. De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.5.3.3 og E.A.5.3.5.
E.A.6.2 Afgift af lystfartøjsforsikringer
E.A.7 Miljø
E.A.7.1 Emballager, poser, engangsservice og pvc-folier
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018 – Fra 1. juli 2019 er emballager, som er omfattet af den obligatoriske pant- og retursystem jf. bekendtgørelse nr. 540 af 22. maj 2017, fritaget for emballageafgiften. Fritagelsen gælder ikke for emballager, som har fået dispensation fra at være med i pant- og retursystemet. Se E.A.7.1.1, E.A.7.1.2, E.A.7.1.3, E.A.7.1.4, E.A.7.1.5 og E.A.7.1.15
Fra 1. juli 2019 er det muligt for virksomheder, der modtager afgiftspligtige varer fra udlandet med henblik på salg, at registrere sig som oplagshaver. Se E.A.7.1.5 og E.A.7.1.12 Fra 1. april 2019 er der ikke længere krav om at virksomhederne skal holde lageret af emballageafgiftsberigtigede varer adskilt fra lageret af uberigtigede varer. Se E.A.7.1.16 De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.7.1.5, E.A.7.1.12, E.A.7.1.13, E.A.7.1.14, E.A.7.7.3, E.A.7.7.4, E.A.7.7.5, E.A.7.7.6, E.A.7.8.4, E.A.7.8.6, E.A.7.9.4, E.A.7.9.6, E.A.7.12.4, E.A.7.12.6, E.A.7.14.3, E.A.7.14.5 og E.A.7.14.6 Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere i flere afgiftslove. Se E.A.7.1.15, E.A.7.7.7, E.A.7.8.7, E.A.7.9.7, E.A.7.12.7 og E.A.7.14.6
E.A.7.3 Affald
E.A.7.5 Ledningsført vand
E.A.7.7 Bekæmpelsesmidler
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018 - De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.7.1.5, E.A.7.1.12, E.A.7.1.13, E.A.7.1.14, E.A.7.7.3, E.A.7.7.4, E.A.7.7.5, E.A.7.7.6, E.A.7.8.4, E.A.7.8.6, E.A.7.9.4, E.A.7.9.6, E.A.7.12.4, E.A.7.12.6, E.A.7.14.3, E.A.7.14.5 og E.A.7.14.6
Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere i flere afgiftslove. Se E.A.7.1.15, E.A.7.7.7, E.A.7.8.7, E.A.7.9.7, E.A.7.12.7 og E.A.7.14.6
E.A.7.8 Klorerede opløsningsmidler
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018 - De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.7.1.5, E.A.7.1.12, E.A.7.1.13, E.A.7.1.14, E.A.7.7.3, E.A.7.7.4, E.A.7.7.5, E.A.7.7.6, E.A.7.8.4, E.A.7.8.6, E.A.7.9.4, E.A.7.9.6, E.A.7.12.4, E.A.7.12.6, E.A.7.14.3, E.A.7.14.5 og E.A.7.14.6
Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere i flere afgiftslove. Se E.A.7.1.15, E.A.7.7.7, E.A.7.8.7, E.A.7.9.7, E.A.7.12.7 og E.A.7.14.6
E.A.7.9 Batterier (nikkel-cadmium akkumulatorer)
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018 - De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.7.1.5, E.A.7.1.12, E.A.7.1.13, E.A.7.1.14, E.A.7.7.3, E.A.7.7.4, E.A.7.7.5, E.A.7.7.6, E.A.7.8.4, E.A.7.8.6, E.A.7.9.4, E.A.7.9.6, E.A.7.12.4, E.A.7.12.6, E.A.7.14.3, E.A.7.14.5 og E.A.7.14.6
Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere i flere afgiftslove. Se E.A.7.1.15, E.A.7.7.7, E.A.7.8.7, E.A.7.9.7, E.A.7.12.7 og E.A.7.14.6
E.A.7.11 Svovl
- Lov nr. 331 af 30. marts 2019 - Loven bemyndiger skatteministeren til at fastsætte nærmere regler om, at virksomheder ikke kan opnå tilbagebetaling efter miljø- og energibeskatningslovene, når de ikke opfylder de til enhver tid gældende betingelser for at modtage statsstøtte (visse afgiftslempelser) og loven ophæver bilag 1 til elafgiftsloven pr. 1. januar 2023. Se E.A.1.9, E.A.4.3.8, E.A.4.3.9, E.A.4.4.11.1.4, E.A.4.4.11.2.3, E.A.4.6.1.2, E.A.4.6.3.1, E.A.4.6.3.2, E.A.4.6.5.2, E.A.4.6.8.4, E.A.4.6.11.3, E.A.7.11.7.2 og E.A.7.13.8
- SKM2019.38.LSR – Godtgørelsesberettigelse – Afgift af dieselolie anvendt til drift af råstofpumper. Se E.A.4.1.8, E.A.4.5.8, E.A.7.11.8.2 og E.A.7.20.8
E.A.7.12 CFC
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018 – Fra 1. juli 2019 er der indført en fjernsalgsbestemmelse i CFC-afgiftslovens § 13. Det indebærer, at virksomheder, der er registreret efter momslovens § 47, stk. 1, og som her til landet sælger afgiftspligtige varer ved fjernsalg, skal registreres som oplagshaver.
De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.7.1.5, E.A.7.1.12, E.A.7.1.13, E.A.7.1.14, E.A.7.7.3, E.A.7.7.4, E.A.7.7.5, E.A.7.7.6, E.A.7.8.4, E.A.7.8.6, E.A.7.9.4, E.A.7.9.6, E.A.7.12.4, E.A.7.12.6, E.A.7.14.3, E.A.7.14.5 og E.A.7.14.6 Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere i flere afgiftslove. Se E.A.7.1.15, E.A.7.7.7, E.A.7.8.7, E.A.7.9.7, E.A.7.12.7 og E.A.7.14.6
E.A.7.13 Spildevand
- Lov nr. 331 af 30. marts 2019 - Loven bemyndiger skatteministeren til at fastsætte nærmere regler om, at virksomheder ikke kan opnå tilbagebetaling efter miljø- og energibeskatningslovene, når de ikke opfylder de til enhver tid gældende betingelser for at modtage statsstøtte (visse afgiftslempelser) og loven ophæver bilag 1 til elafgiftsloven pr. 1. januar 2023. Se E.A.1.9, E.A.4.3.8, E.A.4.3.9, E.A.4.4.11.1.4, E.A.4.4.11.2.3, E.A.4.6.1.2, E.A.4.6.3.1, E.A.4.6.3.2, E.A.4.6.5.2, E.A.4.6.8.4, E.A.4.6.11.3, E.A.7.11.7.2 og E.A.7.13.8
E.A.7.14 Kvælstof
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018 - De administrative regler for registrering er ensrettet på tværs af en række afgiftslove, så der med virkning fra og med 1. juli 2019 anvendes ens terminologi. En ”registreret virksomhed” kaldes således for en ”oplagshaver”, og en ”erhvervsdrivende varemodtager” kaldes for en ”registreret varemodtager”. De nye betegnelser medfører ikke indholdsmæssige ændringer og har allerede i vidt omfang været anvendt i Den juridiske vejledning. Se E.A.7.1.5, E.A.7.1.12, E.A.7.1.13, E.A.7.1.14, E.A.7.7.3, E.A.7.7.4, E.A.7.7.5, E.A.7.7.6, E.A.7.8.4, E.A.7.8.6, E.A.7.9.4, E.A.7.9.6, E.A.7.12.4, E.A.7.12.6, E.A.7.14.3, E.A.7.14.5 og E.A.7.14.6
Kravet om bevilling for afgiftsgodtgørelse ved eksport er udtrykkeligt ophævet med virkning fra og med 1. april 2019 for registrerede varemodtagere i flere afgiftslove. Se E.A.7.1.15, E.A.7.7.7, E.A.7.8.7, E.A.7.9.7, E.A.7.12.7 og E.A.7.14.6
E.A.7.15 Antibiotika og vækstfremmere
E.A.7.19 Mineralsk fosfor i foderfosfat
E.A.7.20 Kvælstofoxider, NOx-afgift
E.A.9 Afgifter af spil
- SKM2019.303.SR - En gevinst i form af en bonus med en kontant værdi, indsat på en medlemskonto, skulle anses som en kontantgevinst, og ikke en varegevinst. Se E.A.9.12.
E.A.10 Tobak
- Lov nr. 86 af 30. januar 2019. Indarbejdelse af reglerne om sikkerhedsstempelmærker mv. Se E.A.10.1.6.1.
- Lov nr. 1728 af 27. december 2018. Reglerne om dokumentation ved godtgørelse af afgift i forbindelse med erhvervsmæssig oplægning og fjernsalg blev ændret med virkning fra og med 1. april 2019. Det er ikke længere et krav, at det hver gang dokumenteres, at afgiften er betalt i det andet EU-land, men dette skal alene kunne dokumenteres. Se E.A.10.2.1.
- C-638/17. EU-domstolen har på baggrund af en præjudiciel forelæggelse afsagt dom om, at tobaksruller med filter, der var omsluttet af et ydre dæksblad af naturtobak, og hvor dæksbladet på filteret yderligere var forsynet med et ydre lag papir, var omfattet af kategorien cigarer og cigarillos. Se E.A.10.2.3.
|