Indhold
Dette afsnit beskriver, hvornår RIM kan indberette en skyldner til et kreditoplysningsbureau, når den pågældende skylder penge til det offentlige.
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Betingelser for at indberette skyldnere til et kreditoplysningsbureau
- Nærmere beskrivelse af de enkelte betingelser for indberetning til et kreditoplysningsbureau
- Indberetning af solidarisk hæftende personer
- Skyldnere uden betalingsevne
- Underretning til skyldneren om indberetning
- Hvilke oplysninger må videregives?
- Klager
- Sletning af indberetningen
Lovgrundlag
RIM er ikke forpligtet til at videregive oplysninger om skyldnere til et kreditoplysningsbureau, men har efter ►databeskyttelseslovens (DBL)◄ regler mulighed for det, hvis en række betingelser er opfyldt. ►Databeskyttelsesloven trådte i kraft den 25. maj 2018 og erstattede persondataloven, som samtidig blev ophævet.◄
Reglerne for, hvornår RIM kan indberette en skyldner til et kreditoplysningsbureau, findes i ►DBL kapitel 4, §§ 15-18◄.
Datatilsynet har udarbejdet vejledning nr. 17 fra 19. januar 2001 om offentlige myndigheders indberetning af skyldnere til kreditoplysningsbureauer, ►som understøttede tilsvarende bestemmelser i den tidligere gældende persondatalov.◄
Der kan indberettes oplysninger både vedrørende virksomheder mv. og vedrørende privatpersoner. ►Se DBL § 2, stk. 3.◄
Reglerne om indberetning til et kreditoplysningsbureau gælder for:
- Fysiske personer
- Alle former for erhvervsvirksomheder
- Erhvervsdrivende institutioner
- Foreninger og lignende
Bemærk
Den enkelte myndighed har pligt til at behandle alle borgere lige. En eventuel forskelsbehandling på skyldnere skal derfor kunne begrundes sagligt af myndigheden.
Betingelser for at indberette skyldnere til et kreditoplysningsbureau
Inden RIM kan videregive oplysninger om en borger eller en virksomhed til et kreditoplysningsbureau, skal skyldneren varsles om det, så skyldner får mulighed for at reagere og evt. afværge indberetningen.
RIM er ansvarlig for korrekt videregivelse og kan blive erstatningsansvarlig for tab, som en skyldner må lide som følge af RIMs fejlagtige videregivelse eller manglende afmeldelse.
RIM kan videregive oplysninger om en skyldner til et kreditoplysningsbureau, når det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov.
RIM kan herudover videregive oplysninger om skyldner til et kreditoplysningsbureau, når følgende betingelser er opfyldt:
- Den samlede gæld er forfalden
- Gælden overstiger 7.500 kr.
- Gælden ikke er omfattet af en overholdt aftale om henstand eller afdragsvis betaling.
►Se DBL § 16, stk. 1.◄
Det er endvidere en betingelse for videregivelse efter ►DBL § 16, stk. 1, nr. 2◄, at:
- gælden kan inddrives ved udpantning, og der er fremsendt 2 rykkere til skyldneren
- der er foretaget eller forsøgt foretaget udlæg for kravet
- kravet er fastslået ved endelig dom eller
- det offentlige har erhvervet skyldnerens skriftlige erkendelse af den forfaldne gæld.
Se ►DBL § 16, stk. 3.◄
Bemærk
- Bestemmelsen er en minimumsregel, og derfor har den enkelte myndighed mulighed for at fastsætte yderligere betingelser. ►Se databeskyttelsesloven § 18◄.
- Hver enkelt af gældsposterne, der danner grundlag for indberetning, skal selvstændigt opfylde kravene.
Nærmere beskrivelse af de enkelte betingelser for indberetning til et kreditoplysningsbureau
Den samlede gæld er forfalden
Gælden er forfalden, når betalingstidspunktet er forpasset.
Gælden skal overstige 7.500 kr.
Gælden skal være på mere end 7.500 kr. og kan bestå af en hovedstol, eventuelle renter og gebyrer mv. og udspringer af et konkret retsforhold, der vedrører en bestemt form for ydelse, betaling mv. Renter og gebyrer kan også indberettes særskilt, hvis hovedstolen er betalt. Men løbende renter, der tilskrives på en hovedstol, der er mere end 5 år gammel, kan dog ikke indberettes særskilt.
Gælden behøver ikke at vedrøre ét retsforhold. Det er muligt at kumulere flere mindre krav, forudsat at den samlede gæld administreres af den samme inddrivelsesmyndighed. ►Se DBL § 16, stk. 2◄. Modsat har RIM ikke pligt til at kumulere flere gældsposter, men kan frit vælge, hvilke gældsposter der skal danne grundlag for indberetningen. Blot skal den enkelte gældspost selvstændigt opfylde kravene.
Har RIM indberettet alle skyldners gældsposter, betyder det bl.a., at en ny gældspost selvstændigt skal opfylde betingelserne for indberetning efter ►DBL § 16, stk. 1, nr. 2◄, selv om skyldneren allerede er indberettet for en gæld på mere end 7.500 kr.
Modsat er RIM ikke forpligtet til at trække indberetningen tilbage, selvom skyldneren har afdraget på sin gæld, så gælden er på indberetningsgrænsen på 7.500 kr. eller under.
Bemærk
Skatteministeren kan fastsætte regler om, at RIM kan videregive oplysninger til et kreditoplysningsbureau om en virksomheds restancer for de typer af krav, der er omfattet af særskilt lønindeholdelse. Se INDOG § 3, stk. 2. Efter denne bestemmelse vil der kunne fastsættes regler, således at der kan ske indberetning af en selvstændig erhvervsdrivendes kontrolafgifter, selvom restancen er under beløbsgrænsen på 7.500 kr. ►Bemyndigelsen er ikke udnyttet pt.◄
Gælden må ikke være omfattet af en afdragsordning eller aftale om henstand
Hver enkelt af gældsposterne, der danner grundlag for indberetning, skal selvstændigt opfylde kravene til indberetning. Ingen af gældsposterne må derfor på tidspunktet for indberetningen være omfattet af en aftale om henstand eller en overholdt afdragsordning.
Inden RIM kan indberette skyldner, skal der ske en underretning til denne. Se mere i afsnittet om underretning til skyldneren om indberetning nedenfor.
Hvis skyldner på baggrund af underretningen indgår og overholder en afdragsordning, vil skyldner kunne forhindre at blive indberettet til et kreditoplysningsbureau. Ved misligholdelse af afdragsordningen kan RIM uden yderligere varsel indberette den pågældende til et kreditoplysningsbureau.
Forhandlinger med skyldner om en afdragsordning forhindrer ikke, at RIM må videregive oplysningerne til et kreditoplysningsbureau. Det vil dog ofte være hensigtsmæssigt at udskyde indberetningen, når RIM skønner, at der inden for kort tid vil blive indgået en aftale om afdragsvis betaling.
Det er RIM, der afgør, om en tilbudt afdragsordning er tilstrækkelig til at forhindre indberetningen. Hvis RIM ikke kan acceptere en tilbudt afdragsordning, set fx i forhold til gældens størrelse, kan RIM meddele skyldneren dette. Det betyder, at RIM kan indgå en aftale med skyldneren, der kun får den virkning, at gælden nedbringes men ikke medfører, at skyldneren undgår at blive indberettet til et kreditoplysningsbureau. RIM skal blot have gjort det klart for den pågældende, på hvilke vilkår aftalen indgås, ligesom RIM i den forbindelse har pligt til at behandle virksomhederne/borgerne ens.
Hvis en skyldner først indgår en afdragsordning efter at være indberettet til et kreditoplysningsbureau, skal RIM ikke trække indberetningen tilbage, men kan dog gøre det, hvis RIM efter en konkret vurdering finder det hensigtsmæssigt.
Ad. a): gælden kan inddrives ved udpantning og der er fremsendt 2 rykkere.
Hver enkelt af gældsposterne, der danner grundlag for indberetning, skal selvstændigt opfylde kravene. Det betyder derfor, at hvis RIM kumulerer flere krav som grundlag for indberetningen, skal hvert enkelt krav have modtaget 2 rykkere / være omfattet af 2 rykkere.
Datatilsynet har udtalt, at et varsel om lønindeholdelse og en underretning om fordringens overdragelse til RIM med henblik på inddrivelse kan anses som rykkere i relation til persondataloven § 16, stk. 3, nr. 1 ►(nu DBL § 16, stk. 3, nr. 1).◄ Datatilsynet forudsætter i den forbindelse, at de omtalte breve indeholder en specifikation af gældens størrelse samt anvisning om, hvordan betaling med frigørende virkning kan ske, fx i form af et vedlagt indbetalingskort.
I forbindelse med en konkret klage over en offentlig myndigheds indberetning til et kreditoplysningsbureau har Datatilsynet i øvrigt anset en tilsigelse til møde med henblik på foretagelse af udlæg for det skyldige beløb som en rykker i relation til persondataloven § 16, stk. 3, nr. 1 ►(nu omfattet af DBL § 16, stk. 3, nr. 1)◄. Tilsigelsen indeholdt bl.a. en specifikation af gældens størrelse og et girokort. Se nærmere om dette i SKM2007.564.SKAT.
Ad. b): der er foretaget eller forsøgt foretaget udlæg
Med hensyn til betingelsen om, at der skal være foretaget eller forsøgt foretaget udlæg, er det en forudsætning, at skyldneren har været til stede under udlægsforretningen. Det er således ikke tilstrækkeligt, at RIM har tilsagt skyldneren til en udlægsforretning, hvis skyldneren ikke er mødt, eller at denne ikke er truffet hjemme ved en udgående udlægsforretning.
Ad. c) og d): gælden er endelig fastslået ved dom eller ved skyldners erkendelse
Hvis
- kravet ikke er tillagt udpantningsret, eller
- RIM hverken har foretaget eller forsøgt foretaget udlæg
kan en skyldner kun indberettes til et kreditoplysningsbureau, hvis kravet er fastslået ved endelig dom, eller hvis skyldneren skriftligt har erkendt at skylde gælden. Dette kan blive aktuelt, hvis RIMs krav er et erstatningskrav, hvor eksempelvis direktøren og ejeren i et konkursramt og ophørt selskab er blevet dømt til at betale erstatning for fx indeholdte A-skatter eller skriftligt har erkendt at skylde beløbet.
Indberetning af solidarisk hæftende personer
Er der flere personer, der hæfter for et krav, må der kun ske indberetning, når den solidarisk hæftende person isoleret set opfylder samtlige betingelser for indberetning.
Skyldnere uden betalingsevne
RIM har administrativt fastsat følgende:
Hvis RIM kan få fyldestgørende oplysninger om skyldner og husstandens økonomiske forhold og på den baggrund vurderer, at skyldneren mangler betalingsevne, bør RIM undlade at indberette den pågældende til et kreditoplysningsbureau. Skyldneren kan normalt ikke anses for at have nogen betalingsevne, hvis vedkommendes nettoindkomst ligger under minimumsgrænsen i inddrivelsesbekendtgørelsen ►§ 10.◄
Hvis det ikke er muligt at fremskaffe tilstrækkelige økonomiske oplysninger, kan RIM indberette skyldneren til et kreditoplysningsbureau på de almindelige betingelser efter databeskyttelsesloven.
Hvis RIM vurderer, at en skyldners betalingsevne er opbrugt i forbindelse med lønindeholdelse, bør en indberetning undlades.
Når en skyldner har fået indledt rekonstruktionsbehandling i skifteretten og fået beskikket en rekonstruktør, bør RIM undlade at indberette vedkommende til et kreditoplysningsbureau, fordi skyldneren ikke i den situation må betale sin gæld uden at få rekonstruktørens samtykke. Se KL § 12, stk. 1.
Underretning til skyldneren om indberetning
Mindst 4 uger før indberetningen skal skyldneren have skriftlig besked om den påtænkte videregivelse af oplysningerne. ►Se DBL § 17, stk. 1.◄
Skyldneren får herved mulighed for at opklare og rette eventuelle fejl og misforståelser. Varslet giver også skyldneren mulighed for at undgå indberetningen ved at betale gælden eller indgå en aftale om afdragsvis betaling af gælden.
Underretningen kan først sendes på det tidspunkt, hvor alle betingelserne for indberetning er opfyldt. Se mere i afsnittet om betingelserne for indberetning af skyldner til et kreditoplysningsbureau.
Underretningen skal indeholde oplysninger om:
- hvilke oplysninger, der vil blive videregivet
- hvilke(t) kreditoplysningsbureau(er) oplysningerne vil blive videregivet til
- hvornår oplysningerne vil blive videregivet
- at oplysningerne ikke vil blive videregivet, hvis skyldner
- betaler gælden inden 4 uger
- opnår henstand med betalingen eller
- indgår og overholder en aftale om afdragsvis betaling.
►Se DBL § 17, stk. 2.◄
Underretningen til skyldner skal tydeligt indeholde oplysninger om, hvilke gældsposter RIM vil videregive oplysninger om til kreditoplysningsbureauet. Gælden skal angives i beløb og art.
Det skal også fremgå af underretningen, at RIM vil foretage indberetning til et kreditoplysningsbureau uden yderligere varsel, hvis skyldneren misligholder en afdragsordning, som han indgår netop med henblik på at afværge at blive indberettet.
Hvis RIM udsender en underretning, der ikke opfylder kravene i ►DBL § 17◄, er RIM forpligtet til midlertidigt at slette registreringen og udsende en ny meddelelse, der opfylder lovens krav.
Når der er forløbet 4 uger fra underretningen, uden at der er kommet en aftale om betaling af gælden i stand, kan RIM uden videre indberette skyldner til et kreditoplysningsbureau.
Indberetningen skal foretages uden ugrundet ophold, dvs. umiddelbart efter, at 4-ugers fristen er udløbet. I modsat fald skal RIM give skyldner en ny varselsskrivelse. xFristen regnes fra det tidspunkt, hvor underretningen er kommet frem til skyldner, da skrivelsen er et påbud.x
Indberetning af skyldnere uden kendt adresse eller med adresse i udlandet
Datatilsynet har i skrivelse af 19. marts 2002 til RKI, j.nr. 2001-2211-0049 oplyst: "at det ikke vil være i overensstemmelse med persondataloven at behandle oplysninger om en debitor (opretholde en registrering), hvis den pågældende ikke har fået en meddelelse som nævnt i § 21” ►(senere persondataloven § 17, og nu DBL § 17).◄
Hvilke oplysninger må videregives?
►Oplysninger, som er nævnt i databeskyttelsesforordningens (DBF) artikel 9, stk. 1, og artikel 10, må ikke videregives til kreditoplysningsbureauer. Se DBL § 15, stk. 2 - DBF fremgår af bilag 1 til DBL. Det betyder, at særlige kategorier af oplysninger (følsomme oplysninger) ikke må indberettes til kreditoplysningsbureauet, fx helbredsoplysninger, ligesom oplysninger om straffedomme og lovovertrædelser ikke må indberettes.
Hvad må oplyses til et kreditoplysningsbureau?
- Skyldners identifikations- og kontaktoplysninger - ved beskyttet adresse, skal dette markeres særskilt
- CVR-nummer, hvis der er tale om virksomhed
- Telefonnummer, hvis dette ikke er hemmeligt
- Gældens størrelse.
- Oplysninger om afdøde personer
- Gældens art, når denne ikke indirekte oplyser om straffedomme eller lovovertrædelser.
◄
Bemærk
Det er en betingelse, for at videregive oplysninger om en beskyttet adresse, at RIM i underretningen oplyser, at også en eventuel beskyttet adresse vil blive videregivet til et kreditoplysningsbureau, og at den beskyttede adresse ikke vises i kreditoplysningsbureauets svarbillede til abonnenterne. RIM skal i forbindelse med indberetningen pålægge kreditoplysningsbureauet at sørge for, at svarbilledets oplysninger begrænses i sådanne tilfælde.
Fortrolige oplysninger, der er givet videre til et kreditoplysningsbureau, kan ikke af den grund anses for offentligt tilgængelige i øvrigt. ►Se DBL § 15, stk. 3◄. Det betyder, at oplysninger om gæld til det offentlige ikke mister deres karakter af at være fortrolige, selv om oplysningerne er givet videre til et kreditoplysningsbureau og dermed ikke kan forårsage, at der gives aktindsigt i dokumenter med de pågældende oplysninger.
Kreditoplysningsbureauers abonnenter, herunder RIM, er kontraktligt forpligtede til at holde de oplysninger, de har fået fra bureauet, hemmelige og behandle oplysningerne som fortrolige.
Klager
Klage over kravets eksistens og størrelse
RIM må ikke indberette krav, som ved en nærmere undersøgelse viser sig ikke at bestå.
Klage over kravets eksistens eller størrelse forhindrer ikke, at oplysning om gælden må videregives, hvis kravet umiddelbart kan tvangsfuldbyrdes.► Se DBL § 16, stk. 3.◄ Men ofte vil det være hensigtsmæssigt at udskyde beslutningen om videregivelse, indtil klagesagen er behandlet og afgørelsen meddelt skyldneren, medmindre klagen er åbenbar grundløs.
►RIM er forpligtet til at sikre sig, at de personoplysninger, der behandles, er rigtige. Se DBF artikel 5, stk. 1, litra d. Skyldneren har ret til at få rettet fejlagtige oplysninger. Se DBF artikel 16. Oplysninger eller bedømmelser, der viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt slettes eller berigtiges.
Hvis oplysninger er rettet efter skyldnerens anmodning herom, er RIM forpligtet til at underrette hver modtager, som personoplysningerne er videregivet til, herunder et kreditoplysningsbureau. Se DBF artikel 19.◄
Klage over indberetningen
Når RIM har indberettet en skyldner til et kreditoplysningsbureau, meddeler kreditoplysningsbureauet skyldneren, at han er blevet registreret. RIM skal derfor ikke orientere skyldneren om, at man nu har videregivet skyldnerens oplysninger til et kreditoplysningsbureau.
RIMs beslutning om at videregive oplysninger til et kreditoplysningsbureau er ikke en afgørelse i forvaltningslovens forstand. RIMs beslutning om videregivelse kan derfor ikke påklages i det administrative rekurssystem.
Det skal pointeres, at skyldner i sædvanligt omfang kan indgive en klage til en overordnet myndighed i kraft af over-/underordnelsesforholdet.
►Skyldneren kan endvidere klage til Datatilsynet over behandlingen af personoplysninger, herunder om videregivelsen. Se DBL § 39.◄
Datatilsynet vil i videst muligt omfang behandle en klage over en offentlig myndigheds videregivelse af oplysninger som en sag mellem Datatilsynet og den pågældende myndighed. Se punkt 8 i vejledning nr. 17 af 19. januar 2001.
Sletning af indberetningen
Oplysninger, som er mere end 5 år gamle, må ikke registreres eller videregives. ►Se DBL § 20, stk. 3.◄ Dette betyder, at en registrering skal slettes senest 5 år efter det tidspunkt, hvor betingelserne for indberetning i► DBL § 16◄, første gang var opfyldt. I de tilfælde, hvor en indberetning er blevet udskudt på grund af en klage fra skyldneren over fordringens eksistens eller størrelse, løber 5-års fristen dog først fra det tidspunkt, hvor klagesagen er blevet afgjort.
Såfremt det beløb, som skyldneren er registreret for, senere korrigeres - hvad enten det sker ved betaling, indregning i forskudsskatten, fuld henstandsindberetning i KOBRA, eftergivelse, forældelse eller bortfald mv. - skal RIM omgående give kreditoplysningsbureauet meddelelse herom, således at kreditoplysningsbureauet kan slette registreringen.
RIM kan dog til enhver tid anmode kreditoplysningsbureauet om at slette oplysninger om en indberettet skyldner straks, også selvom skyldner ikke har betalt den gæld, den pågældende er registreret for.